Inlägg från: Neiti75 |Visa alla inlägg
  • Neiti75

Första barnet september 2015

Åh, jag och maken älskar vaniljbullar!! Men jag är för slö för att baka det... Blir endast 1 gång per år.. Det är för krångligt, många moment, tar "lång tid" och tar för stor plats i frysen jämförelsevis med den "mängd" man får..

Hoff vad kinkig jag låter, men jag har verkligen slipat på mina argument för att slippa. :)

Tänkte på hallongrottor här för någon dag sedan, ska kika på affären om jag hittar såna små formar. Sist hade jag råkat köpa stora - så man blev typ mätt på en hallongrotta. Hahaha...

Kolasnittar har jag nog aldrig ätit - måste googla!

Philadelphiabullar vet jag inte heller vad det är. Låter spännande!

Rulltårta är inte min grej.. Det är gott, men jag rullar den aldrig snyggt.. Ser alltid ut som en katastrof!

Brookies är också helt nytt för mig. Måste googla den också!

Mijjan skrev 2015-07-23 18:25:25 följande:

Jag!!! Gick upp och bakade bullar imorse. Bakade kolasnittar häromdagen men dom har redan mannen ätit upp funderar på att baka hallongrottor ikväll... annars rekommenderar jag philadelphiabullar i långpanna, drömrulltårta... Brookies bakade jag nyligen... Mums... Blev hungrig nu :-P

• Neiti75

Kasslergratäng!!! Med broccoli och ris! Mums! Har själv också fyllt frysen med matlådor. Jag lagade ovannämnda, chili con carne, lasagne, pulled pork med mos, ugnsstekt lax (pottis tar ju inte mång minuter att koka till), hemlagad pizza, fetaostfylld kycklingfilé som är inlindad i bacon, levergryta med mos och torsk med äggsås. Lagade några rätter till men dessa är de som jag kommer på på rak arm.

VBG84 skrev 2015-07-23 22:49:28 följande:

Jag tycker att det är superroligt att baka. Tyvärr har vi bara en halv frys. Tänker att jag ska prioritera att få plats med färdiga portioner som man kan micra upp första veckorna efter förlossningen. Det ska ju vara smart om man litar på förberelseartiklar och trådar. :)

Tar gärna emot tips på mat som är god efter infrysning. Lasagne, köttfärssås och pajer finns redan på listan. Känns som jag har fastnat lite i köttfärsträsket. :P

• Neiti75

Har helt glömt bort att tipsa er om små handdukar (mindre än vanliga hand-handdukar) från Jysk! Säkert inte den bästa kvalitén men man fick ett 10 pack för 15kr. Duger gott som kräktrasor. :) Slängde även ner en i skötväskan så man kan torka lilla rumpan ordentligt när man är på vift. :)

Har själv fått ett par handdukar helt förstörda av både kräk och bajs - därför får Vesslan lite egna handdukar. Köpte även lite mindre "badlakan", känns så onödigt att torka en liten plutt i ett mega badlakan..

• Neiti75

Vi köpte en begagnad acta graco trilogic med två baser för 800kr. Hade fått väldigt fina betyg och var i otroligt gott skick!

Ena bilen har isofix men inte den andra, så då kändes det bra att köpa ett babyskydd med två baser. Underlättar lite iaf. :) Vi resonerade så att babyskyddet används ju väldigt kort tid om man tittar på stolarna man har efteråt.

Nästa stol blir istället något som håller i flera år och som förhoppningsvis funkar med både isofix och vanlig fastsättning.

Nuvarande babyskydd har endast bältesdragning - men hey, det har ju funkat hittills. :) Isofix kan man ju se som en relativ nymodighet iaf.

Vem vet, när det är dags att uppgradera stol kanske bägge bilarna har isofix.

Babyskydd som kunde monteras på vagnens chassi var helt oviktigt för oss! Vi har istället en extra vagn just för att slippa släpa med vagnen till stugan osv. I affären kan man ju lägga babyskyddet i kundvagnen plus att det finns kundvagnar med "babysäte". Känns som att det är en väldigt liten del av Vesslans liv som kommer att spenderas på ex Coop...

nadiana skrev 2015-07-26 19:50:21 följande:

Har börjat titta på babyskydd, men det känns som en djungel. (Dock glatt överraskad att vår gamla bil hade isofix, trodde jag aldrig!)

Ni som har köpt babyskydd, vad har ni valt för modell och vad kostade den inklusive basen? Tips på vad man ska titta efter när man väljer?

