Inlägg från: MarianS |Visa alla inlägg
  • MarianS

Mitt barn är elak i skola

Jag jobbar själv inom skolan och har sett sådant här hända och föräldrar som inte känner igen sina egna barn. Det är viktigt att ni pratar i lugn och ro hemma om vad som är rätt och fel och vad som står i skolans regler. Jag är helt övertygad om att det står någonstans att man inte får kränka någon annan m.m. Sedan kan det vara bra att ditt barn pratar med någon personal också. Han kanske känner förtroende för någon i personalen som kan prata med honom. Det kan också vara en idé att personalen observerar honom och antecknar när det händer och griper in så fort det händer. Ta tag i det direkt och kan säga till honom att "jag såg vad du gjorde, sade..." I den åldern är det vanligt att skylla ifrån sig eller inte ta på sig saker man gjort. Det låter som att din som inte har hittat sin plats i gruppen. Hans tjejkompisar kanske inte leker så mycket med honom mer. I den åldern hittar man andra vänner och det kanske dom har gjort. Har han kompisar i skolan/hemma? Det är också lätt att snappa upp beteenden och ord från andra äldre barn också. Personalen kanske inte har fått ihop gruppen? Viktigt att leka mycket tillsammans och ha kul, lära känna varandra i den nya miljön. Det är också vanligt att barn i den åldern testar var gränserna går. Hoppas det löser sig :)

Svar på tråden Mitt barn är elak i skola