Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

Bästa syskonvagnen?

Här är en till som har gett sig in i djungeln. Vi kommer också ha ett år och fem månader mellan barnen. Känner mig inte alls inspirerad denna gång då det känns som den ultimata vagnen saknas och som man kommer behöva kompromissa vad man än väljer.

Var och klämde på vagnar i förra veckan och tur var väl det! Innan jag kom till butiken så hade jag två vagnar jag gillade skarpt. Kronans syskonvagn och city select. Båda gick bort direkt. Kronans sitsar var supersmala så ettåringen fick knappt plats redan nu. City select vad så tung och klumpig att jag trodde jag låst den. Satte ettåringen framtill och då gick den knappt att rubba.

Den som imponerade mest på mig var helg klart babyjogger GT mini. Stora sittytor, lättmanövrerad och superlätt att fälla. Dock är den ju riktigt ful så jag får väl se om jag kan förlika mig med det.

Vi har haft en joolz till sonen och har aldrig gillat den ergonomiska sittdelen... Därför har inte buggan legat högt i topp. Är riktigt less på att behöva montera ner när den skall fällas också. Men får väl klämma på den med :)

• Skumbollen
    Solrosens skrev 2014-11-06 07:52:00 följande:
    Babyjogger GT mini är det en vagn där de två sitsen sitter bredvid varandra, alltså på bredden? När man googlar vagnen kommer det upp bilder på en enkel, singel vagn?

Tacksam för svar!
    Ja precis... Den heter nog GT mini double om jag skall vara ärlig. Som sagt så var den inte så snygg... Men när kompisens nästan treåring kunde lägga sig bekvämt i vagnen samt att den fälls i ett grepp så kände jag att den plötsligt fick stora fördelar.

Igår knödde jag ner ettåringen som är normalstor i vår joolz med åkpåse och jacka på och han satt som en tonfisk i burk... Stackarn...
  • Skumbollen
    Solrosens skrev 2014-11-06 16:38:18 följande:
    Oh vad kul att vi är flera som letar.

Jag är nu lite inne på Kronan syskonvagn. Den har fått bra omdömmen och bra poäng i bloggar. Den är vändbar. Här är en bra länk där de jämför Kronan med Bogaboo Donkey duo vagnen och du lär märka vilke som är bättre, läsvärt: www.barnvagnsblogg.com/kronan-syskon-vs-bugaboo-donkey-duo/
    Som sagt... Jag hade mer eller mindre bestämt mig för en kronan syskon tills jag såg den "live"

Tror det bästa är att åka till en större butik för att känna och klämma för att sen läsa på lite om favoriterna.
  • Skumbollen
    Maddi skrev 2014-11-12 11:45:36 följande:
    jag har läst någonstans där dom klämt sig på just den vagnen när dom fäller ihop den. Det kan ju hända att dom åtgärdat de problemet på vagnen.
    Jag läste också det om basson, och den där bumblebee eller vad den heter, verkar himla käcka annars, men det är som du säger kanske åtgärdat?
  • Skumbollen

Hur går det för er? Hittar ni något ni gillar? 60 dagar till bf och vi är fortfarande villrådiga...

• Skumbollen
    Elmiina skrev 2015-01-18 20:11:30 följande:

Den är låst, den har samma vinkel som en babysitter. Det är meningen att man ska använda den provisoriskt tills barnet är tillräckligt stort för att sitta framlänges.

Det är en nackdel att man inte kan ändra läget men samtidigt en fördel då man kan börja använda den tidigt om barnet hatar liggdelen.

Jag är iaf nöjd, det är den enda vagnen som uppfyller mina krav och jag läste runt lääänge innan jag bestämde mig. Dock kom 2.5 versionen ut nu i nov och när jag fick nys om den så blev det den. Tur att jag inte hann köpa vagn innan :p

Åhhh!!! Vad glad jag blir! Precis den vi också kommit fram till, men så var vi och klämde på den idag i butik och nu vet jag inte... Liggdelen kändes ju vansinnigt trång och likaså sittdelarna... Vår pojk är bara 15 månader och jag tyckte det kändes trångt... Men det är klart, det är ju i denna åldern de slår av på växtakten rejäl.

Vad glad jag blir att du är nöjd iaf. Då kanske man skall våga slå till... :)
  • Skumbollen
    Elmiina skrev 2015-01-19 14:43:50 följande:

Bugaboo donkey eller emmaljungas syskonvagn. Kolla in dem. Basson och kronan är för tunga och dessutom fula enligt mig :p

Måste bara berätta att säljaren i butiken vinklade facetoface delen till liggande idag på duet 2.5 genom att fästa loss den och sätta den på samma sätt som liggdelen :)
  • Skumbollen
    Elmiina skrev 2015-01-19 18:07:55 följande:

Nämen funkar det? Det är snart dags för mig att byta till den och tänker testa det :)

Men gör det :) hur gamla är dina barn?
  • Skumbollen
    Elmiina skrev 2015-01-19 22:28:38 följande:

17mån och 3mån, min 3mån har 68 i klädstorlek nu så hon är rätt stor. Kan tänka mig att byta om 1-2mån :)

Ok, det blir ungefär samma åldersskillnad som för oss då. Jag är egentligen inne på att köpa vagnen, men jag får lite Ågren över att stora pojken får det trångt... Suck! Trivs er stora med vagnen?
  • Skumbollen
    Blicka skrev 2015-02-07 17:05:47 följande:

Ah denna vagnsdjungel! Kikat idag igen. Blir tokig eftersom ingen syskonvagn känns klockren smile4.gif

- vill inte ha framåtvänd sittdel till bebis efter liggdelen

- de med vändbara sittdelar blir mindre än de andra på bredden o minstingen kommer inte kunna åka länge smile4.gif

- på längden - minstingen känns inklämd o hävkraften blir konstig o sen långt så klart

- på höjden som PoT tyckte jag extra sitsen kändes så liten

Nu känns det som om jag ska tänka ståbräda eller så är det bugaboo donkey som ändå har fler fördelar än de andra. Men ståbräda o inte ens två år? Är det ens rimligt?

Skulle säga att det inte är rimligt med ståbräda till så små. Hur kommer det sig att du gillar donkeyn bättre än andra?
  • Skumbollen
    Blicka skrev 2015-02-07 19:40:57 följande:
    Att den också går att göra till enkelvagn. Vi har ingen singel-liggvagn kvar sedan de större barnen o känns lättare att ta sig runt med smalare vagn när stora är på fsk.
    Mm... Vi har valt MB duet 2,5, den är alltid 63 cm (BD är väl 61 cm som singelvagn) till det köpte vi en kronan sulky S. Vi hade ingen budget alls men buggaboo gick bort rött snabbt med sin tunga vikt, tvånget att montera ned vid fällning, att man inte får hänga skötväska på dem och de ergonomiska sitsarna. Vi kände väl att även om den verkar bra så är den inte 6-7000 kr bättre... Skall bli spännande och se om vi tänkt rätt.
  • Skumbollen
    Blicka skrev 2015-02-07 22:17:53 följande:
    Håller med om priset! Vi kikade på duetten med lilla sittdelen idag men vi brukar använda vagn som sovplats dagtid o med den extrasitsen som är vänd mot oss som inte går att vinkla gick den tyvärr bort. Alla vagnar har ngt negativt i min värld just nu... smile4.gif
    Den går att vinkla men man måste lyfta upp den ur fästet när man gör det. Den har alltså ingen snabbknapp för det.
Svar på tråden Bästa syskonvagnen?