• Neiti75

Vi har ju redan boat färdigt - så ikväll har jag kokat nappar och nappflaskor. Vi åker på semester på måndag så det kan ju hända att när vi kommer tillbaka är vi en till! Inte mig emot. :) Känns skönt att ha allt klart. Med bröllop till helgen vill jag bara kunna slappa. Så hittills har det varit storstäd och fönsterputsning! Är det bara jag som inte kan åka hemifrån om det inte är kliniskt rent...? Min man brukar påstå det iaf...

Börjat packa resväskan lite. Vesslans/BB väskan är redan redo. Babyskyddet är typ redo i bilen. (Dock i bagaget).. Ska bli så skönt med semester (även om jag är inne på 2:a veckan) så har jag inte riktigt vant mig vid att det blir en lååååång paus från jobbet.

Min bakning i början av veckan bestod av Silvia kaka, aprikospaj, dumlegrottor och bärpaj. "Safade" och vågade endast prova två nya recept.. ;)

Har "tränat" på förlossning idag... Inte najs att magen var som cement. Ändå har jag druckit mycket. Trodde seriöst jag skulle svimma på toa. Nu känns det verkligen som att "klarade jag det där med livet i behåll - då klarar jag fan vad som helst"!!

• Neiti75

Åh, har idag fått tillbaka massagedynan som varit utlånad i flera år. Vilken skön grej! Som jag har saknat den!!!! Nu släpper jag den aldrig och helt allvarligt - den ska fan med till BB. Skitsamma att den inte får plats i väskan - jag bär den under armen...

Suttit i den i två svängar redan och längtar tills jag ska njuta av frukosten i den. Mmmmmm... Jag är inte direkt stel eller så, det är bara förbannat skönt! Den har värme dessutom så det är verkligen mysigt om man är lite hurvens av sig.

Nu närmar det sig verkligen med stormsteg - men jag tänker inte så mycket på förlossningen faktiskt. Mest irriterad för att jag måste på vanlig kontroll imorgon, en resa på 10 mil enkel väg.. Vi som redan gjort denna resa idag för maken hade akuttid till tandis.. Grrrr...

• Neiti75

Så olika bemötanden det kan vara. Min närmsta vännina ringde också till förlossningen när hennes slemmpropp gick (med första barnet) - till svar fick hon "jaha, vad vill du med ditt samtal...? Slemproppen kan ju gå veckor innan förlossningen startar"...

Hon sa att hon aldrig känt sig så dum i hela sitt liv. Stackarn!

För mig händer det inget. Vesslan har legat med huvudet ner i över en månad nu. Fick dock veta nu i onsdags när vi var till bm att den är fixerad. Man känner dock att övre delen av magen är "tom" men från naveln och nedåt är det fullt av Vesslan.

Men jag lever på som vanligt. Plockade svamp igår. Enda problemet jag hade var att krypa under ett renstängsel. Smidigheten sattes verkligen på prov då. :)

• Neiti75

Vaknade 05.20 av att det gjorde sjuuuuuukt ont högt upp i ändtarmen ??!!?!! Jag var tvungen att väcka maken och fråga om han gjort något olämpligt med mig medans jag sov.. Efter att ha vankat omkring som en pingvin i 2 h och värmt mig vid brasan så gick smärtan/värken över.

Mest troligt är det Vesslan som bökar/vandrar neråt. Läskigt att vakna till smärta - när man inte vet riktgt var det gör ont eller varför.

Hittade faktiskt nån beskrivning på nätet som passade in på mig "som att bebisen kommer från fel hål". Inget jag kan rekommendera, hoppas ni slipper vakna upp på detta sätt. :)

Tror ändå det dröjer veckor innan det är dags, hoppas jag slipper fler sånahär otrevligheter.

• Neiti75

Grattis!!

Får man fråga hur lång tid det tog från att ni klev in genom dörren? Hade ni långt till BB?? Var ni hemma länge i "startgroparna"??

Vi har ca 1,5 h till närmsta BB plus en del vägarbeten med trafikköer/lotsar så jag försöker bara få en uppfattning. :)

isaswe skrev 2015-08-17 16:27:09 följande:

Hejsan alla!

I dag 11.27 kom vår dotter :) En liten tös; 2970 gram och 46 cm- två dagar innan BF.

Kan rekommendera EDA :) hade nog inte överlevt utan det haha. Värsta var värkarna fram till man var öppen 3-4 cm. Krystvärkarna var nästan behagliga i jämförelse.

• Neiti75

Jag har inte heller känt och V 35 var ju för evigheter sedan... ;)

Mijjan skrev 2015-08-23 23:45:53 följande:

Bara jag som inte känner av vare sig sammandragningar eller förvärkar? :-P #vecka35

Svar på tråden Första barnet september 2015