• Anonym (Tjej)

Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?

Hej!

Sedan två år tillbaka har min allra bästa och närmsta vän varit tillsammans med en kille. Han var superfin i början och jag var glad att min kompis hade hittat honom. Efter ett åt eller så kom min kompis till mig mitt i natten och sa att hennes kille hade blivit förbannad och kastat glas i golvet och även gett henne en örfil. Han trodde att hon hade kysst en annan kille den helgen då hon varit ute, vilket inte alls stämde då jag var med henne hela kvällen. Hon hade dansat med några, helt oskyldigt precis som jag och detta hade en vän till hennes kille sett och då sagt till honom att han sett oss dansa och ha skoj, och då hade han i sitt tröga huvud förvridit saker som aldrig ens varit i närheten på att hända.

Iallafall så löste dom det den gången fast jag sa fleeeera gånger till min kompis att det inte var en bra ide. Träffade även hennes kille och sa till honom att om han rör henne igen så kommer han råka illa ut. Självklart lovade han att det aldrig skulle hända igen. Tror inte heller att han blev särskilt rädd utav mina hot.

Nu i helgen hade min kompis varit ute. Jag var inte med denna gång men vi smsade under kvällen. Hon hade lovat att hon skulle vara hemma vid 23 tiden då hon och hennes kille skulle ha någon myskväll. Hon glömde bort tiden och kom hem vid 00 och han blev då galen och anklagade henne för att ha varit med en annan kille och fick henne tillslut att erkänna det, det var inte sant men hon blev rädd och tvingad att säga så. Detta gjorde honom ännu mera arg såklart och slog sönder hela lägenheten sen slog han henne flera gånger i ansiktet, även knytnävsslag, han sparkade henne när hon låg ner i magen sedan drog han henne ut i trapputgången i håret och lämnade henne där. Hon tog sig iallafall till mig tillslut. Vi grät tillsammans och sa att hon måste ringa polisen men hon ville verkligen inte detta. Jag ville inte tvinga henne men hon lovade mig att hon skulle anmäla honom senare. Plåstrade om henne och sedan gick hon och la sig. Jag blev bara så arg över vad han gjort. Hon är min allra bästa vän och är som min syster så jag blev så jävla ledsen och arg så jag bestämde mig för att gå till hennes kille. Dumt nu i efterhand kanske men jag tänkte inte på det då. Jag gick iallafall dit och han öppnade och lägenheten såg ut som jag vet inte vad. Började skrika på honom och han bad sticka, vilket jag inte gjorde. Vi började bråka och jag slog till honom vilket fick honom att bli galen, som jag hade förväntat mig. Jag tränar förövrigt MMA och självförsvar så även om han är dubbelt så stor och kille så vet jag att jag kan försvara mig. Han slog mig flera gånger i huvudet och tillslut lyckades jag få ner honom på golvet. 

Har fått massa sms från hans familj om att jag brutit hans näsa och att det verkligen inte var okej det jag gjorde och att jag är störd i hela huvudet. Jag är inte en tjej som går och slår ner folk, absolut inte! Jag gillar inte våld. Har aldrig slagits i hela mitt liv, förutom på träningar. Har även fått hot av hans kompisar. 

Var det så jävla fel av mig att göra detta? Han är ingen oskyldig kille som inte kan försvara sig direkt. Man gör inte så mot min bästa kompis och bara kommer undan med det.

• Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?
  • Anonym (:/)
    Anonym (Ta lagen i egna händer är EJ ok!) skrev 2014-12-02 20:00:37 följande:
    Så vad du säger är ju då att ts vill bli misshandlad, eftersom hon misshandlade?
    Eller hur?
    Gathenhielm skrev 2014-12-02 11:07:37 följande:
    Låt mig reda ut ditt trassliga inlägg:

1. TS är kampsportstränad. TS anföll mannen i hans eget hem. TS slog först. TS bröt mannens näsa. TS slog mannen så hårt (eller brottade ner honom) att han föll till marken. 

2. TS kommer att ha mycket svårt att hävda nödvärn. Mannen kommer ha mycket lätt.

3. Huruvida det är synd om mannen eller inte är irrelevant. Vigilantism blir inte lagligt även om det riktas mot skitstövlar.

4. Även om det självklart finns en viss tillfredsställelse i att se en kvinnomisshandlare få smaka på sin egen medicin måste man tänka på situationen i vilken TS vän har placerats, som ju borde vara huvudpersonen i dramat. Polisutredning och eventuell rättegång kommer att kompliceras oerhört efter TS bravader, för att inte tala om hur bodelning och eventuell kontakt med mannens familj eller labila vänner. Att springa ut som Boltie och banka skiten ur killen i hans egen lägenhet var knappast den bästa valmöjligheten i den givna situationen.

