Inlägg från: Neiti75 |Visa alla inlägg
  • Neiti75

Första barnet september 2015

Jag var faktiskt nervös, trott eller ej! Men alltså, så jäkla najs!! Helt klart bättre än förr!! Klart känsligare än tidigare - bara positivt. Ingen smärta öht! Några knip skulle inte skada. (Har inte gjort en endaste).. Maken säger att han inte känner någon skillnad. Jag däremot känner stor skillnad i området vid klitoris. Kommer på några sekunder. I slutet av graviditeten var min känsel helt bortdomnad. Det var en kamp att komma... Suck!

Själv så tänkte jag redan innan att jag skulle iaf prova ha sex före efterkontrollen. Föreställde mig att det skulle ge mig nån info om läget där nere.. Haha. Samt att om något gjorde ont/var fel så är det lättare att säga det vid kontrollen om man vet om det. :)

26number1 skrev 2015-10-13 20:25:33 följande:

Alltså, jag är verkligen nervös inför att ha sex igen. Av någon anledning har jag fått för mig att det kommer göra ont, fick sy 5 stygn i bristningar. Hur kändes det "första gången" ni hade sex igen? Hur har ni andra haft det? Vår Lovis är 3,5 vecka nu, tänker nog vänta till efter kontrollen hos BM i alla fall.

• Neiti75

Ni som har det "svårt" att göra saker, har ni provat en bärsjal eller sele? Det kan ju vara ett sätt att bli mer "rörlig".

Första veckorna tyckte jag att Vesslan i princip ville amma hela tiden men desto mer jag läste på desto säkrare blev jag att jag gjorde rätt och att jag ville fortsätta.

Idag tar amningen ca 20 min (volymen har ju ökat och han har ju fått in den rätta tekniken). Jag hade jättesvårt i början att tänka att han också är nybörjare - det kändes bara som att han borde kunna det där ifall det strulade minsta lilla.. Egoistiskt tänkt... Jag hittills ammat offentligt 1 gång och det gick kanon. Vilken boost det gav mig! Hahah. :)

Vesslan verkar hittills vara ett riktigt a-barn som man sa förr. (Några dippar har det varit och de dagarna har jag verkligen längtat tillbaka till våra vanliga dagar!!)

Han har även fått ett nytt smeknamn, Skalman. Eftersom han har sin egna klocka. Han vaknar mellan 6-7, äter och är vaken till 9 ca. Då vaknar han och äter igen. Vaken och bajsar "senast" 12. Sedan sover han ute i vagnen till ca 17. (En dag blåste han på från 11-17 i vagnen, jag var orolig att han dött dit...) Sedan kommer en längre vakenperiod fram till 21. Sedan är det lite knorr, och är man inte snabb med att sätta han i sin egen säng och släcka ner rummet helt - då gallskriker han. Sover till 00, äter och sover fram till 03, äter och sover till 6-7..

Detta "schema" började han med för drygt 3 veckor sedan.

Vi hade han mellan oss i nestet första veckan, men han sov sååå dåligt! Direkt vi flyttade honom till sin egna spjälsäng, ja då sover både han och vi bättre! Win-win! ;)

Redan innan vi fick barn så lovade jag mig själv att jag ska fortsätta vara jag och ha "ett liv". Detta pga en vän som sedan hon fick barn, inte kunde rasta hunden, laga mat, fylla diskmaskinen etc. Jag märkte hur alla i hennes omgivning störde sig på det. Hon använder än idag sina barn som ursäkt: "x måste vila så vi måste hem nu..." "Nä jag vill inte vila, jag sover inte ens på dagis längre. Du är så tråkig som sover istället för att leka med oss..."

Själv så upplever jag rutiner som skönt. Medans jag äter frukost, så sitter Skalman i babysitter och roar mig och sig själv. Har han på bordet så att han även ska se mig. Roligt att se att han följer med blicken när man går runt i köket! Lampor och tavlor är riktigt intressanta! Likaså alla ljud i köket.

När han tar sin fm-lur, då passar jag på att bädda, diska och duscha. Här är barnvakten grym! Då slipper jag kånka på honom över alla 3 våningarna.

När han är vaken, då gillar han att ligga i babygymmet, vara i selen en stund och att bli buren så att han kan titta på tavlor och andra färgstarka saker.

