• Anonym (Tjej)

Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?

Hej!

Sedan två år tillbaka har min allra bästa och närmsta vän varit tillsammans med en kille. Han var superfin i början och jag var glad att min kompis hade hittat honom. Efter ett åt eller så kom min kompis till mig mitt i natten och sa att hennes kille hade blivit förbannad och kastat glas i golvet och även gett henne en örfil. Han trodde att hon hade kysst en annan kille den helgen då hon varit ute, vilket inte alls stämde då jag var med henne hela kvällen. Hon hade dansat med några, helt oskyldigt precis som jag och detta hade en vän till hennes kille sett och då sagt till honom att han sett oss dansa och ha skoj, och då hade han i sitt tröga huvud förvridit saker som aldrig ens varit i närheten på att hända.

Iallafall så löste dom det den gången fast jag sa fleeeera gånger till min kompis att det inte var en bra ide. Träffade även hennes kille och sa till honom att om han rör henne igen så kommer han råka illa ut. Självklart lovade han att det aldrig skulle hända igen. Tror inte heller att han blev särskilt rädd utav mina hot.

Nu i helgen hade min kompis varit ute. Jag var inte med denna gång men vi smsade under kvällen. Hon hade lovat att hon skulle vara hemma vid 23 tiden då hon och hennes kille skulle ha någon myskväll. Hon glömde bort tiden och kom hem vid 00 och han blev då galen och anklagade henne för att ha varit med en annan kille och fick henne tillslut att erkänna det, det var inte sant men hon blev rädd och tvingad att säga så. Detta gjorde honom ännu mera arg såklart och slog sönder hela lägenheten sen slog han henne flera gånger i ansiktet, även knytnävsslag, han sparkade henne när hon låg ner i magen sedan drog han henne ut i trapputgången i håret och lämnade henne där. Hon tog sig iallafall till mig tillslut. Vi grät tillsammans och sa att hon måste ringa polisen men hon ville verkligen inte detta. Jag ville inte tvinga henne men hon lovade mig att hon skulle anmäla honom senare. Plåstrade om henne och sedan gick hon och la sig. Jag blev bara så arg över vad han gjort. Hon är min allra bästa vän och är som min syster så jag blev så jävla ledsen och arg så jag bestämde mig för att gå till hennes kille. Dumt nu i efterhand kanske men jag tänkte inte på det då. Jag gick iallafall dit och han öppnade och lägenheten såg ut som jag vet inte vad. Började skrika på honom och han bad sticka, vilket jag inte gjorde. Vi började bråka och jag slog till honom vilket fick honom att bli galen, som jag hade förväntat mig. Jag tränar förövrigt MMA och självförsvar så även om han är dubbelt så stor och kille så vet jag att jag kan försvara mig. Han slog mig flera gånger i huvudet och tillslut lyckades jag få ner honom på golvet. 

Har fått massa sms från hans familj om att jag brutit hans näsa och att det verkligen inte var okej det jag gjorde och att jag är störd i hela huvudet. Jag är inte en tjej som går och slår ner folk, absolut inte! Jag gillar inte våld. Har aldrig slagits i hela mitt liv, förutom på träningar. Har även fått hot av hans kompisar. 

Var det så jävla fel av mig att göra detta? Han är ingen oskyldig kille som inte kan försvara sig direkt. Man gör inte så mot min bästa kompis och bara kommer undan med det.

• Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?
  • MEE83

Att ta lagen i egna händer är självklart fel, vi har polisen för det. Hade han önskat så hade han ju kunnat polisanmäla dig för misshandel. Hade en fällande dom mot dig varit värt det? Ditt handlande tyder på bristande konsekvensanalys. Kanske något du behöver jobba på- Tänk en extra gång(eller 3) innan du handlar.

Sedan så tycker jag självklart inte ett skit synd om killen, he had it coming.

• Anonym (warklö)

Om någon undrar så är jag kvinna.

Ja TS du är störd. Jag förstår mycket väl känslan och att du ville göra detta MEN han bad dig dra istället slog du första slaget och han tog till övervåld. DU i din tur tog i övervåld och du tränar MMA = du kan åka dit så det visslar om det!

När jag tränade kampsport blev vi varnade av tränaren att vi kunde råka jävligt illa ut om vi så bara försvarade oss och uppmanade oss att aldrig aldrig använda mer våld än nöden kräver = så vi kan ta oss ur situationen just för att vi visste vad vi gjorde, var vi skulle så osv. Han uppmanade oss också att främst använda självförsvarsteknikerna men om det inte hjälpte så ta till annat.

