Inlägg från: Dalhia |Visa alla inlägg
  • Dalhia

Första barnet september 2015

Min bm när jag blev gravid sist gav mig dom som heter gravid, dom ska fylla hela behovet. Man tar 2 tabletter om dagen. Han bara vara metvetet gravid en vecka så hade ganska många kvar att ta nu direkt. Kan rekommendera dom eftersom de är anpassade. 

• Dalhia
    PaLo skrev 2015-01-06 20:56:19 följande:
    Det är ju väldigt beroende på vad du har för kosthållning annars. Vissa vitaminer skulle man akta sig för att få för mycket av och om du äter ganska varierad kost annars finns det då en risk att du får i dig för mycket av någon vitamin om du tar en multivitamin.

Jag nöjer mig med folsyra som man egentligen helst ska ha börjat äta direkt när man planerar att bli gravid eftersom det tar ett tag innan kroppen tillgodogör sig den. Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret.
    Men när det kommer till vitaminer måste man få i sig väldigt mkt för att det ska bli för mkt. Överskottet kissar man ut när det inte är i absurda mängder. Men man ska ju inte ta en tablett i timmen utan följa det som står. 
  • Dalhia

Ja men exakt. Det är precis så jag också tänker. Vet en kille som fick njursten av att han knapprat multivitamin som en galning. Tror han tog ca 6-8 per dag (när man enbart ska ta en) och drack en massa coca cola på det. Då reagerade kroppen. Men att ta två anpassade vitamintabletter per dag (som är doseringen) så behöver man inte vara orolig. Överskottet gör kroppen sig av med. Så nån överdos behöver knappast nån av oss vara orolig för.

• Dalhia

TACK!!!!!!! Jag sitter och tänker precis som er. "Vill jag verkligen ha barn?" "Visst jag har längtat men vill jag verkligen?", "kommer jag klara av det?", "kommer vi hålla?", "jag gillar mitt liv, kommer jag kunna ha det kvar?", "det är resten av mitt liv", "tänk om man inte tycker om sitt barn?". Jag vet svaret på typ alla frågorna, vem älskar tex inte sitt barn? Men ändå... inga rosa moln här än. Men det kommer nog. Är det nån mer som spanar på andra barn på stan, framförallt dom som skriker? 

Nu till en annan fråga.... Jag har ont i ena äggstocken... Nu borde ju den ju inte vara kvar där men det gör ont. Kan det vara den sidan som inte blev gravid och som är lite efter och tror den ska släppa ett ägg? *nojig o trött*

• Dalhia
    Lovven skrev 2015-01-07 23:34:38 följande:
    Så skönt att veta att jag inte är den ändå galna gravida här! Känns så in i helvete bra och har faktiskt för första gången hittills börjat känna en liiiiten liten glädje för detta.

Och det där med smärtan. Jag har också ont, liksom huggande i både högra, vänstra och hela övre livmodern. Liksom huggande. Jag tror inte det är någon fara alls men man känner sig lite nojig, typ "NU ÄR DET MISSFALL, NU BÖRJAR JAG BLÖDA"! Vilken freak man blivit..
    haha, du får mig nästan att undra om jag är schiz och det är mitt andra jag som skriver. För du skriver precis det jag tänker. ;) Fantastiskt skönt att veta att man inte är ensam. 

Hade en gravsticka kvar så tog den idag mitt på dagen. Och båda strecken kom direkt så gravid är man iaf. Om jag inte insett det redan med illamående, strulig mage, galen trötthet, humörsvängningar,enorma bröst (kan man få dom att sluta växa??) och noja, så visade testet det tydligt idag. =) 
  • Dalhia

Hej, har inte varit här på en liten stund.  Har inte mått toppen.  Illamående, magvärk, plötsliga hungerattacker, jobbig andning och en massa grubbel har gjort att jag inte orkat vara så aktiv. Var i förra veckan inne akut för att jag hade svårt att andas. Vid ett vul konstaterades att jag var i v. 5 sedan befruktning och jag såg inget hjärta. Enligt mina appar och beräkningar skulle jag varit i v 6 vid tillfället (är idag i v 7+3). När jag berättade för pojkvännen att jag var gravid och sedan frågade vad han tänkte svarade han bara "jag vet inte, det är mycket att ta in", när jag frågade ett par dagar senare sa han bara att han inte visste vad han tänkte. Så nu har man nojat kring det sen dess. Vill inte tjata på honom utan ge honom tid att smälta det hela men behöver också lite stöd och förståelse spec. när man mår apa. Det råkar inte vara någon mer som känner sig tung i bröstet och att det ibland är ansträngande eller tungt att andas?

