• Anonym (Realist)

Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!

Att vara man idag är som att vara född till att bli ensam och övergiven. Det är ett fåtal män som har lätt att alltid få tag i en ny kvinna, men för de flesta av oss krävs att vi engagerar och anstränger oss övermänskligt mycket för att ens ha en chans att bli god vän med en kvinna. Dessutom krävs att man har ett rikare socialt nätverk än många, och att man själv bemödar sig för att hamna i sammanhang och sällskap där chanserna är bättre att hitta någon.

En kvinna behöver inte ens tänka på att engagera eller anstränga sig. Att vara född till kvinna är att vara född till att alltid vara uppmärksammad, påpassad och omsvärmad, vilket å andra sidan kan bli jobbigt och krävande det med.

Men kom för guds skull inte och säg att det skulle vara lika enkelt för män som för kvinnor, för så ser inte verkligheten ut, och det vet de flesta män som i perioder av sina liv lidit och våndats av sin ensamhet. Kvinnor säger till dessa män att de ska / bör lära sig trivas med sin ensamhet och med sig själva. För dem själva är det ju betydligt enklare eftersom de så sällan får vara ensamma att de (kvinnorna) verkligen uppskattar den lilla tid de får ha för sig själva (när de inte är påpassade av en massa killar/män) och njuter av att få vara ifred och bara vara.

Självklart kan man lära sig trivas i sin ensamhet och använda sin tid till att bygga upp en bra självkänsla, men det är direkt ohälsosamt (numer även vetenskapligt bevisat - att ofrivillig ensamhet är farligare än både rökning och alkohol) att behöva vara ensam varje dag, vecka ut och vecka in, månad ut och månad in, år ut och år in. Den som aldrig har behövt vara riktigt ensam förstår rent naturligt inte de ensammas lidande. För dem som har umgänge och vänner och ofta blir raggade på är det naturligt att sällan få vara ifred, och de kanske tillochmed avundas dem som får vara ensamma, och då är det ännu svårare att förstå.

Min slutsats av detta blir att kvinnor egentligen inte har ett skit att gnälla för. Ni blir ständigt uppvaktade av män som vill ge er presenter och pengar och som vill hjälpa er med olika saker, ni kan ta betalt för sex och tillochmed kunna leva på mäns sexbehov. Ni är så pass långt ifrån ensamhetens plågsamhet och lidande att ni faktiskt inte ser eller märker hur bra ni har det!

Det man inte förstår eller själv har varit med om, lider man inte av och kan inte sätta sig in i på riktigt, enkel psykologi.

• Svar på tråden Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!
  • Anonym (DF)
    Anonym (Tillräckligt söt) skrev 2014-11-23 15:54:42 följande:
    Precis! EN SNYGG KVINNA! 
    Men alla kvinnor är inte snygga. De flesta är normala/medelmåttiga eller fula. Alltså gäller din beskrivning alla snygga kvinnor som utgör max (och då menar jag absolut max förmodligen utgör de en mindre del) en tredjedel av alla kvinnor. Vi andra har inte lika lätt. Alltså borde du ist skriva ni snygga kvinnor vet inte hur lätt ni har det"
    Nu är det inte så att medelmåttliga tjejer har svårt att hitta killar. Många fula lyckas också.
  • guchi
    Anonym (DF) skrev 2014-11-23 15:57:07 följande:
    Nu är det inte så att medelmåttliga tjejer har svårt att hitta killar. Många fula lyckas också.
    Så frågan är att även fula kvinnor har lättare att hitta partner än medelmåttiga män ?
  • Anonym (Realist)
    guchi skrev 2014-11-23 15:21:17 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. Kvinnor konkurrerar med varandra och ut varandra precis som männen ibland. Den snygga tjejen är såklart alltid vinnaren och vi som inte ser ut som modeller får finna oss i att vi inte är den mest attraktiva och får komma på andra sätt att ens komma i närheten av samma uppmärksamhet eller uppvaktning. Men det beror också på vilken typ av män man tänker sig konkurrera bland, vad som är idealet varierar.

Min manlige vän har dock berättat om just det scenariot du tog upp i den grupp han går till regelbundet, där är samtliga män samlade kring en kvinna och dom spanar alla in henne och slänger in repliker om det ena som det andra och han finner stämningen besvärlig då han inte tycker att det är rätt mot henne att dom blänger. Det kan vara jobbigt att vara kvinna med och få alla dom där blickarna, för att vinkla det hela lite till.
    Ja på det sättet skulle jag inte vilja vara kvinna. När allt kommer omkring så kanske det inte är så dåligt att vara ensam trots allt. Det är ju inte enbart på det sättet och efter de premisserna man vill ha uppmärksamhet. Dessutom får ju många män anpassa sig på ett närmast övermänskligt sätt när de väl hittar någon. Många förhållande kraschar ju för att kvinnan ställt för höga krav på mannen och han inte kunnat eller orkat leva upp till dem. Det omvända förekommer naturligtvis också. men det är nog betydligt vanligare att mannen tvingas till nästan full underkastelse för att ens få behålla sin kvinna.

