• Car0lina

Att tänka på inför att bli gravid

Jag & min sambo har bestämt att i mars ska vi börja försöka skaffa barn.

Har skaffat en app så jag vet när ägglossning är bara för att underlätta :)

Har ni några tips på vad man bör tänka på innan man börjar?

• Svar på tråden Att tänka på inför att bli gravid
  • AlexandraBerg

Förbered er båda två på paniken över förändringen (den brukar komma efter plusset), och det faktum att paniken går över och blir obeskrivlig, varm kärlek för det lilla livet istället.

Alla får panik, det är naturligt. Men ge inte upp, det är värt allt i slutändan. :)

Och var beredda på att det oftast tar tid att göra barn.

• MålaMittHjärta

Att det är helt normalt att det tar upp till 1 år innan man plussar (även om man tycker att alla blir gravida hur lätt som helst.)

Sen är det bra att förbereda kroppen med folsyra, bra mat, motion och dra ner på kaffet om du dricker mycket, helst max 3 koppar (tyvärr inte muggar) kaffe/dan. 
    Passa på att njuta av varandra och förbereda er på den häftigaste resan i ert liv :)

Mamma till världens sötaste Elvis
  • Hjortron

Var beredd på att ÄL kan ske några dagar innan eller efter appen säger att du har ÄL så går det inte på första försöken så testa ett par-tre dagar innan och efter också. Skippa kaffe och alkohol och börja ät folsyra, som folk redan skrivit. Spara till en buffert och se till att skaffa full koll på ekonomin om ni inte redan gjort det.

Svar på tråden Att tänka på inför att bli gravid