• Knäck

Första barnet september 2015

De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)

• Svar på tråden Första barnet september 2015
  • Dalhia

Jag tar den där vitamintabletten som heter Gravid på apoteket. Började med den direkt.

• skepparbarn
    Eveelina89 skrev 2015-01-06 00:04:19 följande:

Sen tänkte jag höra om det är nån av er som äter några vitaminer eller så? :)

Äter folsyra, D-vitamin, C-Vitamin och multivitamin. Samt vätskeersättnung. Sedan ca 1.5 år har jag haft problem med upptag av näringsämnen så jag måste ha i mig mycket.
  • Grynet1986
    Eveelina89 skrev 2015-01-06 00:04:19 följande:

Sen tänkte jag höra om det är nån av er som äter några vitaminer eller så? :)

Jag tar en multivitamintablett/dag som innehåller 17 olika vitaminer & kosttillskott,bl.a folsyra. Började ta dom så fort jag började misstänka att jag var gravid :)
  • skepparbarn

Kolla så att multivitaminen täcket rekommenderat intag av folat/folsyra :) Många gör inte det.

• Neiti75

Hojj vad spännande med hälsosamtal och vul imorgon!

Känns som en evighet tills dess!!

• NattaLind

Kan det räcka med att endast ta folsyra måntro? Eller ska man ta Gravid eller multivitamin?

Någon kring trakterna i Linköping förresten? :)

• Dalhia

Min bm när jag blev gravid sist gav mig dom som heter gravid, dom ska fylla hela behovet. Man tar 2 tabletter om dagen. Han bara vara metvetet gravid en vecka så hade ganska många kvar att ta nu direkt. Kan rekommendera dom eftersom de är anpassade. 

• PaLo
    NattaLind skrev 2015-01-06 19:05:26 följande:

Kan det räcka med att endast ta folsyra måntro? Eller ska man ta Gravid eller multivitamin?

Någon kring trakterna i Linköping förresten? :)

Det är ju väldigt beroende på vad du har för kosthållning annars. Vissa vitaminer skulle man akta sig för att få för mycket av och om du äter ganska varierad kost annars finns det då en risk att du får i dig för mycket av någon vitamin om du tar en multivitamin.

Jag nöjer mig med folsyra som man egentligen helst ska ha börjat äta direkt när man planerar att bli gravid eftersom det tar ett tag innan kroppen tillgodogör sig den. Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret.
  • Dalhia
    PaLo skrev 2015-01-06 20:56:19 följande:
    Det är ju väldigt beroende på vad du har för kosthållning annars. Vissa vitaminer skulle man akta sig för att få för mycket av och om du äter ganska varierad kost annars finns det då en risk att du får i dig för mycket av någon vitamin om du tar en multivitamin.

Jag nöjer mig med folsyra som man egentligen helst ska ha börjat äta direkt när man planerar att bli gravid eftersom det tar ett tag innan kroppen tillgodogör sig den. Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret.
    Men när det kommer till vitaminer måste man få i sig väldigt mkt för att det ska bli för mkt. Överskottet kissar man ut när det inte är i absurda mängder. Men man ska ju inte ta en tablett i timmen utan följa det som står. 
Svar på tråden Första barnet september 2015