Hon sätter barnen mitt i konflikten
Hej! Min sambo och hans ex har haft svårt att komma överens ända sedan deras skilsmässa för fyra år sedan. Sedan han träffade mig för ett par år sedan har det eskalerat, från hennes sida.
De har väldigt svårt att enas om ALLT. Nu senast är det ekonomi. Kort sagt har hon gift om sig rikt medan min sambo är vanlig inkomsttagare och hon har helt andra ekonomiska förutsättningar. Kanske för att röra sig i dessa kretsar har hon höga ambitioner beträffande t ex barnens idrottsutrustningar. Nu senast är det sportutrustning till ett av barnen (yngre tonåren) där hon tar i ordentligt. Min sambo har inte råd med detta och har föreslagit henne att de köper ett billigare, fullt acceptabelt alternativ.
Det tycker exet då förstås inte alls är acceptabelt. Och hennes sätt att hantera det här är att förklara för tonåringen att "pappa bryr sig inte om dig och din idrott längre för han vill inte köpa det här åt dig".
Tyvärr är det här bara senaste exemplet på hur hon sätter killen mitt i konflikten. Jag skulle kunna räkna upp ett 20-tal exempel bara sedan höstterminen drog igång. Och tyvärr börjar det påverka killens (och syskonets) attityd när de kommer till oss. De är halvt fientliga främst mot sin pappa (men även mot mig) särskilt de första dagarna men späds på vid telefonkontakt med mamman.
Senast igår innan veckobytet så hade vi världens konflikt här hemma där killen grät och skrek åt pappan att pappan inte bryr sig om sina barn (det var så vi fick reda på vad mamman sagt om pengar till utrustningen). De hann tala ut någorlunda innan killen skulle till sin mamma men det var ett jobbigt sätt för oss vuxna att avsluta helgen på och jag kan bara föreställa mig att killen måste må väldigt dåligt över den avslutningen.
Jag blir så upprörd när jag tänker på det och jag förstår inte hur en mamma kan utsätta sina barn för det här för att "vinna poäng" över pappan! Jag skulle kanske haft lite förståelse ifall det var mitt under deras skilsmässa eller en enstaka händelse. Men det är som sagt ett pågående mönster och har snarast blivit värre senaste året.
Finns det någon här som har erfarenhet av något liknande och lyckats hantera det? Finns det någon juridik att stödja sig på för att killen ska få slippa höra skitsnacket om pappan? Det sociala? Familjerätt funkar inte, mamman vägrar.