Inlägg från: Anonym (Själv sedan 8 år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Själv sedan 8 år)

Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!

Jag har levt utan partner i åtta lugna och sköna år.
    Är glad att jag slipper en jättebebis. 
    Uppvaktad? Nej, aldrig.
    Flörtad med? Nja, om en 15 år äldre gubbe på bussen räknas. Inte intresserad av män i min egen ålder; de är gamla och rynkiga, tråkiga.
    Det jag behöver, men egentligen inte vill ha, är en 20 år yngre man som tar minst hälften av marktjänsten. Och som bjuder på överraskning då och då. Behöver inte vara något märkvärdigt - bara frukost på sängen eller blommor.
    Sådana män finns inte. Åtminstone inte i min värld.

Och som sagt: det är skönt att slippa bygga upp sitt liv med hänsyn till en man som man ändå inte har någon som helst nytta av. En man som är en belastning.

Skönt att leva själv! 

Jag kanske avviker från mängden, men jag bryr mig inte ett dugg om hur män ser ut; skönheten sitter i utstrålning och intelligens. Och naturligtvis i kvalifikationer och värderingar - vilket man upptäcker först när man lär känna någon närmare.

Anonym (Realist) skrev 2014-11-23 16:31:33 följande:
    Ja du avviker nog från mängden Flört då jag utgår från att det inte bara är något du säger utan faktiskt menar. Finns ju annars många kvinnor som snackar om att det är det inre och personligheten som räknas och prioriteras, men som när det kommer till kritan är minst lika ytlig som många andra. Faktiskt så tror jag att man måste ha nått en viss mognadsgrad för att VERKLIGEN kunna uppskatta en människa ENBART för hens inre egenskaper och helt skita i hur hen ser ut..
    Men så finns ju många fler som har samma eller liknande referenser och krav på hur en partner ska vara. För så exceptionell är jag då inte!
    Förmodligen är det bra mycket lättare att hitta en partner, vars lämpliga egenskaper man kan bocka av på sin lista, om man vistas i de miljöer och är tillgänglig vid de tillfällen då dessa presumtivt lämpliga sammanstrålar. 
    Tänk studiecirklar, diskussionsgrupper, utbildningar, arbetsplatser, ideella föreningar, mässor osv. Även nätdejtingsajter kanske skulle fungera.
    I framtiden skulle det inte förvåna mig om dejtingfirmor byggde mer på vetenskap, likt "Kärlekskoden" - om du nu har sett den? Går på SVT.

Jag vet ju var jag skulle visa mig om jag "var på jakt", men nu är det inte aktuellt eftersom jag trivs bäst själv -  utan den belastning en jättebebis innebär och för att jag inte vill känna tvånget att behöva ta hand om någon annan.
    Många gånger har jag känt att det hade varit betydligt bättre och enklare för mig att ha fötts som man. De egenskaper/värderingar jag söker och har som önskemål eller krav på hur en partner skall vara, finns nämligen hos väldigt många kvinnor, men sällan hos en man. Och till en del har jag väldig typiskt kvinnliga intressen, kunskaper och attribut. Och jag är straight. Det blir en svår, om inte omöjlig, ekvation att få ihop. 
    Anonym (Du har fel) skrev 2014-11-23 19:12:11 följande:

Vet inte vart i landet du bor eller om du ens bor i detta land.

Jag må vara landets fulaste kvinna för jag har då aldrig blivit uppvaktad. Ingen har någonsin strött pengar eller saker över mig.
    Jag har även förmånen att vara diskriminerad av mina egna föräldrar så jag lärde mig tidigt att klara mig själv.
    Jag ber aldrig om hjälp eftersom jag aldrig får hjälp ens när jag förr bad om det.

Jag är kvinna 40+ med egen ekonomi och ett eget väldigt ensamt liv. Den dagen en man skulle smöra för mig skulle jag nog ta för givet att han hade 10 polare som stod bakom hörnet och skrattade åt honom för han förlorat ett vad och jag var straffet...

Tänk vad föräldrar kan förstöra sina barns självkänsla och möjligheter till egna sunda relationer!
    Jag känner med dig <3
    Anonym (Realist) skrev 2014-11-24 04:33:27 följande:
    Det finns en kille i min bekantskapskrets som är precis vad du letar efter (eller åtminstone säger att du gör). Han har fina värderingar, ser inte kvinnor bara som sexobjekt och ser dessutom bra ut. Men han får aldrig någon tjej. Vet du varför? För  att ingen kvinna vill ha en man som framstår som en "kärring". Det har nämligen blivit så snedvridet att män som faktiskt försöker leva upp till kvinnors ideal blir ratade för att de ses som "omanliga" och alltför pretentiösa. Så ser verkligheten ut för honom iallafall. Han har varit ensam i hela sitt liv och han är snart 40, som jag. Han lyckas dock bli vän med många kvinnor, men ALDRIG mer än så!

