Ni som har det "svårt" att göra saker, har ni provat en bärsjal eller sele? Det kan ju vara ett sätt att bli mer "rörlig".
Första veckorna tyckte jag att Vesslan i princip ville amma hela tiden men desto mer jag läste på desto säkrare blev jag att jag gjorde rätt och att jag ville fortsätta.
Idag tar amningen ca 20 min (volymen har ju ökat och han har ju fått in den rätta tekniken). Jag hade jättesvårt i början att tänka att han också är nybörjare - det kändes bara som att han borde kunna det där ifall det strulade minsta lilla.. Egoistiskt tänkt... Jag hittills ammat offentligt 1 gång och det gick kanon. Vilken boost det gav mig! Hahah. :)
Vesslan verkar hittills vara ett riktigt a-barn som man sa förr. (Några dippar har det varit och de dagarna har jag verkligen längtat tillbaka till våra vanliga dagar!!)
Han har även fått ett nytt smeknamn, Skalman. Eftersom han har sin egna klocka. Han vaknar mellan 6-7, äter och är vaken till 9 ca. Då vaknar han och äter igen. Vaken och bajsar "senast" 12. Sedan sover han ute i vagnen till ca 17. (En dag blåste han på från 11-17 i vagnen, jag var orolig att han dött dit...) Sedan kommer en längre vakenperiod fram till 21. Sedan är det lite knorr, och är man inte snabb med att sätta han i sin egen säng och släcka ner rummet helt - då gallskriker han. Sover till 00, äter och sover fram till 03, äter och sover till 6-7..
Detta "schema" började han med för drygt 3 veckor sedan.
Vi hade han mellan oss i nestet första veckan, men han sov sååå dåligt! Direkt vi flyttade honom till sin egna spjälsäng, ja då sover både han och vi bättre! Win-win! ;)
Redan innan vi fick barn så lovade jag mig själv att jag ska fortsätta vara jag och ha "ett liv". Detta pga en vän som sedan hon fick barn, inte kunde rasta hunden, laga mat, fylla diskmaskinen etc. Jag märkte hur alla i hennes omgivning störde sig på det. Hon använder än idag sina barn som ursäkt: "x måste vila så vi måste hem nu..." "Nä jag vill inte vila, jag sover inte ens på dagis längre. Du är så tråkig som sover istället för att leka med oss..."
Själv så upplever jag rutiner som skönt. Medans jag äter frukost, så sitter Skalman i babysitter och roar mig och sig själv. Har han på bordet så att han även ska se mig. Roligt att se att han följer med blicken när man går runt i köket! Lampor och tavlor är riktigt intressanta! Likaså alla ljud i köket.
När han tar sin fm-lur, då passar jag på att bädda, diska och duscha. Här är barnvakten grym! Då slipper jag kånka på honom över alla 3 våningarna.
När han är vaken, då gillar han att ligga i babygymmet, vara i selen en stund och att bli buren så att han kan titta på tavlor och andra färgstarka saker.
Han är otroligt nöjd och det kan gå dagar emellan han gråter. Vi är verkligen tacksamma över det men förstår samtidigt att det kan vända närsom! (Peppar peppar...)
När han knorrat och gråtit, ja då felsöker man ju helt febrilt. Hittills har det bara känts hopplöst en gång.. Vi provade ALLT innan vi fattade att han skulle ha det mörkt när han skulle sova för natten.. Ammade flera gånger, ungen bara spydde och skrek. Han var säkert döende.. Bar honom, vaggade och sjöng men den "döende" ungen bara skrek och gnuggade ögonen i lampskenet.. Lustigt att svaren kan vara så "enkla" ibland. :)
Jag brukar förresten också pumpa ut ibland så att pappan kan mata. Då kan jag ta kvällsrastningen med hundarn eller äta popcorn framför tv'n ostört. ;) ibland måste man skapa sig "egentid", hehe..
Just nu har jag helt snöat in på dopet! Ska bli så roligt och fint! Jag går verkligen all in med bordsplacering, dekorationer osv.
En annan rolig händelse som sker innan är att vi har bokat fotografering. Gammelfaffa har byggt en liten båt enkomt till fotograferingen. Båten ska dock användas som leksaksförvaring senare.
Hoppas ni har det gott allihopa! Vi har förresten redan gett farsdagspresenten, långkallingar i bambu. Det behövdes nu i dessa jakttider när det är minusgrader och snö. Ser framemot morsdag..