Inlägg från: NattaLind |Visa alla inlägg
  • NattaLind

Första barnet september 2015

Kan det räcka med att endast ta folsyra måntro? Eller ska man ta Gravid eller multivitamin?

Någon kring trakterna i Linköping förresten? :)

• NattaLind
    Dalhia skrev 2015-01-06 21:28:17 följande:
    Men när det kommer till vitaminer måste man få i sig väldigt mkt för att det ska bli för mkt. Överskottet kissar man ut när det inte är i absurda mängder. Men man ska ju inte ta en tablett i timmen utan följa det som står. 
    Tänkte köra på Gravid eller något liknande :) Läste att man ska äta folsyra även under amning.

Tror inte att det är någon större fara att man inte ätit folsyra innan, men skadar ju inte att börja nu! :)
  • NattaLind

Jag var på Apoteket idag och köpte Apotekets egna Gravid-tabletter. Hon sa att det bara var att fortsätta med folsyra då Gravid ej innehåller tillräckligt med folsyra ändå. Sedan kunde man också ta brustabletter, men endast C-vitamin och ej multivitamin.

• NattaLind
    TreTriss skrev 2015-01-07 15:01:53 följande:
    Var det Aco Gravid hon sa inte innehöll tillräckligt?
    Den innehåller 500 µg och rekommenderat intag när man är gravid är 400, så den innehåller tillräckligt :) Men kanske inte var den du menade?
    TreTriss skrev 2015-01-07 15:03:09 följande:
    Apoteket Gravid innehåller också 500!
    Precis, Apotekets egna var det! Men hon som jobbade där sa att man kunde ta både just för att dom ändå inte täcker Folsyra-intaget per dag.

Är ju inget farligt att ta för mycket men lustigt att hon sa så!

• NattaLind
    Eveelina89 skrev 2015-01-08 08:18:21 följande:

Jag blir så fruktansvärt less, nu har jag ringt i flera veckor till mvc men dom har bara telefonsvarare och jag har lämnat många meddelanden och nu kommer dom inte tillbaka förns nästa vecka!?? Ååh!

Kan du inte ta någon annan?

Jag har ringt Kvinnokliniken i 2 städer, en som är närmast där jag bor och en som är i samma stad som mitt jobb. Nu fick jag tag på dom som är närmast mitt jobb men fick ändå erbjudande på ytterligare en stad. Förövrigt fylls telefonköerna jättesnabbt, ringer man 2 min här efter telefontidens start så har man bommat den dagen.

Här var dom i alla fall inte tidigt ute direkt! Träffa BM för samtal 29/1 och UL 27/2.
  • NattaLind
    Eveelina89 skrev 2015-01-08 08:31:33 följande:
    I min stad står det på deras inget på deras hemsida om att dom tar emot gravida alltså så.. De är mer "besvär" sjukdomar och så dom tar emot men ska ringa och höra, tack! Men kanske läkaren på hc gör ultraljud?
    Vad lustigt! Att det kan skilja sig så mycket mellan landstingen. Vi har BVC i staden där jag bor men dom tar endast emot efter barnet är fött.

Kan du inte googla på gravid och staden du bor i? Det gjorde jag, ville se vilka alternativ det fanns och var man kunde vända sig. Annars finns det ju många privata barnmorskor som är toppen, dom är ju kopplade till landstingen på något vänster så kostar inget.
  • NattaLind
    emolau skrev 2015-01-08 13:22:32 följande:

Nära tänker ni berätta för era nära och kära? Före eller efter v12? :)

Vi berättade för våra föräldrar samma dag. Är samma här, vill att folk ska förstå vad det är som händer om något går snett :) Samtidigt skulle jag aldrig kunna hålla mig ;)
  • NattaLind
    idorina skrev 2015-01-08 15:12:48 följande:

Hej!
    Jag plussade i tisdags på BIM+3, väldigt oväntat. Har inga symtom ALLS. Ska köpa ett till test imorgon, känns inte riktigt ännu

Dom säger ju att ett plus alltid är ett plus, står till och med på vårdguidens hemsida. Visar vilken sticka som helst plus så är det så. Grattis! :)
  • NattaLind
    Jessica80 skrev 2015-01-08 22:26:55 följande:

Jag (34 år) och min sambo (47 år) väntar nu vårt första barn. Jag är i vecka 4 (3+6) och har BF 18/9. Plussade i måndags och har känt av ett milt illamående ända sedan nyår...trodde inte det skulle börja så fort..?

Jag hade ett milt illamående v. 1 - 4, men nu i vecka 5 verkar det ha gått över helt :)
Svar på tråden Första barnet september 2015