• josefine bornstrom

kan min son bli deprimerad av att vuxba i hans närhet är deprimerad?

konstig rubrik kanske?

svårt att förklara.

min son på 2,5 år är en väldigt livlig och glad pojke.

hans farbror är tillsammans med en tjej som i mina ögon är deprimerad. hon blir ofta ledsen och arg men som det verkar oftare när min son är med henne.

kan min son må dåligt pga hennes beteende? jag personligen mår otroligt dåligt utav att umgås med henne så tar därför avstånd från henne. men kan min son bli deprimerad av hennes beteende eller må dåligt?

blir litr bekymrad då det syns väldigt tydligt på min son när han märker av hennes beteende.

• Svar på tråden kan min son bli deprimerad av att vuxba i hans närhet är deprimerad?
  • pgw

Är din farbrors tjej en central person i din sons liv? Om inte, så tar han knappast skada av hennes beteende. Det att han märker av det kan du ju tolka positivt, det betyder att han är känslig för andra människors sinnesstämningar, och det kan ju vara en bra egenskap att ha. Eller så är det din sinnesstämning han reagerar på, du säger ju att du "mår otroligt dåligt utav att umgås med henne".

• Litet My

Beror ju på om han umgås mestadels med henne hela dagarna. Men i övrigt så Nej.

• Penida
    pgw skrev 2014-11-29 22:09:07 följande:

Är din farbrors tjej en central person i din sons liv? Om inte, så tar han knappast skada av hennes beteende. Det att han märker av det kan du ju tolka positivt, det betyder att han är känslig för andra människors sinnesstämningar, och det kan ju vara en bra egenskap att ha. Eller så är det din sinnesstämning han reagerar på, du säger ju att du "mår otroligt dåligt utav att umgås med henne".

Bra! Det är värt att tänka på, TS.
    Avskyr CIO-metoder
  • josefine bornstrom

jag tänker alltid på hur jag beter mig när min son är med. som i hennes närhet så är jag alltid mig själv när min son är med. vill absolut inte att min son ska få någon uppfattning om farbrorderns flickvän pga vad jag tycker om henne. han ska få skapa sin egen uppfattning. men de jag menar är att när han är med henne blir han tillbakadragen liksom, han vill inte riktigt visa hur glad han är egentligen. så verkar det iaf. jag har telefon tid med bvc på torsdag men det är lång tid kvar och jag går och funderar på detta jämy. han blit annorlunda så fort hon går eller kommer. tyvärr.

• sofiashem

Barn blir ofta samsjuka med vuxna i deras närhet. Men jag undrar som dom andra om dessa har en stor del i din sons liv? Annars tror jag inte att det påverkar honom speciellt mycket. Sen om han känner av "dålig stämning" just när han träffar henne är ju inte heller så lustigt, men det betyder ju inte att han är deprimerad.

Lycka till!

/Barnkurator

Svar på tråden kan min son bli deprimerad av att vuxba i hans närhet är deprimerad?