• Moolie

Snart orkar jag inte mer...

Låter inte som om ni har några MEGA-krediter. Visst, det ska betalas tillbaka... Men jag hade en kort-kredit som jag bara behövde betala ränta på. Den var dyr, men jag kunde vänta med att betala tills jag hade råd (då jag också var student).

Din sambo verkar inte ta något ansvar för era utgifter alls. Hade han inte kunnat få ansvaret så kan du be honom om pengar när det behövs? Så får han ju lösa det. Och då kanske han inser att han måste jobba.

Och ert barn verkar ha omsorg? Där har han 15h/vecka (eller är det mer i er kommun?) som han kan sitta och tigga utanför Apoteket om han så vill. Men en inkomst ska han ha i alla fall.

Mitt förslag är att ni delar er ekonomi. Du ger honom en lapp där du skriver upp allt han är skyldig dig för de senaste månaderna. Halva hyran, hälften av matkassan, busskort, halva barnomsorgen osv osv osv. Så får han se sina egna siffror, för dem har jag uppfattat att han inte har någon koll på. Just nu är han en belastning och inte en av föräldrarna i hushållet, därför borde han överväga att skaffa ett eget boende.

Jag köper absolut din förklaring om en 30-års kris. Men som du säger är det inget försvar utan bara en undanflykt.

• Moolie
    Anonym (Besviken) skrev 2015-06-07 21:50:59 följande:

Vill uppdatera tråden ytterligare

Nu har d gått 6,5 månader. Jag bestämde mig för att bara jobba denna termin och endast läsa två mindre kurser på universitetet. Det påverkade såklart mitt csn.

Min man började jobba förra veckan. Han väntar fortfarande på svar om han kommer att få stanna där eller inte. Senast i slutet på veckan som kommer. Det är ca 20 Tim i veckan än så länge.

Vi hittade aldrig nån passande inneboende. Datorn sålde vi för 11000kr. Vi har tyvärr fortsatt att använda kreditkortet för mat och busskort eftersom inkomst inte räckt till det.

Jag är arg och besviken på min man. Känner att han inte gjort allt han kunnat för familjen. Han har tex tackat nej till jobb pga han ansett dem vara "ovärdiga" och inte ngt han vill syssla med. Vi har pratat om det och han har sagt förlåt. Jag känner däremot att förtroendet är brutet. Jag kan inte vara intim med honom. Stör mig på honom hela tiden. Vill inte att d ska vara såhär men jag kan inte heller låtsas som att allt är ok när d inte är det ...

Låt tiden göra sitt... Du får ge honom chansen att försöka gottgöra sakerna han gjort... Och ge dig själv tiden att bearbeta hans upprepade svek...

Är han något mer insatt i ekonomin? Förstår han vad det gör mot er?
Svar på tråden Snart orkar jag inte mer...