Här står ord mot ord men har han fysiska bevis att visa upp som är värre än dina så kan du som sagt åka dit på det.

Rätt väg att gå är att anmäla. Men som sagt, jag förstår din känsla, jag hade velat stympa den jäveln, men rätt är det inte. Oavsett kön.

• Anonym (.l.l.l.)
    Gathenhielm skrev 2014-12-02 04:16:25 följande:
    TS slog honom i hans hem, han slog tillbaka, TS tvingade honom ner på marken och bröt hans näsa.

Mycket svårt för TS att hävda nödvärn.
    Nja..det beror sig på hur ts slog honom och hur han slog tillbaka, dvs styrka och antal gånger. Att han har bruten näsa betyder inte att han med säkerhet går fri från det bråket.
    Sen har jag svårt att tycka synd om honom eftersom han misshandlade sin tjej, där bör han ju inte gå fri, och hans tjej hade ju ingen chans när det gällde att försvara sig.

Ser förresten inte att du säger något om hans beteende utan det är alltså bara ts som är störd inte mannen som misshandlade sin sambo i deras gemensamma hem, eller du kanske tänkte det men glömde det.. vilken tur at tdu inte glömde din indignation över ts våld då
  • camelCase

Korkat gjort. Du borde ha hjälpt din vän att polisanmäla kräket istället.

• Anonym (warklö)

Måste förtydliga: Ja TS du är störd, vem skulle inte bli det i ett sånt läge. Skulle det ju stå i inlägg 22

• Anonym (You go girl!)

Juridiskt sett är det minst sagt oturligt att du inte lät honom ge dig första, och kanske även andra, smällen. Menmen, ibland kan man inte fixa allt. Tycker att svinet förtjänade minst en bruten näsa så jag tycker absolut inte att du är störd. Bra gjort!

• Centurione

Om du är "störd" vet jag inte, men det där var i alla fall felaktigt gjort. Tänk själv: hur skulle samhället fungera, om alla skulle gå och slå ner människor för verkliga eller inbillade oförrätter, sådant som man själv råkat ut för eller en närstående eller vän..? Det finns redan en hel del våld i samhället, och ju fler som spär på det desto hårdare blir klimatet, och desto mer rädda och/eller våldsbenägna blir människor i allmänhet. Jag kan förstå att man vill hämnas, men sådant måste gå genom polisen och rättsväsendet.

• Anonym (Hemskt minne)

Det här väckte ett hemskt minne, som ligger c:a 15 år tillbaka nu, men som jag ofta tänker på. Det ringde på dörren, och en aggressiv kvinna stormar in när jag öppnar. Jag kände inte henne. Hon var helt galen. Hon sa att hon var syster till en kvinna i bekantskapskretsen, och påstod att jag hade pratat skit om denna syster. Nu skulle hon hämnas.

Jag vet inte vad som skulle ha hänt om inte min man varit hemma. Han fick ut henne därifrån. Våra barn var små då och de var med och såg alltsammans. De blev mycket rädda och ledsna. Jag minns inte ens i dag om jag verkligen hade pratat skit om systern, men om jag gjort det så var det något som var sant - jag har aldrig gått med lögner och rykten. Man blir räddare, otryggare och mycket mer försiktig efter att ha varit med om något sådant. Så NEJ ditt beteende TS är inte acceptabelt.

• Anonym (???)
    Centurione skrev 2014-12-02 10:07:02 följande:

Om du är "störd" vet jag inte, men det där var i alla fall felaktigt gjort. Tänk själv: hur skulle samhället fungera, om alla skulle gå och slå ner människor för verkliga eller inbillade oförrätter, sådant som man själv råkat ut för eller en närstående eller vän..? Det finns redan en hel del våld i samhället, och ju fler som spär på det desto hårdare blir klimatet, och desto mer rädda och/eller våldsbenägna blir människor i allmänhet. Jag kan förstå att man vill hämnas, men sådant måste gå genom polisen och rättsväsendet.

Håller fullständigt med dig. Man måste våga polisanmäla. Det finns inget annat sätt.
  • Skogshuggaren

På din beskrivning låter det som att du tog till fysiskt våld först i bråket med killen. Det är ju att ta lagen i egna händer och utföra någon sorts hämnd, och sådant är inte lagligt. Du borde ha överlåtit det hela åt polisen.

Om du är störd eller inte kan jag inte svara på. Killen i dramat verkar ju dock vara störd om han misshandlar sin flickvän på det sättet.

Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?