• Leosmamma05

Nödrop! 10 månaders som sover otroligt dåligt.

Min lilla tjej på 10-månader har alltid sovit extremt dåligt. Aldrig sovit en hel natt, flera uppvak i timmen nätterna igenom... För att uttrycka det milt sagt så är jag och sambon helt slutkörda och desperata efter handfasta råd. Vi har nog testat allt, gett mer mat, ändrat sovtider, testat med att hon bara får sova en gång per dag mm, inget har hjälpt henne att sova bättre.

Hon är väldens goaste tjej dagtid och har stor aptit. Sover oftast 2 gånger per dag och ca 1 timme varje gång. Kvällen tar hon oftast mellan 8-9 på kvällen med välling efter bad och lek.

Efter ca 30 min så har hon sitt första uppvak och så håller det på. Varje kväll och nätterna igenom. Egentid finns inte längre och man ska va glad om man hinner borta tänderna och göra sig ordning inför kvällen innan det är dags för nästa uppvak.

Stoppa om, ge nappen funkar ibland. Oftast vill hon snutta lite på vällingflaskan för att komma till ro igen. Sen ca 1 månad tillbaka somnar hon inte om ifall jag inte lyfter över henne till vår säng där hon får mer närhet.

Känns helt galet hos oss på kvällarna/ nätterna och jag undrar om detta verkligen är normalt??

Såhär har vi haft det sen hon var 4 månader så inne på 6:e månaden nu med extremt lite sömn. Ibland känner jag mig helt apatisk och vill bara gråta. Känns helt hopplöst!

Hon har haft en öroninflammation, men det har hon ätit antibiotika för så den borde ju läkt ut.

Vi pratat ibland om ett ev syskon, men ska jag vara ärlig så vet jag inte om man vågar skaffa ett till barn...

Hon är verkligt vår solstråle och vårt allt!

Någon som har råd, tips, pepp mm?

Metoder där det rekommenderas att de får skrika sig till sömns är jag inte intresserad av, skulle aldrig kunna göra det mot mitt barn.

• Svar på tråden Nödrop! 10 månaders som sover otroligt dåligt.
  • zZzZz

Våran son var tvärt om, det är mest på senaste månaden han börjat sova ordentligt, innan var det knappt tre timmar per natt, vaknade kort efter han somnade på dagarna...Så tjejen som varit mammaledig har varit helt slutkörd, vi ändrade rutinerna, och fick det lite stramare, numera sover han en hel natt utan problem, bara ibland han skriker för han tappat nappen eller har ont i magen, annars är det 8-10tim sömn, himla skönt och kom passande bra när jag skulle gå på pappaledighet...

Skillnaden var att vi började ge mat på "fasta" tider, samt få honom att sova innan lunch och efter lunch så säga, sen att låta honom sova i sin egna säng, då blev det mer tyst och lugnt än i babynest i soffan så säga...

Hur är det i barnets rum, för varmt eller för kallt?
    hur är det med ljudnivån? något som kan störa?
    hur är det med matrutinerna?

Igår natt var första gången på ett par veckor som han vaknade till vid 0420 och vägrade somna om, trots flera försök, en flaska nattinatti välling och att han sen låg på mitt bröst i soffan, fick han tillslut somna riktigt gott och strax innan 0625 så sov han, och vad jag fick berättat av tjejen så sov han tills 1230 efter det :)

håller tummarna för det ändras, så ni får sova.. :)

• Leosmamma05

Hon har sovit i eget rum, men det funkar ju inte att springa upp ca 15-20 gånger varje natt för att få henne att somna om. Tidigare sov hon i sin säng, men sen en månad tillbaka ca så kan hon bara somna om i vår säng när hon har vaknat några gånger. Då är det liksom kört att få henne att somna om i spjälsängen.

Tycker hon har någorlunda fasta mattider, men då hon äter mycket välling under natten ( 3 dl) så är hon inte speciellt hungrig på frukost.

Känns som man sliter sitt hår snart..förstår ju att det kommer gå över någon gång men det är en klen tröst just nu.

• Kasperina

Min dotter var liknande, fast inte lika extremt. Hon somnade inte förrän framåt 01 upp t ca 8 mån sedan 22.30, och vaknade 4-5ggr/natt och var vaken minst en halvtimme varje gång, vaknade för dagen ca 06.30. Jag provade alla metoder jag kunde hitta, och oftast fungerade de ca 2v sen var det kört igen pga utvecklingssteg/tänder/sjukdom. När hon var runt 10 mån gav jag upp och lät henne sova i sängen med mig, och då blev det lite bättre. Hon vaknade lika ofta, men somnade om direkt. Vid 15 mån började hon på dagis, och då äntligen gick det ner till att vakna 1-2 ggr per natt och somna om direkt (med välling). Nu är hon två år och vaknar en gång/natt, men hon sover hela natten (19.30-06) 2-3 ggr/mån. 