• PrinsessanLeia

-ridå-

Är du medveten om att det finns kvinnor som varken ser sig själva som någon prinsessa eller vill bli behandd så?

• Anonym (Realist)
    Anonym (Tillräckligt söt) skrev 2014-11-23 15:54:42 följande:
    Precis! EN SNYGG KVINNA! 
    Men alla kvinnor är inte snygga. De flesta är normala/medelmåttiga eller fula. Alltså gäller din beskrivning alla snygga kvinnor som utgör max (och då menar jag absolut max förmodligen utgör de en mindre del) en tredjedel av alla kvinnor. Vi andra har inte lika lätt. Alltså borde du ist skriva ni snygga kvinnor vet inte hur lätt ni har det"
    Jo men min erfarenhet är att även kvinnor som ser "medelmåttiga" ut eller t.o.m. av många ses som fula, ofta har lättare att få till det än gemene man. Många män tar den kvinna de kan få i ren desperation, även om hon är långt ifrån fotomodell. Så kvinnor har det ändå överlag lättare..

• guchi
    Anonym (Realist) skrev 2014-11-23 16:08:38 följande:
    Ja på det sättet skulle jag inte vilja vara kvinna. När allt kommer omkring så kanske det inte är så dåligt att vara ensam trots allt. Det är ju inte enbart på det sättet och efter de premisserna man vill ha uppmärksamhet. Dessutom får ju många män anpassa sig på ett närmast övermänskligt sätt när de väl hittar någon. Många förhållande kraschar ju för att kvinnan ställt för höga krav på mannen och han inte kunnat eller orkat leva upp till dem. Det omvända förekommer naturligtvis också. men det är nog betydligt vanligare att mannen tvingas till nästan full underkastelse för att ens få behålla sin kvinna.

Då har du nog träffat fel typ av kvinnor.
  • Anonym (Realist)
    PrinsessanLeia skrev 2014-11-23 16:09:23 följande:

-ridå-

Är du medveten om att det finns kvinnor som varken ser sig själva som någon prinsessa eller vill bli behandd så?

Så kan det nog vara, men det är inte den uppfattningen man får om man ser på hur verkligheten ser ut. Kvinnor har väl den ambivalensen att de både vill vara självständiga och fria samtidigt som de vill bli behandlade "som kvinnor" och känna sig uppskattade, uppvaktade och omhändertagna. Dvs de vill både äta kakan och ha den kvar.

Jag har bara stött på ett fåtal verkligt självständiga kvinnor i mitt liv, och de har ofta varit äldre och haft en "dra åt helvete"-attityd till uppvaktande män. Ofta garvade kvinnor som varit med om livet.

• Johan75

Av någon orsak verkar det som att det enda människor som kallar sig för realister lyckas övertyga mig om är att många verkar tro att realism betyder att man tar på den tjockaste offerkoftan man har och sen vrider verkligheten så att den matchar denna offerkofta. 

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Realist)
    guchi skrev 2014-11-23 16:14:17 följande:
    Då har du nog träffat fel typ av kvinnor.
    Jag hade också inställningen innan att kvinnor precis som män måste ju vara individer och att man ska se beteenden från individnivå och inte generalisera, men jag har sett ett oroväckande mönster hos även kvinnor som annars är ödmjuka, att ju längre ett förhållande går, desto högre krav ställs på mannen. Detta har egentligen med att göra att kvinnan håller på att tappa intresset för mannen, men skyller det på att han inte ställer upp tillräckligt, inte ger henne tillräckligt med bekräftelse eller presenter, för att ge honom en "chans" att visa vad han går för, så att hon om möjligt ska kunna få upp sitt svalnande intresse för honom igen. När hon märker att hennes intresse ändå svalnar blir kraven högre och till sist drar hon helt sonika ifrån honom, precis när han börjat göra precis allt han blir tillsagd.

• PrinsessanLeia

Med den synen på kvinnor kommer du aldrig mågon vart, det kan jag lova.

Fria? Alla människor är fria men ett förhållande är ju oftast en överenskommle om att man beter sig repektfullt mot varandra och inte inleder sexuella relationer med andra. Och vad gäller att ha behov av att känna sig uppskattade och uppvaktade är det ibte något typiskt kvinnligt utan mänskligt. Se kan uppvaktan och beundran ske på olika sätt. Du får nog helt enkelt lägga ned din attityd om att män är på sitt sätt och kvinnor på sitt.

Anonym (Realist) skrev 2014-11-23 16:14:37 följande:

Så kan det nog vara, men det är inte den uppfattningen man får om man ser på hur verkligheten ser ut. Kvinnor har väl den ambivalensen att de både vill vara självständiga och fria samtidigt som de vill bli behandlade "som kvinnor" och känna sig uppskattade, uppvaktade och omhändertagna. Dvs de vill både äta kakan och ha den kvar.

Jag har bara stött på ett fåtal verkligt självständiga kvinnor i mitt liv, och de har ofta varit äldre och haft en "dra åt helvete"-attityd till uppvaktande män. Ofta garvade kvinnor som varit med om livet.

Svar på tråden Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!