Inlägg från: Knäck |Visa alla inlägg
  • Knäck

Första barnet september 2015

Mina föräldrar hade inte råd med nån fancy försäkring till barnen och min syster fick en allvarlig kronisk sjukdom som barn - ingen ersättning och svårt att teckna vuxenförsäkring när man redan har diagnos. Har en vän som fick leukemi i tonåren, hon fick ut 300 000 kr och det hjälpte väldigt mycket under åren av behandling. Så vi kommer självklart ha en barnförsäkring!

Däremot gravidförsäkringarna tycker jag är konstiga och ganska dåliga. Vi tecknade en gratis (för länge sen, de täcker ju vissa saker från vecka 10 eller nåt) men inte mer, för dåliga ersättningar om något händer tyckte vi.

• Knäck
    Misscaswell skrev 2015-04-28 07:00:03 följande:

Vi hade en sån trygghansa-människa hos oss. Jag ringde dem (bland flera andra försäkringsbolag) och hade frågor dels om gravidförsäkring, och dels om att resa sent i graviditeten (ska på jobbresa i juli). Han sa typ inte ett ord om gravidförsäkringar fast jag sa uttryckligen att jag ville prata om det, mer än att man kan skaffa det via hemsidan, men jobbade intensivt i en timme för att sälja livförsäkringar till mig och min sambo. En liten varning bara.

Och jo, vi ska definitivt försäkra barnet när det föds också. Känns tokigt att inte göra det.

Är väl tyvärr osannolikt att de skulle åka på hembesök för att sälja en försäkring på 1000 kr... De vill nog sälja betydligt mer
  • Knäck

Mijjan: tror vi är rätt många i tråden som inte är sprudlande lyckliga... Och som om det inte vore illa nog att man är nedstämd/orolig så skäms man över sina känslor också :-P

Det är nog både vanligt och ofarligt att ifrågasätta om det var rätt beslut att bli gravid. Det är hjärnans sätt att bearbeta förändringen.

Själv har jag börjat få tillbaka panikångest från tonåren... Inte så farligt än men socialt jobbigt, vet inte om jag kommer bryta ihop på jobbet helt plötsligt liksom.

Tränar du nåt? Jag har börjat gå upp i vikt nu och det känns väldigt konstigt att kroppen ändrar sig i den här takten men försöker intala mig att det inte är nåt att göra åt förutom att begränsa antalet chokladkakor och röra på sig. Du har ju klarat att gå ner i vikt en gång och du klarar det igen, men just nu har du en viktigare uppgift..

• Knäck
    Mijjan skrev 2015-04-28 11:03:55 följande:

Hur ofta träffar ni era barnmorskor då? Jag har bara varit där en gång i vecka tio och ska bli kallad i vecka 25. Det är sex veckor dit... :O Vet att jag "kan" ringa men jaja. Det blir liksom inte av...

Programmet efter ultraljudet är väl 24, 28, 31 och sen varannan vecka.

Men jag ska till bm imorgon och är i vecka 22 så vet inte vad hon har tänkt :-P
  • Knäck
    Misscaswell skrev 2015-04-29 19:55:32 följande:

Var och tränade precis, och det kändes så konstigt i magen. Dels sparkade bebisen jättemycket, eller gjorde kullerbyttor eller något, och dels kändes livmodern helt tung och stram plötsligt. Det gjorde inte ont, men var obehagligt. Sammandragningar? Bröt efter helva passet eftersom jag inte vet när det är dags att oroa sig, liksom. Ska ringa bm imorgon, hoppas verkligen hon jobbar halvdag åtminstone fast det är valborg.

Jag har börjat få sammandragningar, känns precis som du beskriver. Helt ofarligt! Magen blir hård och spänd, en riktig kula om jag ligger ner. Kommer ibland om jag anstränger mig och alltid efter sex. Jag tränar inte så vet inte hur det funkar men jag skulle väl saktat ner lite tills sammandragningen går över och sen fortsätta.
  • Knäck

Vecka 22+0 nu då. Tycker magen har vuxit massor senaste två veckorna, gått upp 3 kg också på kort tid och vuxit ur mina pyjamasbyxor! Sparkarna är i höjd med naveln nu.

