• Amanda84

4-månaders först trött sedan pigg. Hur ska jag gå tillväga?

Min fyra månaders bebis har fram tills för några veckor sedan somnat klockan 18 (klockan 19 innan vi gick över till vintertid) och sedan sovit hela natten. Nu har han kommit in i ett märkligt sömnmönster som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera.

Klockan 18 är han trött, som vanligt, gnider sig i ögonen och gäspar och ibland tröttgnäller han lite. Jag gör som vanligt: byter blöja, sätter på pyjamas och sjunger några sånger. Efter en stund somnar han i famnen. Oavsett om han har sovit i min famn i fem eller 20 minuter så börjar problemen när jag lägger ner honom i hans egen säng. Då vaknar han direkt, eller efter fem minuter, och jollrar, pratar, leker med sitt gosedjur och är hur pigg och glad som helst. När han har legat där 15 minuter-halvtimme så vill han komma upp, men vill inte ligga i famnen. Han leker i vår säng i upp till två timmar innan han blir trött "på riktigt" och somnar i min famn.  Vissa kvällar vaknar han igen efter ca en kvart och så börjar det om från början: pigg, glad, vill leka...

Det gör ingenting för min del att han somnar senare men det jag undrar är hur jag skall gå tillväga när han vaknar? Skall jag låta honom leka i sovrummet? Skall jag gå ut med honom i vardagsrummet?

Jag har provat att han får ligga i min famn och slumra till i vardagsrummet men det fungerar inte alls för då gnäller han tills vi går in i sovrummet. Detta trots att det är ungefär lika mörkt i vardagsrummet som i sovrummet och det inte finns något som stör.

• Svar på tråden 4-månaders först trött sedan pigg. Hur ska jag gå tillväga?
  • lövet2

Han är äldre nu och sover andra tider. Jag skulle se det som att han tar en liten tupplur där vid 18-tiden och att han somnar för natten mycket senare. De tider han hade förut hörde till nyföddhetstiden ...

• Amanda84

Du har säkert rätt. Det som är konstigt, är att när han sover dagtid så sover han i en mjuklift i vardagsrummet. När han somnar klockan 18 så gnäller han om vi inte går in i sovrummet. Jag har alltså försökt att söva honom i min famn i vardagsrummet klockan 18 men det går han inte alls med på, utan det skall vara i min famn i sovrummet och sedan vaknar han när jag lägger honom i sängen. Om jag sitter kvar med honom i famnen så kan han sova hur länge som helst (eller i alla fall i en halvtimme vilket är det längsta som jag har provat.)

Men han får väl ligga i min famn i sovrummet och sova vid 18 då så får vi gå upp igen när han vaknar.

• Amanda84

Haha, tyckte jag att det var lite småjobbigt då, så är det ingenting mot hur det är nu, men jag har givit upp och bara accepterat läget. Nu somnar han klockan 20 och jag har fått honom att acceptera att sova i soffan i vardagsrummet då, eftersom han vaknar efter 20-30 minuter, och är jättejättejättepigg och är sedan vaken till och det är fullt ös till klockan 23. Men nu har jag bestämt att det är bara stilla lek i soffan som gäller, annars blir han helt övertrött och ledsen.
    Någon gång mellan 22.30 och 23 blir han trött och sedan tar nattningen 1-3 timmar innan han somnar för natten. På morgonen vaknar han numer vid 9-tiden, så jag tycker nog inte att jag har något direkt att klaga på.

• Juronjaure
    Amanda84 skrev 2015-01-04 00:35:25 följande:

Haha, tyckte jag att det var lite småjobbigt då, så är det ingenting mot hur det är nu, men jag har givit upp och bara accepterat läget. Nu somnar han klockan 20 och jag har fått honom att acceptera att sova i soffan i vardagsrummet då, eftersom han vaknar efter 20-30 minuter, och är jättejättejättepigg och är sedan vaken till och det är fullt ös till klockan 23. Men nu har jag bestämt att det är bara stilla lek i soffan som gäller, annars blir han helt övertrött och ledsen.
    Någon gång mellan 22.30 och 23 blir han trött och sedan tar nattningen 1-3 timmar innan han somnar för natten. På morgonen vaknar han numer vid 9-tiden, så jag tycker nog inte att jag har något direkt att klaga på.

Låter som min plutt (6,5 månad)... Säg till om du kommer på nån strategi för att få ungen att typ somna i sin egen säng eller i alla fall i vettig tid ;)
  • Limaliie

Känner igen mig mycket, min tös är 5 mån om två dagar

• Livets under

Jag har en jätte snäll o go tjej på 4 mån som sover lite som hon vill... Har en pojk på snart 4 år som jag hade jätte svårt o få sova på kvällar o nätter minns jag. Där blev det nån variant på fem min metoden. Men går knappt o göra nu, hon skulle väcka el störa pojken.. Min tjej vill somna mellan 21-23 på kvällen! Jätte jobbigt då jag inte får nån egentid! :/
    Hur får jag rutin på henne? Hur bör hon sova under dagen? Man skulle skrivit upp hur pojken sov, om man var smart.. ;)

• Amanda84
    Livets under skrev 2015-01-06 00:28:33 följande:

Jag har en jätte snäll o go tjej på 4 mån som sover lite som hon vill... Har en pojk på snart 4 år som jag hade jätte svårt o få sova på kvällar o nätter minns jag. Där blev det nån variant på fem min metoden. Men går knappt o göra nu, hon skulle väcka el störa pojken.. Min tjej vill somna mellan 21-23 på kvällen! Jätte jobbigt då jag inte får nån egentid! :/
    Hur får jag rutin på henne? Hur bör hon sova under dagen? Man skulle skrivit upp hur pojken sov, om man var smart.. ;)

När min pojke var fyra månader så sov han 20 minuter på förmiddagen och 20 minuter på eftermiddagen och 2 timmar mitt på dagen - men bara om han fick sova i vagnen på balkongen. Nu sover han 20 minuter kl 9, kl 12 och kl 17. Har förstått att det är ganska lite så jag vet inte hur det skall vara.
  • Livets under

Att sömnen ska vara så svårt! :)

Jag har börjat ändra lite på hennes sömn under dagen o inte låta henne sova efter (helst) fyra.

Går lite bättre, men tar sin tid.. :P

• Limaliie

Fast att gå in och ändra bebisens sömn på dagarna och inte låta de sova som de behöver när de är så små är faktiskt bar väldigt dumt.

Kanske när de är större men inte 4 mån!

• Livets under

Man får känna av hur hennes trötthet kommer o sen gå efter det. Skulle jag fortsätta låta henne sova hur hon vill under dagen kommer jag få va uppe till ett på natten många mån till... Så har det nämligen vart när hon fått bestämma sömn..

• Livets under

O kanske det viktigaste- hon sover hela nätter nu!

Innan fick jag inte bara va uppe jätte sent med en pigg tjej utan amma natten igenom...

Svar på tråden 4-månaders först trött sedan pigg. Hur ska jag gå tillväga?