• PaLo

Första barnet september 2015

skepparbarn skrev 2014-12-31 12:23:03 följande:

Mina bröst gör så obt att jag inte kan sova. Hungern har börjat lagt sig men jag är fortfarande sugen på salthurka oxh apelsin.

Ringe BM igår oxh fick tid i v 8 för hälsosamtal, och inskrivning i v 12. Tycker det är lite sent? Jag menar, jag har ingen aning vad jag får äta och inte eller om det är nå nya regleringar. Känns meningslöst att vänta tills dess.

Ska nog boka ett privat VUL

Och här!

www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/kostrad_gravida_broschyr.pdf

Det är ju Livsmedelsverkets rekommendationer som BM går efter. Så här finns massor av info att hämta.

• PaLo

Själv ska jag på inskrivning på måndag. Kommer vara vecka 5+1 då. Men med en njursjukdom i bagaget så blir det massor av kontroller direkt. Fasar för glukosbelastningsprovet! Var så jävla jobbigt att vara fastande sist..

• PaLo
    Eveelina89 skrev 2015-01-05 23:07:30 följande:

Jag slutade snusa för en vecka sen, det är ju fruktansvärt, men måste man sluta med kaffe också?

Max tre koppar om dagen är väl rekommendationen om jag inte minns fel. Kolla slv.se
  • PaLo
    Eveelina89 skrev 2015-01-06 00:04:19 följande:

Sen tänkte jag höra om det är nån av er som äter några vitaminer eller så? :)

Det enda kosttillskott jag äter är folsyra..

Vill helst inte stoppa i mig extra vitaminer då jag läste på slv.se att man akta sig för att få i sig för mycket a-vitamin under graviditeten (om jag minns fel, alla dessa bokstäver).

• PaLo
    NattaLind skrev 2015-01-06 19:05:26 följande:

Kan det räcka med att endast ta folsyra måntro? Eller ska man ta Gravid eller multivitamin?

Någon kring trakterna i Linköping förresten? :)

Det är ju väldigt beroende på vad du har för kosthållning annars. Vissa vitaminer skulle man akta sig för att få för mycket av och om du äter ganska varierad kost annars finns det då en risk att du får i dig för mycket av någon vitamin om du tar en multivitamin.

Jag nöjer mig med folsyra som man egentligen helst ska ha börjat äta direkt när man planerar att bli gravid eftersom det tar ett tag innan kroppen tillgodogör sig den. Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret.
  • PaLo
    Dalhia skrev 2015-01-06 21:28:17 följande:
    Men när det kommer till vitaminer måste man få i sig väldigt mkt för att det ska bli för mkt. Överskottet kissar man ut när det inte är i absurda mängder. Men man ska ju inte ta en tablett i timmen utan följa det som står. 

Självklart inte! Men eftersom livsmedelsverket poängterar vikten av inte få i sig för mycket A-vitamin så tycker jag det är viktigt att nämna.

Följande är citat från livsmedelsverkets råd till gravida ( www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/ )

"Om du tar vitamintabletter är det viktigt att följa doseringsanvisningen och att undvika överdosering. Se också efter att de innehåller högst 1 milligram vitamin A per dagsdos."

• PaLo
    Skrevspark skrev 2015-01-07 16:05:49 följande:

Hej! Har bim imorgon, brukar alltid ha mensvärk dagarna före men istället så hare dragit å spänt i tjejmagen.. Aldrig känt så förut, äre förtidigt å testa me testlagrets stickor imorgon?

Tror jag absolut inte att det är! Jag testade 6 dagar före bim och fick svagt positivt besked.
  • PaLo
    Lovven skrev 2015-01-07 22:25:15 följande:

Jag har plussade för två veckor sedan och har BF 1 sept. Mår så otroligt dåligt psykiskt trots att graviditeten var efterlängtad och planerad. Någon som känner igen sig? Är så oändligt trött på alla bilder på lysande lyckliga gravida när det faktiskt kan vara tvärtom.

