Inlägg från: Neiti75 |Visa alla inlägg
  • Neiti75

Första barnet september 2015

Lindaa88 skrev 2015-07-15 23:27:39 följande:

Hämtade vagnen igår, jösses vad jag älskar den! :)

Har ni bestämt namn till er lilla bebis? :) vi har haft namnet spikat säkert sen vecka 15. :)

Attans vilken snygg vagn! Vi har samma tyg fast ett annat chassi. Vi är löjligt nöjda, hahaha. =) Hämtade vagnen förra torsdagen.

Vi har haft namn klara redan innan Vesslan blev till. Nu återstår det bara att se om namnen vi valt passar. Därför har vi inte gått ut med namnen - för man kan ju faktiskt ändra sig!

Vi har både pojk- och flicknamn klara. Både tilltals- och andranamn.
  • Neiti75

Alltså jag måste höra om någon av er kan svaret på detta..

Jag har skickat in min ansökan till FK. Men min man? Han finns liksom inte med någonstans... Jag har kunnat planera för honom, men ingenstans finns det att han kan ansöka färdigt om dagar. När jag själv har planerat och ansökt om ledigheten så har alla dagarna hamnat på mig..

Hur har ni andra gjort? Har era pappor ens fått nå post från FK? Min man har inte fått inte ett endaste papper... Inte heller hittar jag nåt formulär att fylla i om hans inkomst och sig såsom jag har fyllt i...? (Den fick jag automatiskt i brevlådan).

Känns ju som att det borde gå att ansöka redan innan barnet är fött, även om man är pappa. ?

• Neiti75
    IMHO skrev 2015-07-16 08:00:45 följande:
    Är ni gifta? Det är inte vi, så vi får avvakta tills han skrivit på intyg att han är fadern. Det blir efter barnets födelse. Lite mossigt eftersom vi varit sambo i många år, men mer info finns i alla fall här: www.babyhjalp.se/03manaderskatteverket
    Jo vi är gifta.

Tack för hjälpen!
  • Neiti75
    Lynnig skrev 2015-07-16 08:40:22 följande:
    Man kan ansöka om pappadagarna innan men det är lite bökigt! Måste göra ett personligt besök och få hjälp tror jag.

Annars är der så att de 10 pappadagarna är dagar utanför -föräldrapenning dagarna och de ansöker man om i efterhand. Isamband med der redovisar pappan sin inkomst. Då har.man även ett person. Nr på barnet och då kommer pappan med i planeringen för barnet.

Så är der jg uppfattat det iallafall. ????
    Fast jag hittade tillslut på fk´s sida att man kunde anmäla de 10 dagarna redan nu, i förskott utan e-legitimation också Då kom det bara "tack för din anmälan, ett nytt ärende är nu påbörjat". Eller nåt i stil med det. Sedan ska man ju ANSÖKA. Lite bökigt är det ju att man ska anmäla och ansöka, men jaja.. Jag skrev in makens personnr och Vesslans personnr som står när jag fyllt i min ledighet. Det är ju beräknat bf + XXXX.

Ska bli spännande att se vad detta leder till. =)
  • Neiti75
    EijaIsland skrev 2015-07-16 12:55:46 följande:

Vilken reality check jag fick nu!!

Är med i några september bebisar grupper på Facebook, och när jag loggade in i morse såg jag att första barnet var fött i förrgår. Hon var då gången en vecka kortare än mig (30+2) och helt otroligt att se bilden som hon satte in. Nu ser det verkligen ut som en "färdigbakad" bebis. Galet att tänka att så "färdig" är lilla flickan i min mage också. 

Angående namn då landade vi på ett tjej namn direkt innan i visste vilket kön det var. Vi var båda helt övertygade om att det var en pojke dock, men lyckades inte hitta nåt namn. Minns att jag var så övertygad att jag tyckte det var så sorgligt att jag inte skulle få använda det fina flick namnet vi hittat.

