• SandraMariaH

Aliexpress

Har senaste tiden hört från flera vänner om en (thailändsk?) shoppingsida vid namn Aliexpress. Dom har allt mellan himmel och jord i princip.

Äldsta dottern är väldigt frälst i filmen frost och främst då Elsa, isprinsessan såklart. Tittade på deras hemsida och utbudet är stort. Kvaliten är en annan sak där emot, priset är bra till väldigt bra.

Tänkta kolla mer er här på FL om ni någon gång handlat där och var ni har för erfarenheter. Storlekar på kläder är amerikanska storlekar, någon som vet hur man kan räkna om det på ett ungefär? Dottern är fyra år och det jag tänkte mig var Elsas prinsessklänning och lite andra klänningar med just det trycket. Av att döma hur kläderna ser ut så är det ungefär som kläder köpta på marknad utomlands och det räknar jag med också. Tänkte mest på vilken storlek jag bör ta på ett ungefär, dottern har mest 98 nu.
  • Svar på tråden Aliexpress
  • Pearlz

Det tar ungefär en månad för dig att få hem det du har beställt, och att om du beställer för stora saker kan tullen ta det.

• Virriga Vera
    Pearlz skrev 2014-11-05 20:13:28 följande:

Det tar ungefär en månad för dig att få hem det du har beställt, och att om du beställer för stora saker kan tullen ta det.

Det handlar inte om sakerna är för stora utan om värdet på det du beställer. Leveranstiden beror på om du betalar frakt eller ej. Jag har beställt jeans där jag betalt frakt och där var leveranstiden ca 1 vecka. Allt fraktfritt har en längre leveranstid.
  • SandraMariaH

Tack tjejer. Jag såg att fraktfritt tog allt emellan 15-45dagar. Vet ni på ett ungefär vad frakten (som tar ca 7 dagar) kostar annars?

Hur stor summa bör det vara för att kunna tas i tullen?

• Frida g

Har beställt alla frostklänningar plus peruker till mina barn. Allt har kommit fram. Det tog en månad ungefär, men i olika paket och omgångar. Jag beställde från olika ställen!

• Frida g

Min ena dotter är 4 år och använder storlek 104. Till henne köpte jag "6 år". De är nog lite mindre i storlekarna.

• Metroide
    SandraMariaH skrev 2014-11-05 20:50:05 följande:

Tack tjejer. Jag såg att fraktfritt tog allt emellan 15-45dagar. Vet ni på ett ungefär vad frakten (som tar ca 7 dagar) kostar annars?

Hur stor summa bör det vara för att kunna tas i tullen?

Om du klickar i ett annat fraktalternativ så ser du direkt hur mycket det kostar. Räkna med $20+ även för småsaker.

Kläder kan vara jobbigt att köpa, deras storlekar skiljer sig väldigt mycket och även om dom ofta anger storleken i centimeter så skiljer det ibland mycket. Storlekar som M, L och XL är absolut inget du ska kolla på då det skiljer sig enormt mot våra i Sverige.
  • Trinity78

Håll dock koll på ev extra dragningar på era kontokort. Har hört om flera som fått sina konton kapade efter att ha handlat där.

Reproductively challenged
  • Metroide
    Trinity78 skrev 2014-11-06 00:17:29 följande:

Håll dock koll på ev extra dragningar på era kontokort. Har hört om flera som fått sina konton kapade efter att ha handlat där.

AliExpress tillhör Alibaba och det är riktigt stora företag vi pratar om, att scamma kunder vore deras död så tror inte alls på att det är dom som drar extra från korten.
  • dfuoih

Vi har handlat på aliexpress runt 40-50 gånger kanske. Aldrig några problem även om vissa varor har långa leveranstider men det står ju isåfall när man beställer. Sjukt billigt kan det vara jämfört med att köpa i butik här. Vissa saker som tex mobiltillbehör kan kosta ner mot 10% av det svenska butikspriset.

• Fru Sveden

Min son är 4år och har storlek 110-116. Jag har köpt Ta där och dom har varit lite stora. Var "tvungen" att beställa igen och beställa 5. 6= ca 130 svensk storlek.

Kommer inte varan fram brukar man i regel då pengarna tillbaka. Tips håll koll på så att tiden säljaren har på sig att skicka inte går ut. Om den gör det godkänts din order automatiskt och det är mycket svårare att få tillbaka sina pengar.

• Noname00

Tullen tar inte grejerna utan det är som när du handlar från vart som helst utanför EU du riskerar att få betala tull på grejerna om de fastnar i tullen och de anser att värdet är för lågt för mängden grejer.

När ni betalar betala med kreditkort ej kontokort eller helst paypal om möjligt.

• Spegelbilden

Handlar väldigt ofta därifrån eftersom priserna är sjukt bra! Har dock slutat handla kläder och skor då de sällan stämmer i storlek. Handlade ett par skor i strl 39, men det var nog mer som en 36a då jag inte ens fick in foten i skon. Så handla större storlek än du tänkt dig. Kvalitén är ofta okej men inte superbra. På smycken är det ofta exakt samma som Glitter och liknande butiker säljer så där kan man spara mycket pengar då halsband ofta kostar runt 15 spänn. Fick hem lite saker förra veckan som jag beställt. En mobilplånbok för en tjuga. Hårnålar för fem spänn, displayskydd till mobilen för en tia, osv.

Svar på tråden Aliexpress