Han är otroligt nöjd och det kan gå dagar emellan han gråter. Vi är verkligen tacksamma över det men förstår samtidigt att det kan vända närsom! (Peppar peppar...)

När han knorrat och gråtit, ja då felsöker man ju helt febrilt. Hittills har det bara känts hopplöst en gång.. Vi provade ALLT innan vi fattade att han skulle ha det mörkt när han skulle sova för natten.. Ammade flera gånger, ungen bara spydde och skrek. Han var säkert döende.. Bar honom, vaggade och sjöng men den "döende" ungen bara skrek och gnuggade ögonen i lampskenet.. Lustigt att svaren kan vara så "enkla" ibland. :)

Jag brukar förresten också pumpa ut ibland så att pappan kan mata. Då kan jag ta kvällsrastningen med hundarn eller äta popcorn framför tv'n ostört. ;) ibland måste man skapa sig "egentid", hehe..

Just nu har jag helt snöat in på dopet! Ska bli så roligt och fint! Jag går verkligen all in med bordsplacering, dekorationer osv.

En annan rolig händelse som sker innan är att vi har bokat fotografering. Gammelfaffa har byggt en liten båt enkomt till fotograferingen. Båten ska dock användas som leksaksförvaring senare.

Hoppas ni har det gott allihopa! Vi har förresten redan gett farsdagspresenten, långkallingar i bambu. Det behövdes nu i dessa jakttider när det är minusgrader och snö. Ser framemot morsdag..

• Neiti75
    Wooden skrev 2015-10-27 07:43:33 följande:

Neiti75: Hur yttrade sig hans dåliga sömn i nestet? Vår pojke sover också så dåligt så, ligger och gnyr, rycker, korvar sig. Är husvakt åt mina föräldrar nu, så här har vi ingen egen säng åt honom, men borde kanske prova när vi är hemma igen!

Tack ni som svarade om mina frågor om ersättning också! Känner igen mig i det ni beskrev!

Alltså han sover ännu i nestet, men inte mellan oss. Han hade svårt att somna, vaknade hela tiden. Gnydde, fäktade med armarna - ja han verkade inte helt nöjd helt enkelt!
  • Neiti75

Var lite snabb med att posta.. Vesslan gnydde och grymtade så mycket i sömnen så maken sov knappt. Han levde om så han trodde ju att han var vaken hela tiden. Jag däremot kunde sova igenom grymtandet och knorrandet, för jag vet att om det är "viktigt" då låter det högre och högre så man inte kan missa det. ;)

• Neiti75

Gaaah... Men nu alltså, så verkar det som att han har en djupare och bättre kvalité på sömnen. På något bättre sätt kan jag inte förklara det. Värt att testa iaf!

Så, nu borde allt ha kommit med. :)

• Neiti75

Jo det är faktiskt jätteskönt! Det blir lite enklare att planera saker och ting också. Ex

BVC tider.

Vi ska snart dit och jag längtar efter att få se hur stor han blivit. Det känns som att få ett kvitto på att han mår bra. Hahaha...

Vi märker ju att han mår bra av det och rutinerna har ju kommit utifrån honom. Tyckte att innan vi började med babysitter och babygym, då var han inte lika nöjd. Känns som att stimulansen gör honom piggare och mer med i matchen samtidigt som det tröttar ut och ger god sömn.

Sömn-genen har han definitivt ärvt från min sida. Vi har inga sömnproblem. När jag var liten så sov jag 8h i ett sträck i vagnen.

26number1 skrev 2015-10-27 07:57:53 följande:

Oj jäklar vilka rutiner :O Det måste vara superskönt, jag har inte riktigt sett några klara rutiner på Lovis ännu, förutom att hon gärna är vaken en stund nu på morgonen och fm :)

• Neiti75

Jag får inte ta med Vesslan till jobbet. Det är inte heller bara att "kila förbi" sådär 1070 m under backen oanmäld.

Dessutom är jag enda kvinnan i skiftlaget, så jag tror inte det är lika "uppskattat" bland gubbarna. ;) Visst skulle dom bli glada å så, men njaah.

