Inlägg från: Dalhia |Visa alla inlägg
  • Dalhia

Första barnet september 2015

jmt skrev 2015-02-07 09:57:59 följande:

Hej Dalhia!

Jag fick diagnosen IBS förut men sen jag slutat äta gluten och laktos har min så kallade IBS försvunnit helt. Jag har hela mitt liv haft problem med magen men de senaste 2 åren utan gluten och laktos har varit så bra. Magen är platt hela dagen! Inte nu när bebisen växer, men innan det. Kan verkligen rekommendera att du testar att utesluta, lite krångligare början men när du märker effekterna är det värt allt!

tack för tipset. =) Har redan testat det, samt gjort alla undersökningar, men det hjälpte inte. Har fortsatt med laktosfri kost, så allt är laktosfritt hemma. Hade ulcerös kolit när jag var tonåring och ibs sedan dess. 
  • Dalhia

Jag har galna drömmar varje natt, underhållande i efterhand men totalt galna. =)

Gick in i v. 12 igår. =)

Berättade för mina föräldrar idag. Sambon vill att vi ska vänta men kan inte hålla på ljuga i 6-8 veckor till. Börjar få slut på idéer.... Så berättade idag vilket kändes skönt. Mamma började direkt planera "när kommer det?", "ok, då måste jag jobba extra så jag kan ta ut några extra semesterdagar, vill ju göra fint tills ni kommer hem" etc etc.... Var tvungen att stoppa henne till slut och sa att gå ingen shoppingrunda det första du gör nu! 

Men men... skönt att de är med på noterna. Pappas respons var "jag vill inte veta vad det blir i förväg!!!!".

• Dalhia
    Knäck skrev 2015-02-16 20:00:29 följande:
    Vad kul att berätta!! Och härlig reaktion Känns ju som att de har plats i livet för sitt barnbarn. Varför ville din sambo vänta så länge till?

Jag ser fram emot att få berätta men känner mig inte redo. Måste se det på ultraljudet först.. Så i slutet på nästa vecka börjar vi gå ut med det

Ja har ingen kontakt med min pappa sedan en längre tid och har funderat mycket på hur jag ska agera nu. Har landat i att jag inte kommer ta kontakt för att informera. Är det nån mer som tyvärr inte kommer ha bra relation med mor/farföräldrar till era små?
    Han vill vänta tills RUL men det är ju hur länge kvar som helst. 

Om du inte vill ta kontakt med honom ska du inte göra det. Jag har en i min närmsta familj som jag inte har kontakt med. Det är nog ömsesidigt hos oss skulle jag tro. Så visst det är tråkigt att den inte kommer vara närvarande. Men det är dens val. Jag sa hur jag tänkte, kände och hur illa behandlad jag blivit. Och att det sedan är upp till den om den vill ha en relation. Det är ett bra tag sedan detta hände och den vill inte så kommer inte involvera den i detta. Det ger bara mer stress och stress är det sista jag orkar med just nu. 
  • Dalhia

Går in i v. 13 (12+0) idag. Magen har varit svullen i några veckor men det är bl a för ibs:en men nu kanske det är bebbemagen som växer. Mitt illamående blir tyvärr inte bättre, nästan tvärtom. Hoppas verkligen att de ska ge sig snart, känner mig helt orkeslös. Började med lergigan comp för några dagar sen och hoppas att de ska göra sitt. Hormonerna lever iaf, känner att jag behöver mkt mer uppmärksamhet från sambon nu än innan jag blev gravid. Mest att han ska visa lite närvaro och ha lite sympati. Han är inte inne i det hela än känns det som. Hormoner och cravings är bara påhitt.... Har inga cravings men hormonerna lever för fullt. 

• Dalhia

Jag tänkte vänta men blev så nyfiken så beställde babyboxen från apoteket hjärtat (eller är det hjärtats apotek?). Hämtade den igår... Varför jag valde att göra det redan nu (är i v. 13, 12+2) var för att 1) jag mår fortfarande apa. 2) Känner att jag behöver bli lite glad i det hela och inse att det är något roligt och ha något att se fram emot, tänkte då att fysiska "bevis" kunde hjälpa. Och att det då blir mer på riktigt när man inte har något bild eller något annat än vidrigt illamående att gå på.

