• Anna198407

Kan samlag sätta igång förlossning ?

Jag och min kille hade sex ikväll , har inte haft det på ett tag . Men så började jag fundera över om sex kan sätta igång en förlossning? Jag går in i v 36 på tisdag så barnet kan ju i princip komma närsom . Så hur är det egentligen med sex nu såhär nära? Jag känner ju inte att jag skulle vilja sätta igång det pga vi har sex.

• Svar på tråden Kan samlag sätta igång förlossning ?
  • Smulan 89

Om jag inte minns helt fel så behövs det minst/ca 3 utlösningar tätt för att kunna komma upp i någon mängd som skulle kunna sätta igång förlossningen. Bebisen är klar först v 38. Sen har jag också läst att bebisen kommer när den är redo och att man inte kan göra särskilt mycket själv för att påverka det, i alla fall inte om graviditeten är och har varit normal. Det är knappast någon fara. Du har ju en månad kvar innan bebisen ska komma.

• Smulan 89

Vill minnas att 2 v före bf samt 2 v efter är "normalt" att bebisen kommer. Sista 2 v växer den bara till sig, men är klar. Rätta mig om jag har fel.

• The Fugly

Du behöver inte oroa dig, bebisen kommer när den har tänkt komma. Det är väldigt vanligt att folk försöker sätta igång förlossningen genom att ha sex och för de flesta har det ingen som helst effekt. För dem där förlossningen drar igång efteråt är det troligtvis ett sammanträffade.

• Anna198407

Enligt barnmorskan som höll i föräldrarkursen som vi gått på så är det normalt att barnet kommer mellan v37-42 .

Men det var ju skönt att höra att det inte startar alltihop . Googlar jag om det på nätet så hittar jag alla möjliga svar om det nämligen . Och just att man ska vara försiktig med mannens sperma att det är den som kan trigga igång det ????

• The Fugly
    Anna198407 skrev 2014-11-17 08:23:05 följande:

Enligt barnmorskan som höll i föräldrarkursen som vi gått på så är det normalt att barnet kommer mellan v37-42 .

Men det var ju skönt att höra att det inte startar alltihop . Googlar jag om det på nätet så hittar jag alla möjliga svar om det nämligen . Och just att man ska vara försiktig med mannens sperma att det är den som kan trigga igång det ????

Det stämmer i teorin men varje utlösning innehåller så lite av det aktuella ämnet att det skulle krävas att ni låg väldigt många gånger på rad. Inget att oro sig för heller :)
  • Tokfrans

Japp, min kära mamma valde att berätta att hennes vatten gick när hon och farsan hade sex...bakifrån,.....när jag själv ligger och ska föda mitt barn!!!! trevligt och veta i den stunden hahah ni kan ju tänka min minn och reaktionSkrikandesSkrattande

• Whizzer

Vår lille kille kom på BF +6. Dagen innan hade jag varit hos BM där hon gjorde hinnsvepning och sedan på kvällen/natten hade vi sex (bakifrån) och 6:30 vaknar jag av ryggvärk och ca 13:30 är han född..

Lyckligt sammanträffande? Eller skulle han kommit den dagen ändå? Det får vi aldrig veta

Svar på tråden Kan samlag sätta igång förlossning ?