misstänker att min son är autistisk.
Hej, skulle gärna vilja ventilera mig lite och höra era erfarenheter av detta.
Min son är 20 månader och han förstår inget talspråk. Om man frågar var lampan är så pekar han rätt upp i taket, han pekar alltså inte på lampan och det här är enda gången han pekar. Han klappar inte händerna om vi säger "kan du klappa händerna" men han klappar händerna om vi klappar händerna.
Han kan härma oss, låtsas sminka sig, prata i telefon, fejk nysa, borsta håret, låtsas mata oss. Han förstår att man har skorna på fötterna och vantar på händerna osv. Men om vi säger vante eller mössa så förstår han ingenting. Vi måste alltid visa allt. Jag har funderat på om han hör dåligt, men han lyssnar på sitt namn (ibland), han diggar musik.
Han har väldigt mycket energi, springer runt, klättrar och är nästan aldrig still. Om det är något på tv som han gillar så sitter han still, eller om han tex pusslar, ritar. Men aldrig mer än 1 timme.
Han är väldigt bra på knopp-pussel. Han lägger pussel på mindre än 1 minut och han verkar lägga pusslet helt utifrån minnet, vänder vi pusslet uppochner så kan han inte lägga någon bit rätt.
Snälla, någon som känner igen sig? Vad tror ni? Vi har en tid hos en logoped i januari.
Han var extremt aktiv och vild fram till tre år och en riktig klätterapa. Nu är han mycket lugnare och lätt att ha med på affärer etc.