5. Kvinnomisshandel är avskyvärt. Jag såg ingen vidare anledning att dryfta ett ovedersägeligt faktum, varför jag inte inkludera detta, utan istället valde att svara på TS fråga. Men du insisterar på att jag bakar in självklarheter så är himlen fortfarande blå, daggen är våt och lego är olämplig föda för treåringar.
    Mycket vettigt och sakligt inlägg, som dessutom tar upp något mycket viktigt. Nämligen - hur har ts agerande försvårat en ev. misshandelsanmälan för vännen?

Killen fick ju in några slag, och det verkade ts vara beredd på.

Det är jävligt lätt att sitta hemma, bakom en datorskärm och säga vad man få och inte får göra.

Vi lever i ett samhälle där brottslingar frias helt. Ingen har väl missat tråden om mannen som kastat ner sin fru från balkongen? Situationer som den händer och samhället friar dessa brottslingar. Även om de hamnar i fängelse kommer de ut igen efter bara några månader eller ett år, och sen begår de samma brott igen.

TS har sett sin väninna skadad rejält två gånger och då byggs det upp en frustration och ilska. Ts är bara mänsklig som agerade på detta sättet.

Hade vi haft några vettiga lagar som faktiskt fungerade så hade detta inte behövt hända.
  • Tom Araya

TS, för att kunna försvara dig i detta måste du kunna förklara vad du hade för syfte med att gå dit.

Hade du och din vän några tankar kring bevisföring (viktigt vid anmälan), exempelvis foton av skador mm?

• Anonym (Lagligt)

Lagligt sett är det ju fel men det kan hända att han har fått sig en minnesbeta som får honom att tänka till nästa gång.

Vilket kan vara bra.

• Anonym (Tjej)

Många som svarat. Jag är ingen galning som slår ner folk hur som helst, verkligen inte. Jag har inget problem med min impulskontroll heller eller aggressionsproblem. Han slog min bästa kompis som är betydligt svagare än honom och kunde inte försvara sig. Fel att ta lagen i egna händer, det är det men jag hade ingen avsikt att skada honom allvarligt. Jag ville visa att man gör inte såhär. Sen så var han inget litet offer som inte kunde försvara sig, tvärtom. Han slog mig precis lika mycket som jag slog honom, om inte mer. Bara att jag ''vann'' när jag fick ner honom på golvet och han gav upp och lipade som en liten flicka. 

Min kompis har anmält honom och hennes skador är fotade. Har även fotat mina skador. Han kommer förmodligen få något litet skitstraff men han kommer aldrig röra min kompis igen. Han får anmäla mig om han vill och jag kommer att stå för vad jag gjort isåfall. Jag är som sagt ingen galning så mitt straff lär inte bli särskilt hårt, han däremot har slagit en som är betydligt svagare än honom själv vid flera tillfällen, en som varit helt oskyldig.  

Jag är inte för våld. Varken att killar slår tjejer eller tjejer slår killar. Det är fel. MEN håller man själv på och slåss och tillochmed blir varnad innan så får man fan skylla sig själv. Jag skulle aldrig slå någon som är svagare än mig själv eller en som inte kan försvara sig.

Sen att en tjej inte kan slå ner en kille som någon i tråden påstod - Bullshit. 

• molly50
    Anonym (Tjej) skrev 2014-12-02 23:00:09 följande:

Många som svarat. Jag är ingen galning som slår ner folk hur som helst, verkligen inte. Jag har inget problem med min impulskontroll heller eller aggressionsproblem. Han slog min bästa kompis som är betydligt svagare än honom och kunde inte försvara sig. Fel att ta lagen i egna händer, det är det men jag hade ingen avsikt att skada honom allvarligt. Jag ville visa att man gör inte såhär. Sen så var han inget litet offer som inte kunde försvara sig, tvärtom. Han slog mig precis lika mycket som jag slog honom, om inte mer. Bara att jag ''vann'' när jag fick ner honom på golvet och han gav upp och lipade som en liten flicka. 

Min kompis har anmält honom och hennes skador är fotade. Har även fotat mina skador. Han kommer förmodligen få något litet skitstraff men han kommer aldrig röra min kompis igen. Han får anmäla mig om han vill och jag kommer att stå för vad jag gjort isåfall. Jag är som sagt ingen galning så mitt straff lär inte bli särskilt hårt, han däremot har slagit en som är betydligt svagare än honom själv vid flera tillfällen, en som varit helt oskyldig.  