• zZzZz

Låter lite som problemet vi hade med, vi hade spjälsängen vid våran fotända, och han vaknade titt som tätt, antar det var våra "sovljud" som väckte, och tillslut så gick det inte att få honom att somna om, utan att han sov på tjejens bröst i våran säng, och det är inte direkt ofarligt så säga, sen flyttade vi ut hans säng till hans rum (där vi även har en gästsäng för hans riktiga sovrum inte är färdigt (vägg i vägg) så tjejen kunde vagga honom i sängen när han vaknade och sen lägga honom i sin egna säng, tyvärr så får man springa upp massor med gånger, för när man väl flyttar barnet närmare så blir det svårare att få bort det sen.. för våran del gjorde det underverk med att flytta ut sängen till hans egna rum tvärs över sällskapsrummet på övervåningen från vårat sovrum...

Oj det var mycket välling, här ger vi 210ml Nattinatt välling innan sovdags, och sen läggs i egen säng, så oftast sover hela natten, vi ger inte mer välling nattetid om han vaknar utan vaggas till sömns, sen läggs tillbaka, enda gången han får mer välling (210ml) är när han vägrar somna om, då får han "busa av sig lite" sen mera välling sen vaggas han till sömns igen... och äter väldigt gärna en stor skål gröt med squeezy till utan problem...

Ni får prova ändra på något i era rutiner, för nånstans måste det brista som gör att barnet sover dåligt på nätterna...

våran son sover ca 2tim x 2 per dag (före lunch och sen efter lunch) och innan så brukade han vara vaken mer på dygnet och därmed så sov han riktigt dåligt och vaknade jämt, kändes som han inte ville missa något och tvingade sig vara vaken och vägrade sova..

Våra nuvarande rutiner och det som fått honom att sova, gör honom till en gladare och piggare kille, samt trevligare i humöret, samt vi som får sova ordentligt mår bättre och är gladare :)

• mb08

Ni måste sluta ge mat på natten. Hon är så stor att hon behöver det inte för näringen och det stör sömnen ist. Dessutom är hon nu van vid att få äta för att somna. Ni behöver inte köra nån metod men JA hon kommer att skrika el iaf visa missnöje på nåt sätt. Hon är ju stor tjej nu med egen vilja... men det är faktiskt inte farligt att skrika. Ni behöver ju inte lämna henne ensam med sin ilska/förvåning över att ej få mat. Man kan klappa och vyssja och visa för barnet att mamma o pappa är här, men det är ny rutin nu (som de vuxna bestämmer, inte du...). Alltså inget barn tar skada av att skrika lite (inte säkert hon gör det iofs, men var iaf beredda på det så blir det en bonus om hon låter bli :)). Man måste bara lära sig att man kan tröstas o lugnas utan mat. Det går SÅ mkt lättare än ni tror och ni kommer vsra så glada när ni tagit fajten. Man måste inte, som vissa verkar mena, välja mellan 5minutermetoder och att vakna femton ggr per nstt. Men man måste ibland vara aktiv och ta beslut som förälder, och genomföra förändringar. Man kan använda sitt förnuft, och en så stor bebbe ska inte hålla på och äta på natten, det är bara en dålig vana. Tänk på hur mkt skönare det är även för henne att få sova bättre

.

Ett tips, lä denna blogg; vanjaw.se/blogg. Hon har skrivit om deras "natt-fajt" för några veckor sen. Inga femminuters el andra metoder .

• Annsiss

Mitt tips är att sluta ge mat på natten, lillebror kunde ammas 9 ggr/ natt när han var i ditt barns ålder sedan slutade jag och han fick välling i gång och aldrig före 4, då började han oftast sova tills dess, vi borde såklart inte infört vällingen men tog bort den för en månad sedan då var han 13 mån, nu är han 15 mån och har sovit 3 hela nätter vilket aldrig hänt tidigare men har ju en till och vet att sömn inte är något barn ägnar dig åt, inte våra i varje fall. Testa att ta bort maten, de ska i varje fall inte äta nattetid så det är bara dumt med sånna vanor.

• Annsiss

Fast jämförelsen med bilkörning haltar något, det är livsfarligt att ta hand om liten bebis också när man är övertrött, vet inte hur många gånger man svajat till, nära att tappa eller helt enkelt svimmat av trötthet med 1 barnet kan det ju funka att ta igen lite sömn dagtid ( om man begåvats med ett barn som sover dvs ) men det är grymt tufft med småbarn, ta hjälp utifrån ibland är mitt bästa tips!

• aksj

Ni som fått barnet att sova bättre genom att ta bort vällingen på natten, fick ert barn mat varje gång det vaknade innan dess? Vi funderar på att ta bort nattflaskorna här, men jag är tveksam till att det blir bättre. Han får bara mat vid 2 av ca 10 uppvak per natt. De gånger han inte får nåt är han lätt att söva om, men vaknar snart igen.

• AnnaSthlm

Nu kommer hela FL-maffian att hoppa på mig, men jag rekommenderar att du läser Anna Wahlgrens bok Sova hela natten. Kanske hittar du något där som du vill testa. Utan Annas råd hade jag hanat på psykakuten för länge sedan. Min son är 11 månader och han har sovit hela natten, varje natt, utan uppvak, även på resor, sedan han var 4. Och nej, det handlar inte om några skrikmetoder. Läs och avgör själv.

• Mandelskorpan

Ändrade ni ngt särskilt vid 4mån, någon ändribg med maten? Hon sov bra innan alltså? Inga problem med mage, hud, tillväxt, kräkningar? Tänkte om hon äter ngt som magen inte tål, då kan de sova dåligt.

Svar på tråden Nödrop! 10 månaders som sover otroligt dåligt.