Känner ingen glädje än iaf.. Mest bara oro.. Tror liksom inte på det.. Hoppas att det kommer lite glädje längre fram så man inte går och känner sig så här hela graviditeten igenom..
  • PaLo
    emolau skrev 2015-01-08 13:22:32 följande:

Nära tänker ni berätta för era nära och kära? Före eller efter v12? :)

Vi har redan berättat för de allra närmaste.. Det gjorde vi direkt vi själva fick veta. Vi vill inte att personer ska behöva fundera över varför man är ledsen om det går åt skogen samtidigt som vi vill kunna dela både oro och glädje med de som betyder mest för oss.
  • PaLo

Åh fy sjutton vad illa jag mått den senaste timmen.. Varit hemma och sovit en stund i vår lägenhet tills sambon kom hem. Då åkte vi till hunden som vi passar och också sover hos.. Och jag säger bara att det var en av de värsta bilturerna i mitt liv! Sa till gubben att om jag säger stanna så stannar du! För då ska jag spy!

Men jag klarade mig, och nu börjar det lugna ner sig.. Så kanske man får somnat snart igen..

• PaLo
    Chester skrev 2015-01-13 15:36:13 följande:

Hej på er! Jag fick mitt livs första plus imorse :) skulle haft mens den nionde. Har ännu inte fått svar på vilken vecka jag är i men ska ta det testet imorgon tänkte jag som visar vilken vecka. Den där appen gravidkollen säger iaf att jag är i vecka 5+4 :) hur gör jag sen? Ringer jag vårdcentralen eller direkt till BVC?

Inte Vårdcentral och inte BVC, du ska ringa MVC. BVC är först efter barnet är fött.

Grattis till graviditeten!

Själv är jag i vecka 6+1

• PaLo
    beetroots skrev 2015-01-14 23:20:24 följande:

Ska till mvc den 20de även om det bara är en hälsokoll så ser jag fram emot de! Men undrar om man borde ha med sin partner? Han går nämligen en intensivkurs för körkort och jag vill egentligen varken skjuta upp hos mvc eller att han ska avboka körlektionen. Hur gör ni?

Vi fick svara på frågor om ärftliga sjukdomar i släkten, så om du inte har stenkoll på din partners släkt så kanske det är bra om han själv är med. Sedan blev vi ju tillfrågade om KUB-test och har ni inte diskuterat det innan med varandra så är det ju ännu en anledning till att han bör vara med. För övrigt så handlar det väl mest om den gravida mamman. Men för att partnern verkligen ska förstå så kan det ju vara bra att få höra om humörsvängningar och cravings, trötthet, värk mm från någon annan än dig..
  • PaLo
    Neiti75 skrev 2015-01-15 23:06:41 följande:

Imorgon är det dags för vul. Spänki! Allt känns fortfarande väldigt ofattbart. Jag mår ju så oförskämt bra och har knappt några symtom/känningar så det ska även bli skönt att få lite extra bekräftelse.

Imorgon 8.30 har jag tid. Maken hänger med. :) Före ska vi äta frukost på ett hotell. Lyxigt värre!

Hur gick det?
  • PaLo
    Skuggnäva skrev 2015-01-24 15:49:37 följande:

Hej, jag vill också vara med!

Jag fick ett positivt resultat i morse, så det känns fortfarande väldigt overkligt. Jag är lika delar toklycklig och vettskrämd!

Enligt min app är det jag i sjätte veckan (5+ 2) med förväntat nedkomstdatum den 24 sept, men min mens är superoregelbunden så det är svårt att säga om det stämmer. Vi får se vad barnmorskan kommer fram till.

Jag har varit gravid en gång tidigare för snart fem år sedan, men då slutade det i ett tidigt missfall, så jag är paranoid att det ska hända igen. Den gången var det inte planerat (jag fick reda på det när jag gjorde ett rutintest för att sätta in spiral) så vi försökte inte igen fören jag plockade ut spiralen nu i Augusti. Sen dess har vi försökt få till det, så vi hoppas ju jättemycket att allt ska gå bra den här gången..!

