• VBG84

Första barnet september 2015

Hej,

Jag hakar på. Plussade igår på nyårsafton, bf 13 september. Det första gången jag är gravid och allt känns väldigt overkligt.

Vi försökt i drygt ett år och hade påbörjat utredning, men så gick det utan hjälp tillslut.

Bor i Halland, båda är 30.

Gött att kunna bolla lite tankar och känslor här. :D

• VBG84

Ni som som har gjort VUL på privat klinik, vad fick ni betala? Är det bara den vanliga patientavgiften eller tillkommer något mer?

• VBG84

Var på vul nu i morse. Har knappt kunnat sova i natt, så himla nojig för att något skulle vara fel.

Men ärtan var 25mm lång, hade tydliga hjärtslag och rörde på sig. Den lättnaden alltså!

• VBG84
    Korvstroganoff skrev 2015-01-29 13:04:41 följande:
    Vad spännande!!!!! Vilken vecka är du i? Skulle vilja göra ett vul också!
    Enligt mina beräkningar är jag i vecka 8+5. Läkaren beräknade 9+1 efter vulen.

Jag bad att få göra tidigt ultraljud när jag var på mitt livsstilsamtal för ca 3 veckor sen ( hade en mycket liten blödning i vecka 6, extra nojig därför). Barnmorskan sa då att det är vanligt med mindre blödningar och att de inte gör ultraljud om det är så lite och man inte har ont. Hon rekommenderade mig att vända mig till en privat klinik i stan. Där var det inga problem att få en tid. Kostade bara patientavgiften på 300 kr. Lätt värt minskad oro. :)
  • VBG84
    Korvstroganoff skrev 2015-01-30 08:20:53 följande:
    Ja 300 kr är lätt värt den lilla korven i magen :) är sjölv inte lika lång gången, enligt appen 5+5 idag men mitt jobb gör att jag inte riktigt kan smyga med det! Har inte direkt någon lust att berätta för nästan alla (eftersom det påverkar nästan alla) på jobbet och så visar det sig sen att det inte finns något där! Nu vet jag ju också att allt kan hända efter vul också, men det skulle kännas bättre. Plus att jag även hört att om man kan se hjärtat slå efter v 6 tror jag det var, så är risken för missfall mindre. Är det någon som vet ifall det stämmer?
    Barnmorskan som jag pratade med när jag bokade vulen sa att det brukar gå bra om man ser hjärtslag i vecka 8. Även läkaren nämnde att vecka 8 var en liten milstolpe även om vecka 12 är den viktigaste. Man har väl aldrig några garantier, men det är skönt att veta att man har statistiken på sin sida.
  • VBG84
    Kesella skrev 2015-02-02 13:35:36 följande:

Hur har ni tänkt dokumentera Er graviditet?

Har ni några roliga tankar och tips?

Kul fråga. :) Hittills har jag tagit en bild på min magen en gång i veckan. Inte för att det syns någon skillnad ännu, men ändå. Det har blivit lite av en ritual för att fira att ännu en vecka är avklarad.

Men man borde kanske hitta på något mer avancerat lite längre fram. Är också nyfiken på kreativa idéer.
  • VBG84

Har precis varit på det "riktiga" inskrivningssamtalet. Enligt mina beräkningar baserade på ägglossning är jag i vecka 10+5, barnmorskan sa dock att vulet stämde överens med sista mensens första dag och flyttade fram mig till 11+3. (Hade lång och oregelbunden cykel) Tjoff så har jag passerat halva vecka 12. Vet inte riktigt om jag vågar gå på den nya beräkningen. Hur räknar ni? ÄL eller sista mens?

• VBG84
    Boonyi skrev 2015-02-13 16:55:42 följande:
    Enligt min BM är jag i v11+0 idag men det tror inte jag på för jag har långa cykler och är säker på att jag hade ägglossning runt den 18 dec. Så jag tror att jag är i v 10+1. Det ska bli kul på att se vem som har rätt :) Jag har "riktig" inskrivning på måndag men jag får nog inte göra något ul då.
    Jag fick inte heller göra ul på inskrivningen. Jag gjorde vul privat i vecka 8+5. Läkaren som gjorde det beräknade mig till 9+2 baserat på knoddens storlek. Nu innan vecka 12 är förbi känns det viktigt att hålla reda på dagarna. Får väl ha två olika räknare igång. :)

Lycka till på måndag då! :)
  • VBG84

Har ni också börjat drömma massa sjuka ångestdrömmar sen plusset? I natt har jag dels av misstag ätit en bit fläskfilé som var rå inuti och försökt panikkräkas. Men även helt hysteriskt försökt få bort en jättekraftig full kille som satte sig på min gravidmage. (?)

Min hjärna är ju bra märklig när den får härja fritt...

• VBG84

Kul med flera nya i tråden, välkomna! :)

På lördag går jag in i efterlängtade vecka 13. Hade tänkt börja berätta för närmaste släkten och vännerna (familjerna vet redan). Problemet är att de är utspridda i olika städer. Helst hade jag velat berätta personligen i den takt man träffas, men det kan dröja flera månader innan jag hunnit träffa alla. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Hur tänker ni? Viktigt att kompisar i olika städer får veta samtidigt?

Svar på tråden Första barnet september 2015