Inlägg från: Neiti75 |Visa alla inlägg
  • Neiti75

Första barnet september 2015

Åh, jag hade hoppats på att åtminstone du pratade finska. :(

Norra Österbotten, men min man är svensk. Vesslan kommer få dubbelt medborgarskap. Jag kommer endast att prata finska till barnet.

Grynet1986 skrev 2015-01-01 17:47:33 följande:

Både jag & min sambo är födda o uppvuxna i österbotten i Finland,och vi pratar bara svenska :)

Är du också från finland?

• Neiti75
    Oktoberbarn skrev 2015-01-02 18:24:07 följande:

Jag ringde i måndags, ca 5 dagar efter jag plussat. Ska dit på onsdag 7/1 o är lite nervös. Tror dock det bara är ett hälsosamtal som man verkar ha innan inskrivning eftersom det är såpass tidigt.

Hur mår alla? Jag har typ molvärk till och från hela dagen, fast värst på morgonen. Och har blivit jättekänslig och börjar gråta för minsta lilla. :p

Jag har också tid 7/1 för hälsosamtal. Där skulle de också göra vul. Barnmorskan sa att inskrivningen bokas på hälsosamtalet och att beroende på i vilken vecka inskrivningen sker så kan eventuellt ett ultraljud också göras. Skillnader förekommer säkert. :)
  • Neiti75

Om du har bf i augusti så finns den en liknande tråd, för första barnet. Tänkte om du inte visste om den. :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74507638-forsta-barnet-i-augusti-2015

smenskelling skrev 2015-01-04 17:37:51 följande:

Jag är oxå Bonus morsa till två barn v/v och nu väntar vi på vårat gemensamma och mity första biologiska barn! BF 24 augusti så jag ligger lite förre ;) Berättat för hela släkten (då de alla visste om IVF behandlingen) förrutom barnen då. Ska på Vul 13/ 1.

• Neiti75

Har ätit en multivitamintablett om dagen i över 10 år. Brukar variera mellan olika sorter. Så fort jag fick plusset bytte jag till en sort som är anpassad för gravida.

Eveelina89 skrev 2015-01-06 00:04:19 följande:

Sen tänkte jag höra om det är nån av er som äter några vitaminer eller så? :)

• Neiti75

Hojj vad spännande med hälsosamtal och vul imorgon!

Känns som en evighet tills dess!!

• Neiti75

Någon annan som upptäckt att aptiten/hungern ökat??

Vaknade just av att magen kurrade så högt! Att äta en liten macka och kiwi var precis vad jag behövde! Måste kanske börja äta middag senare så detta inte blir en ovana. ;)

• Neiti75

Usch så jobbigt för dig med illamåendet! Jag har mått illa en gång och det var för att jag skippade frukosten... Så olika det kan vara. :) Har du någon "teori" om kön och illamående? Det sägs ju att med flickor så mår man mycket sämre. Ska bli intressant att se. :)

Knäck skrev 2015-01-07 05:48:56 följande:

Tvärtom för mig. Allt är äckligt och jag vill inte ha något, varken dricka eller äta. Har gått ner ett kilo trots att brösten vuxit. Har märkt att illamåendet blir mindre om jag äter något varannan timme fast jag inte vill. Blir mest frukt och pannkakor just nu...

• Neiti75

Jag har helt glömt bort att skriva att vul:et inte blev av när jag var på mitt hälsosamtal. (Som för övrigt var helt onödigt. All info om kost kan du läsa dig till. Tobak, droger och alkohol är självklara val för mig att vara utan. Hur långt gången du är kan du själv räkna ut genom appar eller olika sidor på nätet). Deras apparat var nämligen stendöd! Så jag fick en ny tid enkomt för vul den 16/1 för då skulle det garanterat vara en ny och fungerande maskin på plats. Spännande! :) Fick även tid för inskrivning 5/2.

• Neiti75

Jag fick/får göra eftersom att jag inte får jobba pga graviditet. Det ska alltså fastställas att jag verkligen är gravid och att hjärtat slår. Annars görs det inte heller så tidigt här om man inte har problem med blödningar etc. Så jag bad alltså om det för jag vill inte hå hemma med full lön i flera månader om hjärtat exempelvis inte slår.. Känns inte schysst mot arbetsgivaren helt enkelt.

emolau skrev 2015-01-11 16:10:12 följande:

Hade också ett sånt onödigt samtal. Får man alltid göra vul tidigt där du bor eller bad du om det? Skulle också vilja göra ett bara för att stilla oron, vill veta att det verkligen finns något där, men det gör man tydligen inte här enligt bm, bara om man inte haft problem med tidigare graviditeter.

• Neiti75

Här ingår alla undersökningar och alla besök som har med mödravård att göra är gratis. Så olika det kan vara.

Sarah89 skrev 2015-01-11 19:35:37 följande:

Jag ska få göra ett VUL när jag går in i vecka 9 (8+0).. Barnmorskan fråga mig om jag ville göra det bär jag ringde i veckan för att säga att jag va gravid osv. Man får dock betala den vanliga läkaravgiften på 300:- men tycker jag def. att det är värt :)

Svar på tråden Första barnet september 2015