Inlägg från: Neiti75 |Visa alla inlägg
  • Neiti75

Första barnet september 2015

Dalhia skrev 2015-06-16 12:09:11 följande:
    Har du loggat in på din sida? Kanske finns där...
    Jepp och blanketten/intyget finns inte där.

Har gått igenom alla kategorierna - t.o.m. den fliken som är för arbetsgivare..
  • Neiti75

Jag beställde från vårdväskan. Snygga, prisvärda, snabb leverans och de funkar! :)

• Neiti75

Oj så fina nest! Förhoppningsvis blir Vesslans också tjusig. Chansen är ju iaf betydliget större iom att jag själv inte syr den. ;)

Ska strax iväg på glukosbelastning. Behöver jag säga att jag är hungrig som en varg??? En välförtjänt frunch ute efteråt blir nog en bra kompensation. =)

• Neiti75
    Wooden skrev 2015-06-30 10:44:18 följande:

Ni som inte ha graviditetspenning/sjukskrivning, vad jobbar ni med och hur har ni tänkt göra med ledighet innan förlossningen?

Jag är gruvarbetare - men eftersom jag inte får utföra mina arbetsuppgifter som gravid så är jag på kontorstjänst för tillfället. Återgår till mitt "jobb" (läs semester)om 14 arbetsdagar.. Sedan har jag semester fram tills bf, eller ja det kan ju hända att det blir lite semester efter bf också. Har inte ansökt om föräldrapenning "i första taget". =) Nyttjar mina ledigveckor istället.

Eftersom mitt ordinariejobb innebär skiftgång (mån-fre fm, mån-sön em, ledigvecka) så kan jag på så sätt "förlänga" min semester. Känns ju mest naturligt i detta läge. Tungan ute
  • Neiti75

Hoff, känner mig lite som Agda 79.. Fick diuretika utskrivet vid behov.

Har tappat diverse verktyg/maskindelar genom åren på fötterna (dock aldrig skadat mig allvarligt, en smäll med blåmärke som följd..) som gjort att vävnaderna är lite känsligare på just de utsatta ställena.. Inte så tjusigt/bekvämt/praktiskt när en specifik knöl samlar vätska. (Just på fotryggen). Stödstrumpor i all ära men dessa knölar består.

Nå, tur att det är en "vid behov" medicin och att det förhoppningsvis räcker med 1/2 tablett varannan dag.

Lite läskigt är det ju att det kan påverka Vesslans tillväxt. :(

• Neiti75
    Mooomin skrev 2015-07-04 00:59:28 följande:

Ja, samma här, ligger tom fortf inom ramen men det hade stuckit iväg lite sista veckan (förra veckan tvärtom) och vips blev det glukosbelastning mm.. Som om man plötsligt vore nåt ohälsosamt fetto.. Jag kan inte ens röra på mig (sedan v 7) och har ändå "bara" lagt på mig 13kg..

Glukosbelastning erbjuds här uppe till alla gravida, så du behöver inte känna sig som nå ohälsosamt fetto bara för det. :)
  • Neiti75

Kanske det är mitt snåla landsting då som erbjuder det till alla som "kompensation" för att vi endast får ett ultraljud.. :) Sockerlösningen lär ju vara nååååågot billigare än ultraljudsapparater och personal. Hehe..

Mooomin skrev 2015-07-04 10:04:37 följande:

Här görs det inte på alla.. Så då känns det som att det är nåt "fel" på en.. :D

• Neiti75

Äääähh... Alla som jag känner som har diabetes är smala som stickor! Vänd på steken och se det som en komplimang :)

I dassboken (ang gräl med pojkvän/make) står det skrivet "om det jag sa kan tolkas på två sätt, och det ena får dig att gråta - då kan du ge dig fan på att jag menade det andra!"

Mooomin skrev 2015-07-04 21:10:03 följande:

Men här är den ju inte det! ;) de gjorde ju den för att de tyckte magen vuxit mycket/mer.. :)

• Neiti75

Barnkammaren har tagit form - i salongen dock... ;)

Alla möbler är ihop skruvade, men då tapetsering pågår i rummet så får möblerna stå i salongen så länge. Lättare att flytta möblerna när de är ihop monterade än paket. Sen blev jag av med skräpet direkt dessutom. =) Hur mycket skräp får man från IKEA egentligen??? Och varför blir skräpet aldrig platt när paketen är så platta och fina???

Ett ordentligt träningspass vart det att skruva ihop allt med nuvarande fysik.. Mycket från sittande på golvet till stående, hämta delar, tryck lite här hamra lite där.. Sov som en klubbad säl!

• Neiti75

Till veckan tänkte jag ta och packa BB-väskan. Så kul att det närmar sig! Är ju faktiskt under 50 sträcket! (Maken kom ju 6 veckor tidigt så det är nog bäst att vara förberedd)...

Har hittat en lista som ja strukit, men även lagt till grejer på. Infogar den ifall den kan vara till glädje för någon annan. =)

För den som undrar "när ska man ha tid att spela spel.." - eftersom vi har så långt till bb så brukar man få ligga kvar "1 dag före". Hehe..

Egna blöjor tar vi också med i och med att vi faktiskt ska på semester, vi räknar inte med att få blöjor utomlands. :) Skulle Vesslan mot förmodan komma under semestern så tar vi inte med en massa extra packning. Det lilla i klädesväg kan vi faktiskt iså fall köpa och tvätta upp under semestern.

Packlista för BB-väskan

Vesslan: (strl 50-56)

3 byxor
    3 bodys
    3 pyjamaser
    3 mössor
    2 p strumpor
    1 varm overall
    1 filt
    1 snuttefilt
    1 napp
    3 mjuka småhandukar till kräk/etc

Babyskydd
    Amningskudde

Blöjor (?)

Gosedjur

Mamma:

Kläder:

2 amnings BH
    2 amningslinnen
    2 lösa t-shirts
    2 p mjukisbyxor
    5 par "tanttrosor" (trosor med plats för bredare bindor)
    2 cardigans
    1 ombyte att åka hem i.
    Tofflor

Hygien:

Toapapper
    Intimtvätt & intimservetter
    Några bindor till hemgång (apoliva har tjocka)
    Amningsinlägg 3-4 par
    Purelan (motverkar ömma & såriga bröstvårtor)

Tandkräm och tandborste
    Lypsyl

Nässpray
    Hårsnoddar
    Schampo, balsam och dusch crème
    Hårborste

Deodorant

Linser/glasögon

Byråkrati:

Blodgruppering & provsvar

Journal

Legitimation