IVF 2015 januari - februari
Hej tjejer.
Har funderat fram och tillbaka om jag ska skriva här eller inte....
Jag har iaf bestämt mig för att vara ärlig med er tjejer då jag gillar hela högen, är så ledsen att jag måste lämna er.
Nu är det så här att både vår hemmaläkare och läkaren i Falun har helt missat att informera oss om en viktig sak, fast vi HAR frågat och varit helt ärliga.
Frågan är om det finns någon BMI-gräns när vi betalar privat. Nej det är inga problem för er har vi fått till svar. Dagen efter äggplock ringer först en sköterska och säger att det ser så bra ut och att vi kan komma tillbaka på måndag för insättning. Ni kan ju tänka er lyckan här hemma! Någon timme senare ringer överläkaren och säger att de fryser äggen och att det inte blir någon insättning. Lyckan byttes mot panik på 2,3 sekunder...! Du uppfyller inte vår BMI-gräns var svaret. Vilken j*vla gränsen frågar vi?! Vi hävdade kontraktsbrott och att det är en fråga om etik och moral.
Han erkänner att både han och hemmaläkaren har gjort fel men inget att göra. Vad krävs det för att vi ska få gå vidare frågade jag och svaret blev. "Gå ner 20(!!) kilo så syns vi om 2 månader"
Så läkaren uppmanar mig till att svälta mig själv för att ens kunna uppnå en sån makaber viktnedgång. Helt sinnessjukt! Jag förstår inte hur kroppen ska må bättre av två månaders svält? Vad de har för gräns talar de inte ens om...
Och 20 kg på 2 månader är inte sunt för fem öre. Man får verkligen var försiktigt hur man lägger fram saker när det gäller fertilitet och kropp.
Och detta ska synkas INNAN som sagt.
Kan ge ett bra exempel i mitt fall hur man kan hantera detta på ett bra sätt (gäller Huddinge)
När vi ställde oss i kön i juni hade jag bmi på 31-32. Huddinge gjorde inga IVF försök över bmi 35, men rekommenderar över 30.
På hösten kanske i september eller oktober ringer de mig och diskuterar förutsättningarna för högre bmi på ett lugnt och bra sätt. De erbjuder mig om jag vill gå i grupp där på dietprogram som ett alternativ då statistiken faktiskt talar att det är bättre under 30.
Lyckligtvis då hade lyckats själv med lchf (tränar också mycket) att gå under strax under 30, så behövde inte..Tyckte iallafall att det var ett bra sätt de bemötte det på!
Ta hand om dig, lev sunt framförallt, och ta extra månader för att vila som sägs här innan.