Däremot har vi den policyn på jobbet att den som firar - han bjuder. Även att den som försovit sig köper tårta.. ;)

Jag har faktiskt en kollega som väntar på att få komma och hälsa på, bara vi tar oss hem någon gång. Vi var ju bara hemma i 7 dagar efter BB, sedan for vi på "turné"..

Vad tycker era kids om att bada/duscha/basta? Våran grabb är så nöjd! Han har verkligen ärvt vatten/bad genen från mig!

Hittills har han bastat 3 gånger på snart 2 månader. Finska gener. :)

Endel verkar bli förskräckta?!? Själv tycker vi det är märkligt dom som enbart tvättar med våtservetter.. Vad är det som är så farligt med vatten???

Godisråttan skrev 2015-10-29 12:53:26 följande:

Är det någon som har varit på sitt jobb och hälsat på med bebisen? Tänkte bara kolla om ni hade mer er något då, typ bjöd på tårta eller nåt sånt? Känner att man kanske skulle bjuda på nåt...

• Neiti75

Vi har haft balja med vatten, men igår ides vi inte böka med den.. Så maken höll i famnen på nedersta laven och så hade vi lagom temp på vattnet i ösarhinken istället, då kunde han skvätta lite på kroppen med handen då och då. Verkligen poppis med det fräsande ljudet från kaminen när man kastar lite vatten. Sen är det ju mycket smidigare att tvätta honom i famnen i duschen. :)

Mooomin skrev 2015-10-29 16:02:31 följande:

Jag är oxå finne, Frank bastade när han var ett par veckor gammal. Fast i lagom varm temperatur. Badade honom i badbalja i värmen. Verkade gillas.. :)

• Neiti75

Så härligt! Låter inte alls som ett dumt sätt att fira på! :)

IMHO skrev 2015-10-29 16:21:14 följande:

Jag är inte finne men älskar bastu. Ska nog fira med bastu i källaren när hon blivit av med von Rosen-skenan. I nuläget badar vi bara på sjukhuset en gång i veckan enligt ortopedens order.

• Neiti75

Är du säker på att mjölken helt "tagit slut"?

Brösten blir ju aldrig helt tomma som du säkert vet, inte ens under en amningssession. Prova växla bröst oftare. Kanske bebisen "lägger in en beställning" som det kallas? Sprayen är till för att öppna mjölkgångarna, så att mjölken kommer lättare. Man får alltså inte MER mjölk av den. Har själv provat den eftersom ena bröstet är lite skadat efter att ha haft piercingar i ena vårtan i unga år...

Jag har Medelas elpump Swing. Prisvärd! Funkar både med sladd och batteri. Använde den i drygt en vecka, nu ammar jag bara som vanligt.

Jag ammade alltid det sämre bröstet först, sedan medan Vesslan ammade det andra, bättre, då fortsatte jag att stimulera det

andra bröstet med pumpen. :)

Bebisen stimulerar ju brösten allra bäst! Lita på din förmåga! Man kan göra amningsuppehåll och ändå komma igång månader efteråt. :)

Om du vill så kan du prova dricka alkoholfri-eller lättöl, julmust sägs också öka produktionen. Finns amningste att köpa också. (Du kan även göra eget te).

På Facebook finns amningsgruppens slutna grupp. Mycket bra sida med erfarna hjälpmammor som kan hjälpa till. Du kan ex

ringa dom eller träffa dom.

Har barnet kanske ändrat sitt tag till ett sämre? Värt att kolla upp!

Lycka till!!! Å slappna av! :)

Sara 7 skrev 2015-10-30 21:37:54 följande:

Kära nån, idag har mjölken helt plötsligt slutat rinna till! Vad händer? Bebis ännu mer skrikigt då det inte kommer något, har beställt el pump men den har inte kommit ännu och nässprayen jag fick som skulle hjälpa till fanns inte på apoteket! Är rädd att det ska vara försent när jag väl får hem allt... Undrar om det är stress som gör att det inte går?! Vill ju helst amma åtminstone delvis då bröstmjölk är snällare mot magen, usch det var inte så här jag tänkt att det skulle bli. Har fått ge ersättning idag och lillen har haft ont i magen av det.

Har någon av er el pump? Hur tycker ni att den fungerar?

Svar på tråden Första barnet september 2015