Det kvinnor säger officiellt att de vill ha, och vad de egentligen vill ha, brukar vara helt skilda saker tyvärr.
    Du har säkert rätt i att många kvinnor säger en sak och menar en annan. Inte minst märker man det, alltså jag, när kvinnor eller tjejer pratar om män. De situationerna har jag alltid känt mig obekväm i, eftersom jag inte kan stämma in i den allmänna kören om vem som är sexig, ser bra ut o.s.v. Att prata skönhet och smink är heller aldrig något jag har varit intresserad av. Däremot om jag hittar en bra acnetvål till mina barn, eller urbillig olivtvål som låter händerna behålla sin fuktighet hela vintern och sådana där andra bra grejer som man råkar på ibland. Sådant kan jag vilja förmedla till andra för att de ska kunna bli lika nöjda som jag med mitt fynd. 
    Jag skulle tro att Stieg Larsson hade passat mig utmärkt. Han verkar ha haft många av mina värderingar och dessutom skrev han, vilket jag också gör - och har gjort som deltidsyrke.

Är din vän blyg? Har han svårt att ta för sig och visa vad han tycker och tänker? Finns han med på någon nätdejtingsajt? 
    Har han något, t.ex yttre attribut, som skrämmer bort tjejerna? Eller är han nördig? Det är ju många som drar öronen åt sig när de råkar ut för en nörd. 
    Om han är en man som lagar mat, gillar att fixa hemma, kan städa, odla, sy eller handarbeta måste han ju vara ett fynd. Kan han dessutom kommunicera och kanske har en eller ett par mer manliga egenskaper och intressen, måste han vara ett superfynd!
    Vad menar du när du säger att män som försöker leva upp till kvinnors ideal kan ses som "pretentiösa"? En sådan man har jag aldrig träffat på. Tror jag. Tänker du mer gay då, eller ... ? Jag har släktingar som är gay och de kanske betraktas som pretentiösa av en del tråkiga straighta individer.
    Anonym (Realist) skrev 2014-11-24 06:23:31 följande:
    Å ena sidan är han väl lite inåtvänd, men inte blyg på det "klassiska" sättet. Han säger mer än någon annan vad han tycker och tänker, och är typen som vågar detta  även i situationer där han riskerar att åka på stryk eller bli utesluten ur gemenskapen. Han är en jävligt modig människa om jag får säga det själv, och mycket intelligent och insiktsfull. Det som också ligger honom i fatet är väl att han inte har någon vidare status i samhället och ganska taskig ekonomi. Hans hem är dock alltid välstädat och laga mat kan han. Nördig är han inte på det sättet, men kanske lite "gammeldags" för sin ålder. Han pratar som en 40-talist trots att han är 38.Till utseendet liknar han Bryan Ferry som han såg ut då han var ung ungefär.

Men pretentiös menar jag att man ställer höga, seriösa krav på sig själv och relationer som kanske skrämmer andra.
    Hur pratar en 40-talist? Välartikulerat? Konstlat?
    Det där med halvtaskig status och kass ekonomi känner jag igen. Även om det inte är jag som anser att jag på något sätt har låg status. För mig innebär status något annat än tillgångar och inkomst.
    Det kanske är på grund av ekonomin som han blir ratad? Beror den taskiga ekonomin på ett skapande eller kulturellt yrke? Är han egenföretagare? Arbetslös?
    Har han humor?
    Bryan Ferry såg ju mycket bra ut; har googlat lite bilder på honom.

En man som säger vad han tycker och tänker trodde jag var helt okej. Är man däremot kvinna och beter sig så, uppfattas man som burdus och okänslig. Jag kallar det att vara rak. 
    Jag har flera gånger fått höra att jag är rakt på - bl.a. sade en kollega, som endast hört mig prata jobb i telefonen,  "Men du ser ju snäll och trevlig ut" när vi träffades öga mot öga efter ett par års telefonkontakt. Jag tror hon hade föreställt sig mig som en karriärkvinna i dräkt, eller med en väldigt korrekt framtoning.

Jag får inte ekvationen med din väns diffande kvinna att gå ihop. Det låter ju som om han skulle vara ett kap.
Svar på tråden Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!