4-månaders först trött sedan pigg. Hur ska jag gå tillväga?
Min fyra månaders bebis har fram tills för några veckor sedan somnat klockan 18 (klockan 19 innan vi gick över till vintertid) och sedan sovit hela natten. Nu har han kommit in i ett märkligt sömnmönster som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera.
Klockan 18 är han trött, som vanligt, gnider sig i ögonen och gäspar och ibland tröttgnäller han lite. Jag gör som vanligt: byter blöja, sätter på pyjamas och sjunger några sånger. Efter en stund somnar han i famnen. Oavsett om han har sovit i min famn i fem eller 20 minuter så börjar problemen när jag lägger ner honom i hans egen säng. Då vaknar han direkt, eller efter fem minuter, och jollrar, pratar, leker med sitt gosedjur och är hur pigg och glad som helst. När han har legat där 15 minuter-halvtimme så vill han komma upp, men vill inte ligga i famnen. Han leker i vår säng i upp till två timmar innan han blir trött "på riktigt" och somnar i min famn. Vissa kvällar vaknar han igen efter ca en kvart och så börjar det om från början: pigg, glad, vill leka...
Det gör ingenting för min del att han somnar senare men det jag undrar är hur jag skall gå tillväga när han vaknar? Skall jag låta honom leka i sovrummet? Skall jag gå ut med honom i vardagsrummet?
Jag har provat att han får ligga i min famn och slumra till i vardagsrummet men det fungerar inte alls för då gnäller han tills vi går in i sovrummet. Detta trots att det är ungefär lika mörkt i vardagsrummet som i sovrummet och det inte finns något som stör.