• lilly

Får inte prata med mina barn!

Föreslår på att du yrkar på att domstolen genast utfärdar en interimistiskt beslut ang.ditt umgänge med barnen. Din ex-fru kommer dock att få säga sin åsikt om det. Ett interimistiskt beslut gäller tills dess att domen slutligen kommer men kan verkställas på samma sätt som en lagakraftvunnen dom. Får man fråga varför frun har ensam vårdnad, är detta något du gått med på eller har hon fått det genom domstol?

• lilly

Okej! Om du hade haft vårdnad och hon förbjudit dig att träffa barnen så hade hon gjort sig skyldig till brottet "egenmäktighet med barn", tyvärr är det inte tillämpligt när man inte är vårdnadshavare. Vill du inte ha gemensam vårdnad då? Du får ju mer insyn i barnets liv och du kan ansöka om det samtidigt. Du kan säga till domstolen i samband med att du skickar in ansökan eller när ni har en muntlig förberedelse att du vill att de meddelar ett interimistiskt beslut i frågan.

• lilly

Jag vill dock tillägga en sak! Du behöver inte beslut från rätten att du får umgås med dina barn, umgängesrätten finns nu med och den kan inte en domstol frånta barnen (det är barnets rätt att träffa föräldern, inte tvärt om!!). Det rätten kan göra är att säga "Måndag kl 12- Onsdag kl 12 ska barnen vistas hos fadern. Beslutet gäller tills dess att domstolen meddelar slutlig dom". Vägrar hon då att lämna ifrån sig barnen kan det bli aktuellt med vite, om du begär det samtidigt som du begär ett interimistiskt beslut. Det innebär att hon får betala pengar om hon inte lämnar ifrån sig barnen.

• lilly
    M30 skrev 2014-10-21 22:14:53 följande:

Jo jag vill ha deladv men tyvärr så går dom inte med på det i börjar, lagen är oftast på tjejens sida. Dom kommer nog att få låta mig att ha barnen visa dagar i månaden. Och ju mer jag kräver ju mer exet hotar mig med och håller på, som ja sa så har vi bråkat mkt under dom senaste 8 månaderna och det finns massa bevis via sms från båda sidorna, men tro på fan att dom tar henner parti, just nu vill jag bara prata och träffa mina barn tills vi var kommit fram till en lösning, men eftersom hon svarar inte på mina samtal och sms så kan jag inte prata med mina barn längre. Det är förjävligt och jag vet inte vad jag ska göra nu.

Hade jag varit domare i ett sånt fall hade jag ju förr gett dig vårdnad. De ska utgå ifrån "barnets bästa". För nuvarande utövar hon umgängessabotage, hon hotar dig att gå vidare i domstol (vilket kallas för övergrepp i rättssak om det är grövre hot). Det ska också se hur ni som föräldrar kan samarbeta och det verkar inte gå jättebra.. Du har tyvärr rätt i att många kvinnor tilldöms ensam vårdnad men det finns hopp! Rekommenderar dig i vart fall att i första hand yrka på att ni har gemensam vårdnad (om ni båda motsätter er det så får rätten inte döma till gemensam) och i andra hand att den ska tillfalla dig. Du bör också, som jag skrev, yrka på att rätten utfärdar ett interimistiskt beslut om umgänget,.
  • lilly

Jag tycker ändå att du ska prova att ansöka om vårdnad nu. Det värsta som kan hända är att de säger nej. Att de har bott där ett tag spelar roll då man inte ska rycka bort barnen från den miljön de är vana vid men att mamman för nuvarande försvårar kontakten bör tala för att du ändå har en chans. Det är ju dåligt för barnen. Önskar dig lycka till i alla fall!

Svar på tråden Får inte prata med mina barn!