Var hos barnmorskan i veckan och pratade. Berättade att jag inte mår så bra och hon frågade tills jag började störtlipa... Hon tyckte att jag skulle prata med nån och skrev en remiss.

Är det nån mer som ska söka graviditetspenning? Jag ska försöka skriva ihop min ansökan i veckan...

• Knäck

IMHO, vi tänker som ni För oss är det principiellt viktigt att inte köpa mycket grejer. Om vi märker att vi saknar nåt skaffar vi det efterhand. Helst begagnat.

Vi har tur och får vagnen (begagnad) i gåva, hade inte tänkt lägga mer än 2-3000 annars. Spjälsäng får vi också, hade inte fått kosta mer än några hundra på blocket. Kläder har vi köpt lite på secondhand och fått lite nytt, tror det kommer mer... Skötbord behövs inte. Babyskydd hyr vi från sjukhuset. Om jag kan amma tänker jag donera mjölk, då får man låna pump också.

Största utgiften, upp till 3000 kr, blir tygblöjor men vi väntar med det tills vi provat lite olika modeller. Kanske är naiv men tänker mig inköp innan födsel på runt 2000.

• Knäck
    Mijjan skrev 2015-05-04 08:34:35 följande:

Åh jag trodde nästan jag hörde min egen röst när jag läste ditt inlägg! Vi har redan laddat upp med tygblöjor för första tiden.. har dock inte träffat någon än som inte idiotförklarat oss för att vi vill använda det.. ;) har köpt alla möjliga sorter och köper till i större storlek den den vi är mest nöjda med efter nån månad. Vagga och tydligen även spjälsäng finns jag efter mannen och ska beställa bovetemadrass till den. Sen åker jag till en kompis söderut om några veckor och vi ska till ullared. Har läst att de har ekologiska täcken/kuddar bla .. ska försöka inte överköpa grejer.. vi ska byta tvättmaskin nu och kommer platsbygga ett skötbord runt det. Kläder har jag nog redan samlat på min för mycket och vi kommer

nog både få nytt och ärva så ska försöka hålla mig. Vi har fastnat lite för brio happy så håller utkik efter en bra begagnad.

Vad roligt Vilken sort har ni köpt? Vi har några pockets och AIO begagnat i nyfödd-storlek. Jag lutar åt att köpa Imsevimses One size AI2 sen (från 4 kg), kostar bara runt 2000 om man syr/viker egna inlägg! Annars blir det AIO av något annat märke eftersom Imsevimse inte har den i onesize.

Lätt att man nördar loss på blöjorna
  • Knäck
    Lindaa88 skrev 2015-05-05 23:24:47 följande:

Vi har varit tillsammans i 2 år, graviditeten är planerad och vi har varit superglada. Men ju längre vi har kommit desto konstigare har han blivit.

Vad jobbigt :'( Vet ju inte vad han är för kille men det låter inte riktigt friskt... Att svänga sådär i hur man känner, och att lösa det med att dra istället för att söka hjälp när man mår för dåligt i situationen. Vilket enormt svek mot dig! När du behöver honom som mest

Hoppas du håller huvudet ovanför vattenytan. Han kanske kommer till sans och jobbar med sig själv så småningom..
  • Knäck

Roligt att flera tänker tygblöjor Trodde jag skulle bli totalmobbad xD Finns flera nördiga grupper på facebook för tygblöjeintresserade, sök på tygblöjor om ni inte redan är med.

Idag kom ett paket från babyland, nån babybox jag måste ha beställt och glömt. Full med dumheter haha! Mest reklam men ett par fina polarnopyret-strumpor och en nyfödd-napp i alla fall. Vet inte om jag ska orka beställa fler boxar, känns ju lite som att man säljer sin själ till reklamdjävulen också och det mesta i det här paketet var ju skräp... Vilka boxar har ni fått? Nån som sett vad som finns i kronanapotekets?

Svar på tråden Första barnet september 2015