• Knäck

Första barnet september 2015

De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)

• Svar på tråden Första barnet september 2015
  • NattaLind
    Dalhia skrev 2015-01-06 21:28:17 följande:
    Men när det kommer till vitaminer måste man få i sig väldigt mkt för att det ska bli för mkt. Överskottet kissar man ut när det inte är i absurda mängder. Men man ska ju inte ta en tablett i timmen utan följa det som står. 
    Tänkte köra på Gravid eller något liknande :) Läste att man ska äta folsyra även under amning.

Tror inte att det är någon större fara att man inte ätit folsyra innan, men skadar ju inte att börja nu! :)
  • Grynet1986
    skepparbarn skrev 2015-01-06 17:32:07 följande:

Kolla så att multivitaminen täcket rekommenderat intag av folat/folsyra :) Många gör inte det.

Jodå,den innehåller den mängd folsyra man behöver/dag :)
  • Keennas

Jag köpte "gravid" direkt jag fått reda på att jag var gravid. Käkat det i några dagar nu. Innan jag köpte den så körde jag på folsyra i ca 4 månader. Dock var jag ganska glömsk och ev lite irriterad på att aldrig bli gravid så jag glömde ta dem med flera dagars mellanrum ibland.

förhoppningsvis har det hjälpt ändå ?

Kroppen gör sig av med det överskott av vitaminer och mineraler man inte behöver. Det ska till enorma mängder för att det ska kunna vara skadligt. Med enorma menar jag såklart att det är svårt att få i sig för mkt genom en varierad kost + kosttillskott. :)

Jag slutade röka direkt vi fick reda på att jag var gravid. Eller ja, jag tittade på sambon och sa, nu ska jag gå ut och röka min sista cigg och fan vad jag ska njuta av den, men det gjorde jag inte... rökte halva och sedan fimpade jag. Varit rökfri sedan nyårsafton kl 10 :)

• Dalhia

Ja men exakt. Det är precis så jag också tänker. Vet en kille som fick njursten av att han knapprat multivitamin som en galning. Tror han tog ca 6-8 per dag (när man enbart ska ta en) och drack en massa coca cola på det. Då reagerade kroppen. Men att ta två anpassade vitamintabletter per dag (som är doseringen) så behöver man inte vara orolig. Överskottet gör kroppen sig av med. Så nån överdos behöver knappast nån av oss vara orolig för.

• skepparbarn
    Keennas skrev 2015-01-06 21:54:26 följande:

Jag köpte "gravid" direkt jag fått reda på att jag var gravid. Käkat det i några dagar nu. Innan jag köpte den så körde jag på folsyra i ca 4 månader. Dock var jag ganska glömsk och ev lite irriterad på att aldrig bli gravid så jag glömde ta dem med flera dagars mellanrum ibland.

förhoppningsvis har det hjälpt ändå ?

Kroppen gör sig av med det överskott av vitaminer och mineraler man inte behöver. Det ska till enorma mängder för att det ska kunna vara skadligt. Med enorma menar jag såklart att det är svårt att få i sig för mkt genom en varierad kost + kosttillskott. :)

Jag slutade röka direkt vi fick reda på att jag var gravid. Eller ja, jag tittade på sambon och sa, nu ska jag gå ut och röka min sista cigg och fan vad jag ska njuta av den, men det gjorde jag inte... rökte halva och sedan fimpade jag. Varit rökfri sedan nyårsafton kl 10 :)

Det ska nog funka bra :) De flesta börjar vid känd graviditet. Man ska ju bara äta dem de 12 första veckorna också :)

Jag slutade röka för 10 dagar sedan. Börjar gå bättre nu.
  • apelsin

Hej! hoppar gärna in här :) plussade på Nyårsafton och enligt min gravid app så är jag i v. 5+0 idag :) slutade med cerazette i september eller oktober?! B-) minns inte helt säkert. Jag och min sambo är 25 och blir 26 i oktober :) någon mer som plussat på nyår? Kram

• Neiti75

Någon annan som upptäckt att aptiten/hungern ökat??

Vaknade just av att magen kurrade så högt! Att äta en liten macka och kiwi var precis vad jag behövde! Måste kanske börja äta middag senare så detta inte blir en ovana. ;)

• Knäck
    Neiti75 skrev 2015-01-07 02:28:23 följande:

Någon annan som upptäckt att aptiten/hungern ökat??

Vaknade just av att magen kurrade så högt! Att äta en liten macka och kiwi var precis vad jag behövde! Måste kanske börja äta middag senare så detta inte blir en ovana. ;)

Tvärtom för mig. Allt är äckligt och jag vill inte ha något, varken dricka eller äta. Har gått ner ett kilo trots att brösten vuxit. Har märkt att illamåendet blir mindre om jag äter något varannan timme fast jag inte vill. Blir mest frukt och pannkakor just nu...
  • Neiti75

Usch så jobbigt för dig med illamåendet! Jag har mått illa en gång och det var för att jag skippade frukosten... Så olika det kan vara. :) Har du någon "teori" om kön och illamående? Det sägs ju att med flickor så mår man mycket sämre. Ska bli intressant att se. :)

Knäck skrev 2015-01-07 05:48:56 följande:

Tvärtom för mig. Allt är äckligt och jag vill inte ha något, varken dricka eller äta. Har gått ner ett kilo trots att brösten vuxit. Har märkt att illamåendet blir mindre om jag äter något varannan timme fast jag inte vill. Blir mest frukt och pannkakor just nu...

• Keennas
    apelsin skrev 2015-01-06 22:18:47 följande:

Hej! hoppar gärna in här :) plussade på Nyårsafton och enligt min gravid app så är jag i v. 5+0 idag :) slutade med cerazette i september eller oktober?! B-) minns inte helt säkert. Jag och min sambo är 25 och blir 26 i oktober :) någon mer som plussat på nyår? Kram

Välkommen och Grattis! ? Ja jag och min sambo Plussade på nyårsafton dock hade jag gått 2 dagar över tiden så jag är i v6 (5+2) ?
Svar på tråden Första barnet september 2015