Men så var det en flicka och nu går vi och håller på den och gör vänner och familjer helt galna ;)

Haha, jag måste bara inflika att det har nästan blivit en "hobby" att irritera folk för att de inget vet! =)

Vi säger ju alltid Vesslan och det triggar alltid igång namnfrågor likaså frågor om bf-datum..
    Kan vara riktigt underhållande emellanåt.
  • Neiti75

Åh så mysigt! Ikväll packade jag och maken Vesslans kläder till BB-väskan. Såååå vi längtar bägge två!

• Neiti75

På våran bil kan man själv sätta på och av airbagen i passagerarsätet med hjälp av nyckeln, kostar alltså inget extra.

Vad har du/ni för bil? Har du kollat i instruktionsboken??

Vårt skydd köpte vi redan i vintras. Jag tänkte faktiskt montera baserna ganska så snart (vi fick med två baser) för vi behöver utrymmet i förrådet, hehe.. Så stor plats tar det ju faktiskt inte i bilen. :)

Jag är lite inne på att ha bakom föraren, då slipper man gå runt bilen när man är själv plus att en lång vuxen kan sitta bekvämt i framsätet. Tåls att funderas på ännu. :)

VBG84 skrev 2015-07-19 22:03:54 följande:

Någon som har köpt och monterat babyskyddet i bilen ännu?

Funderar över om vi ska placera det fram eller bak. Om det ska vara där framme måste vi ju stänga av/montera bort airbagen. Någon som vet vad det kostar?

• Neiti75

Jag får min journal nästa fredag eftersom jag ska iväg på semester. Alltid bra att gardera sig ifall de inte har samma system eller av annan orsak inte kommer åt journalen. Ex i en ambulansfärd kan den komma till nytta. :)

ShaBesta skrev 2015-07-22 08:39:12 följande:

Hej, är ny medlem här! Ska oxå födda i september och de är första barnet ?? Iallafall Är gravid vecka 29+6 och jag undrar om ni oxå har fått med er hem era journal från mödravårdscentralen? Känns för tidigt tycker jag????????????

• Neiti75

Oooh är på värsta bakhumöret! Nån annan dom börjat fylla frysen inför alla kommande besök? Kanske har ni några smarriga recept att dela med er av..?

• Neiti75

Bara för att jag bakar så betyder det inte att våran dörr är öppen likt en svängdörr.. Vi bjuder in folk när vi känner att vi är redo för det. Närmast sörjande kommer säkert komma någon dag efter att vi kommit från BB. Resten får kika in senare och mer "pö om pö".

Däremot så bakar jag i "förebyggande" syfte för jag vet att jag inte kommer idas stå där med slickepott och elvispar i första taget efter att Vesslan kommit..

Har alltid föredragit att ha lite fika hemma i frysen istället för att behöva bjuda på köpesfika. Och jo, vi är sådana som

tycker om att fika - en slät kopp kaffe känns lite snålt. Speciellt när många kommer med en liten present, blommor, kort eller för att uppvakta - för det är ju oftast det man gör när en ny liten anlänt till jorden. :)

Jag brukar annars också fylla frysen lite då och då. Speciellt inför födelsedagar, jul osv.

IMHO skrev 2015-07-23 17:45:23 följande:

Tvärtom. Vi förbereder med extralås på dörren .

Nja, inte riktigt, men vi kommer nog vara rätt hårda med besök. Vi är de som bjuder in när vi är redo. De vänner som har tendens att spontanbesöka är förvarnade. De flesta i vår omgivning vet att inbjudan kommer att komma. All släkt bor i andra ändar av landet, så där krävs ändå planering. Vi kanske kan önska oss bullar i välkomstpresent?

...fast goda recept är jag alltid intresserad av, så jag hoppas någon svarar lite mer konstruktivt än jag.

Svar på tråden Första barnet september 2015