• Dalhia
    Knäck skrev 2015-01-22 06:08:59 följande:
    Vad jobbigt :( Jag har problem med andfåddhet men det kanske inte är så du menar? Har du astma? Vad sa de på akuten? Kan ju också vara att du har det jobbigt runtomkring dig som ger såna symtom.

Det är antagligen en chock för honom och du har ju haft mer tid att tänka över det och vänja dig vid tanken. Jobbigt att vänta i ovisshet... vad gör du om han inte vill behålla eller vara delaktig?

Kram.
    Förlåt, har varit ifrån ett tag. De trodde det var en propp men såg ingenting på röntgen. Det har varit andfåddhet och att jag känt mig tungandad, vilket gjorde mig orolig. Satt och läste högt och blev helt andfådd av det vilket kändes riktigt obehagligt. Han vill både behålla och vara delaktig. =)
  • Dalhia
    skepparbarn skrev 2015-01-22 17:01:07 följande:
    Inte för att vara viktig av mig, men jag försöker tala utifrån egen erfarenhet. Dina andningsproblem kan mycket troligt ha att göra med panikångest. Vet inte om du har någon erfarenhet av det, men det låter värre än det är. Jag har haft problem med andningen fler a gånger hittils (v 9) och jag har konstaterat själv att det antagligen varit för olika sakar som händer omkring mig. Försök ta det lugnt och titta på en film nästa gång. Med tanke på hur din karl reagerade så är det inte så konstigt om du har en inre stress som tär på dig. Stora kramar ?
    Har haft panikångest ett par gånger men det kändes inte som det. Jag satt helt lugnt och läste och berättade för honom dagen efter när jag kom hem från sjukhuset. Tack för ditt råd! =) Denna gången tror jag att det hade andra orsaker. Kram
  • Dalhia

Nu har jag läst allt sedan jag var här sist. Har mått pyton och inte orkat vara social direkt.  Skulle kunna citera så många av era inlägg. Är nu i v. 10 (9+5). Har mått så otroligt illa men aldrig spytt, måste äta jätteofta vilket är lite segt när jag tidigare ätit 2 ggr per dag... Sen igår mår jag inte lika illa under dagen utan det kommer på kvällen. Tröttheten är extrem, får knappt nånting vettigt gjort känns det som. Magen sväller så kan inte ha vanliga kläder längre... 

Är det nån mer här som har IBS eller endometrios? Hur mår ni? 
    Får så himla ont i övre delen av magen när jag ätit och framförallt senare på dagen. Pratade med bm och hon sa att det är tarmarna som redan börjar röra på sig och iom IBS:en så kan man tydligen reagera så. Har varit superdålig i magen, som att maten rinner rakt igenom. Och ligger och har typ magknip eller kramper på e.m. och kväll. Trodde jag skulle tycka om att vara gravid men not so far om man säger så. =( 
    Har inskrivning nästa vecka.. Har börjar grubbla på om man ska be om ett KUB eller inte. Risken för mf finns ju iom det men det kan ju vara skönt att veta. Hur går era tankar?

• Dalhia
    yogite skrev 2015-02-06 13:12:40 följande:

Har inte varit in på någon kontroll efter op, men tog ut höger äggstock och ledare för ca 3 år sedan då jag hade en cysta I storlek av en mandarin. Dåligt av mig att inte gå på kontroll, särskilt då jag får fantomsmärtor. . Gör just nu Jätte ont i den så vet inte om det är något jag ska höra av mig till bm om?

Dalhia, har du kvar båda dina?

Ja, det har jag. Mina cystor låg utanför så de behövde inte ta bort något förutom cystorna. Hade inte så stora men hade nästan 10 stycken. 

Det kan ju vara värt att prata med henne om. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite. 
Svar på tråden Första barnet september 2015