Jag är inte för våld. Varken att killar slår tjejer eller tjejer slår killar. Det är fel. MEN håller man själv på och slåss och tillochmed blir varnad innan så får man fan skylla sig själv. Jag skulle aldrig slå någon som är svagare än mig själv eller en som inte kan försvara sig.

Jättebra att ni tagit bilder på skadorna och anmält!
    Hoppas att din vän inte går tillbaka till honom igen.
    Bra också att du vet att du egentligen gjorde fel och tänker stå för allt.
    Men jag kan på ett sätt förstå hur du tänkte också.
    Jag hade också blivit förbannad om en vän blev behandlad på det sättet.

Men en sak jag undrar över.
    Du skrev att hans vänner och familj har kallat dig störd efter vad du gjorde.
    Vet de vad han har gjort mot din väninna och tycker de att han är lika störd då eller försvarar de honom där också?
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Loppan)

Hej. Jag har bara löst TS. Jag tycker du är en hjälte. Tack för du ställer upp för de som behöver hjälp. Tack för att du gör världen lite bättre när du pucklar på orättvisor.

Jag är kille. Utan ditt mod.
  • Anonym (Tjej)
    molly50 skrev 2014-12-02 23:11:44 följande:
    Jättebra att ni tagit bilder på skadorna och anmält!
    Hoppas att din vän inte går tillbaka till honom igen.
    Bra också att du vet att du egentligen gjorde fel och tänker stå för allt.
    Men jag kan på ett sätt förstå hur du tänkte också.
    Jag hade också blivit förbannad om en vän blev behandlad på det sättet.

Men en sak jag undrar över.
    Du skrev att hans vänner och familj har kallat dig störd efter vad du gjorde.
    Vet de vad han har gjort mot din väninna och tycker de att han är lika störd då eller försvarar de honom där också?
    Hon har lovat att inte gå tillbaka och jag är säker på att hon inte kommer göra det heller. Hon har sett vad han kan göra och varför skulle han inte kunna göra om det liksom. Vem vill ha en kille som slagit en, hon inser det nu. 

Såg att du frågat det innan, glömde svara på det - Enligt min kompis har hans familj vetat om vad som hänt redan första gången men inte brytt sig om det särskilt mycket. Han har lurat i dom att hon varit med någon annan och då har väl dom sett det som om det skulle vara okej att slå någon. Min kompis har även skickat sms till både hans mamma och syster om vad som faktiskt hänt. Dom står helt på hans sida men det spelar egentligen ingen roll för dom är nästan lika dumma som bara köper hans skitsnack. Hans kompisar som skickat hot har dock bett om ursäkt till både mig och min kompis. 
  • molly50
    Anonym (Tjej) skrev 2014-12-02 23:27:31 följande:
    Hon har lovat att inte gå tillbaka och jag är säker på att hon inte kommer göra det heller. Hon har sett vad han kan göra och varför skulle han inte kunna göra om det liksom. Vem vill ha en kille som slagit en, hon inser det nu. 

Såg att du frågat det innan, glömde svara på det - Enligt min kompis har hans familj vetat om vad som hänt redan första gången men inte brytt sig om det särskilt mycket. Han har lurat i dom att hon varit med någon annan och då har väl dom sett det som om det skulle vara okej att slå någon. Min kompis har även skickat sms till både hans mamma och syster om vad som faktiskt hänt. Dom står helt på hans sida men det spelar egentligen ingen roll för dom är nästan lika dumma som bara köper hans skitsnack. Hans kompisar som skickat hot har dock bett om ursäkt till både mig och min kompis. 
    Det låter bra. Hoppas att hon inte faller tillbaka.
    Jag har,som agt,själv levt i en destruktiv relation med en sjukligt svartsjuk person så jag vet hur det är.
    Jag fick till slut nog och försvarade mig genom att slå tillbaka och skicka ut honom.
    Jag ville inte stanna en minut till med den människan!
    Jag tyckte jag var värd mer än så.

Ok. Det låter ju som att de är av samma skrot och korn som han då.
    Undrar var han fått de generna ifrån...
    Hans vänner verkar ju ha lite mer vett innanför pannbenet i alla fall,om de har insett vad han går för.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (wow)

TS, du slog i alla fall ingen svagare än dig själv till skillnad för den patetiske kvinnomisshandlaren. Så nej, jag tycker inte att du verkar vara galen. Skulle hellre bo mig dig än misshandels-exet med knäckt näsa.
Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?