Anonym (Realist) skrev 2014-11-24 04:33:27 följande:
Det finns en kille i min bekantskapskrets som är precis vad du letar efter (eller åtminstone säger att du gör). Han har fina värderingar, ser inte kvinnor bara som sexobjekt och ser dessutom bra ut. Men han får aldrig någon tjej. Vet du varför? För att ingen kvinna vill ha en man som framstår som en "kärring". Det har nämligen blivit så snedvridet att män som faktiskt försöker leva upp till kvinnors ideal blir ratade för att de ses som "omanliga" och alltför pretentiösa. Så ser verkligheten ut för honom iallafall. Han har varit ensam i hela sitt liv och han är snart 40, som jag. Han lyckas dock bli vän med många kvinnor, men ALDRIG mer än så!
Det kvinnor säger officiellt att de vill ha, och vad de egentligen vill ha, brukar vara helt skilda saker tyvärr.
Du har säkert rätt i att många kvinnor säger en sak och menar en annan. Inte minst märker man det, alltså jag, när kvinnor eller tjejer pratar om män. De situationerna har jag alltid känt mig obekväm i, eftersom jag inte kan stämma in i den allmänna kören om vem som är sexig, ser bra ut o.s.v. Att prata skönhet och smink är heller aldrig något jag har varit intresserad av. Däremot om jag hittar en bra acnetvål till mina barn, eller urbillig olivtvål som låter händerna behålla sin fuktighet hela vintern och sådana där andra bra grejer som man råkar på ibland. Sådant kan jag vilja förmedla till andra för att de ska kunna bli lika nöjda som jag med mitt fynd.
Jag skulle tro att Stieg Larsson hade passat mig utmärkt. Han verkar ha haft många av mina värderingar och dessutom skrev han, vilket jag också gör - och har gjort som deltidsyrke.
Är din vän blyg? Har han svårt att ta för sig och visa vad han tycker och tänker? Finns han med på någon nätdejtingsajt?
Har han något, t.ex yttre attribut, som skrämmer bort tjejerna? Eller är han nördig? Det är ju många som drar öronen åt sig när de råkar ut för en nörd.
Om han är en man som lagar mat, gillar att fixa hemma, kan städa, odla, sy eller handarbeta måste han ju vara ett fynd. Kan han dessutom kommunicera och kanske har en eller ett par mer manliga egenskaper och intressen, måste han vara ett superfynd!
Vad menar du när du säger att män som försöker leva upp till kvinnors ideal kan ses som "pretentiösa"? En sådan man har jag aldrig träffat på. Tror jag. Tänker du mer gay då, eller ... ? Jag har släktingar som är gay och de kanske betraktas som pretentiösa av en del tråkiga straighta individer.