Jag är 30 och min sambo är 39, om appen stämmer blir det kanske kombinerad namngivning och 40-årskalas för honom :)  Vi planerar bröllop den första maj, så nu blir det till att leta efter rymliga klänningar! ;) 

Vi bor i Göteborg, så det vore kul att komma i kontakt med andra i krokarna att dela resan med!

Hälsomässigt mår jag rätt bra än så länge, inte överdrivet trött, men brösten ömmar och värker och bröstvårtorna ser obscent stora ut och syns genom BH och linne. Jag har lite ilande, stickande smärtor i livmodersregionen, inte farligt smärtsamt och inte riktigt som mensvärk, utan det känns som den håller på att töjas ut ) vilket den väl också gör!). Jag är inte direkt illamående, men känner mig "olustig" i magen och  blir äcklad av tanken på mat. Det enda jag vill äta är syltad ingefära och frukt typ. Hade en sur uppstötning igår, och känner igen mig lite i vad någon skrev om att det är lite "tungt att andas", eller det känns som luften inte räcker till riktigt. Engelska uttrycket "short of breath" känns passande, fast jag är inte andfådd direkt. 

Känslomässigt är jag helt labil. Jag gråter och skrattar och darrar i hela kroppen, ömsom är jag överlycklig, ömsom panikslagen, ömsom känner jag misstro. Hoppas verkligen vårt lilla "frö" får stanna där inne och bli stor och stark innan hen tittar fram! Höll på att bryta ihop på apoteket när jag gick dit för att köpa kosttillskott för gravida och apotekaren undrade hur långt gången jag var. Bröt ihop igen när jag såg en bebis i mataffären. Gubben lipade också när jag berättade för honom i telefon i morse, han är lika lycklig, orolig och rädd som jag. Jobbigt nog är jag inte hemma nu utan får vänta en veckan innan vi kan fira tillsammans. 

Urdäkta att jag skriver så långt, men jag är som sagt lite uppspelt och har ingen att dela med just nu :)

Jag och sambon bor också i Gbg och planerar också bröllop i maj. Vecka 9 nu så BF någon gång i början av september.
  • PaLo

Skulle idag varit i vecka 8+3. Fick en liten, liten blodblandad flytning idag och åkte direkt till gynakuten. Efter VUL konstaterades en tom hinnsäck. Allt såg finfint ut om jag varit i vecka 5, så jag står just nu inför två möjliga scenarier. Antingen att jag fick ett tidigt mf utan blödning och sedan blev gravid direkt igen och nu är i vecka 5 eller så har graviditeten avstannat för några veckor sedan precis som det gjorde förra gången. Så nu väntar nytt UL 11 februari. Så får vi se hur det ser ut då..

• PaLo

Jag lämnar tråden inom kort. I torsdags konstaterades MA (andra i rad nu) och i fredags började jag blöda. Har nytt VUL inbokat om en vecka och hoppas att kroppen då gjort sitt jobb, vilket den inte klarade att göra förra gången. Känns dock inte som om kroppen gjort det den ska än iaf. Det har kommit lite blod, slem och småklumpar samt en större klump. Men jag har ej haft direkt ont och jag har ej fyllt normalbindor på 6 timmar någon gång. Hade antagligen klarat mig med trosskydd om jag bytt var 3-4 timme.

Cytotec funkar ej på mig så enda alternativet är väl skrapning om det visar sig att kroppen inte gjort vad den ska.

Lycka till ni andra!

• PaLo

Hoppar in med lite positiva nyheter!

Fick ju MF/MA nr 2 i slutet av januari. Idag plussade jag igen! Så blir förhoppningsvis en novemberbebis för vår del.

Ville bara berätta de glada nyheterna för er eftersom ni var så stort stöd för mig under missfallet. Meddela gärna i FB-gruppen också.

Svar på tråden Första barnet september 2015