• 1979sandy

bara 30 min....

Hej alla mammor!

jag har en underbar liten tjej på 4 månader, som bara kan sova 30 min på dagarna!
    När går detta över ni som har haft samma erfarenhet? Mig gör det inte så mkt egentligen, egentid mm kommrer sen ;) Men, tänker mest på henne. Hon kommer aldrig ned i djupsömn och exakt(!!) 29 min efter ögonen slutits vaknar hon. Har provat att låta vagnen stå stilla, vagga lite, ut och gå mm mm, inget hjälper. Hon sover nu 4 ggr om dan exakt 30 min.. helt röd i ögonen på kvällen och verkar inte direkt utvilad.
    Växer de ifrån dessa halvtimmar, eller kan man göra nåt som hjälper henne..?

tack!!Hjärta

• Svar på tråden bara 30 min....
  • Flickan och kråkan

Det brukar gå över någon gång under andra levnadshalvåret är min erfarenhet. Det man kan göra är att försöka somna om barnet INNAN han/hon har börjat vakna. De brukar ha en sömncykel på cirka halvtimmen i den åldern och därför vanligt med just halvtimmeslurar.

• Limaliie

Vår är likadan fast det händer att hon sover längre om hon "behöver det" verkar det som. Som nu har hon sovit sen fyra och sover än. Men så sov hon mindre än vanligt i natt

Också hört runt 6 månader och efter det....

• Limaliie

Dottern är också 4 månader.

• Natulcien

Vår son var exakt likadan. Han var som en klocka. Exakt 30 minuter sov han oavsett om han sov i vagnen under en promenad eller om han sov i famnen.
    Så när han var 4 månader var det också 4x30 min som gällde precis som för er dotter. Men det funkade för honom. Han sov 12 timmars obruten sömn på natten, så jag antar att han inte behövde så mycket dagsömn.
    Men när han var runt 8-9 månader så började han sova längre stunder, 1-1,5 tim, helt av sig själv.

• Alexi

Vår dotter var precis likadan. Det upphörde när hon vid 14 månader (när pappan tog över föräldraledigheten...) började sova bara en gång per dag, då plötsligt sov hon 1,5-2 timmar i sträck. Inte en enda gång under min föräldraledighet...

• 1979sandy

Ja... Bara att vänta då...
    Får tacka att hon sover bra om natten o hoppas hon får den djupsömn hon behöver då. Der är dom där röda trötta ögonen man tycker borde få lite mer sömn.. Tack för era erfarenheter!

Svar på tråden bara 30 min....