Jag väntar inte heller på att det är ett missfall men det är klart att man är lite orolig, det blev missfall i somras och det finns kvar i bakhuvudet. Kollar fortfarande pappret när jag går på toa för att se så det inte är något blod. Tror det kommer lägga sig när magen inte bara ser tjock ut längre och sedan efter RUL. 

Men känner man att man vill beställa en box så gör det. =) En del som man beställer på nätet kan antingen skickas till postombud, ica eller liknande. Så även ni som inte har den apotekskedjan på orten kan förhoppningsvis få tag på den på annat sätt. =)

• Dalhia
    beetroots skrev 2015-02-25 10:42:34 följande:
    Kändes de bättre med en box? :) Jag valde med att beställa en, jag känner som dig!

Allt med att de ska vara hemligt, väntan på ultraljud har gjort att jag inte känner att jag riktigt kan glädjas. Men får jag lite lyssna på hjärtljuden eller något nu vid inskrivningen så kommer vi göra ett någon annanstans. Kosta vad de kosta vill!!
    Fy vad ytlig jag känner mig nu men ja, det kändes lite bättre med en box. ;) 

Det är så jag också känner, man kan inte riktigt känna riktigt glädje och mysa med det. Och att må apa gör det inte roligare... Har dock inofficiellt berättat för mina föräldrar. Kunde inte komma på fler lögner till varför jag mår kasst. Pappsen har varit på kundmöte i Ullared och kom visst hem med en påse full av babystuff. Vi bor inte i samma stad så har bara fått det berättat för mig men det känns bra att ha mamma och pappa med sig i detta. 
  • Dalhia

var tvungen att börja med mammakläder redan för några veckor sedan . Här i stan finns det enbart mammakläder på hm. =S Köpte ett par mysigare byxor o sen lite lösa toppar på gina. Tur att vanliga modet är bylsigt upptill så man kan köpa överdelar i lite olika butiker. 

• Dalhia

är också i v. 14 sedan i söndags. Mår så galet illa fortfarande, kan knappt röra mig. Börjar bli galen på det här! 

Har diabetes överallt i familjen så var tvungen att göra testet vid inskrivningen för ett par veckor sedan. Citronen hjälper även om det inte är gott. Sen var det ganska jobbigt att vakna hungrig, gå dit, dricka det där för att sedan vänta i 2 timmar. Hungern blev knappast mindre. Satt nästan och åt en banan samtidigt som de tog provet för jag var så hungrig. Får inte göra KUB, är ett år för ung.

Är så avundsjuk på er alla redan fått göra ett ul. Vi får allt vänta till v.20. =( Tycker spec som första barnet att man kan få göra ett vid inskrivningen så man vet att det är där, men icke. Men men, magen växer, illamåendet är vidrigt, inga blödningar, kissnödig hela tiden så gravid är man nog....

• Dalhia

har ett gäng (120) sexkantiga mormorsrutor som ska få bli en filt till spjälsängen tror jag. Fick iBabys första presenter i veckan. En söt nalle, en gravidbok och sedan ett par virkade converse från mina föräldrar. Kommer bli en hel del mer pyssel men vill vänta tills ultraljudet så man får se om det är nån därinne. =) Går in i v. 15 idag och magen är inte liten så det bör finnas en krabat där. =)

• Dalhia
    29/8 Knäck, 24 år, Värmland 

29/8 emolau, 24 år, Värmland

30/8 Liafiaa, 25 år, Hälsingland

31/8 Skepparbarn, 20 år, Gävleborg 

3/9 Oktoberbarn, 25 år, Sundsvall 

3/9 Hilja14, 22år, Skåne 

4/9 Lindaa88, 27 år, Västmanland

5/9 Dalhia, 32 år, Skåne

9/9 rocagihl, snart 25år, Halland

9/9 Lynnig 

9/9 Wooden, 26 år, Södermanland