• MAD86

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

trina skrev 2014-11-18 19:49:13 följande:
    Jag fick minus imorse så det blev inget. Men sahlgrenska låter oss köra på med stimulerad FET på blödningen som borde komma på torsdag så vi hinner med ett försök till innan jul!
    Hej Trina,

Vad tråkigt att det blev minus, men skönt för er att du får köra igång med FET så snart. Håller tummarna att ni lyckas genom FET!

Kram
  • MAD86
    Sofiafia skrev 2014-11-22 10:09:28 följande:
    Hur går det för dig med injektionerna? bra hoppas jag!
    Hej!
    Det går bra med sprutorna. Är inte alls jobbigt att ta, så det är skönt. Känner inte av några biverkningar än i alla fall. Bara extrem trötthet och huvudvärk av sprayandet. När brukar man börja känna att det händer saker med äggstockarna? Jag ska på blodprov på måndag morgon, så sen på eftermiddagen borde jag få veta hur jag ligger till och om jag har rätt dos. Tycker bara att dagarna går så sakta. Vill ha äggplock nu! Hur många dagar tog du sprutor innan äggplock? På vilken sprutdag gjorde du VUL?

Förstår att tiden känns långsam fram till testdag, men torsdag närmar sig med stormsteg Ska du tjuvtesta? Tror inte jag kommer göra det. Men jag kanske ändrar mig när/om jag väl ruvar. Har massa billiga tester som jag köpt på ebay liggandes hemma. Farligt!

Tråkigt att det inte blev något till frysen. Hoppas verkligen att dom satte in guldägget! Tycker dina symtom verkar positiva i alla fall. Är detta er första IVF?

Kram
  • MAD86
    Cegesi skrev 2014-11-22 11:38:05 följande:

Första sprutan på andra försöket tog jag igår! Äntligen igång igen. Lite tidigare än jag trodde men mensen fick för sig att ha en normal cykel-längd på 28 dagar. Kändes lite märkligt men är ju trots allt väldigt skönt. Nu slipper jag oroa mig för att det inte blir något äggplock på grund av julledigheter som kommer ivägen. :)

Ska bara ringa och få mer Gonal-f. Läkaren glömde nog att skriva ut tillräckligt. Fick bara för 4 dagar. Irriterad på mig själv att jag inte kontrollerade det tidigare. 

Härligt att du är igång Cegesi! Vil ligger nästan lika till. Jag tog min första spruta gonal-f i onsdags  :)
  • MAD86
    Sofiafia skrev 2014-11-23 16:58:24 följande:
    hej hej!
    va skönt att du inte känner av så mycket.
    på dag 12 med injektioner fick jag ul. gjorde 2 st blodprov innan de. vid första blodprovet hade mina hormoner inte ökat som önskat så dem höjde dosen för mig och då hände de saker,,det var på dag 8,, jag såg gravid ut. blev väldigt svullen och spänd i magen. fick då komma igen för blodprov nr 2 som visade att hormonerna ökat snabbt och kraftigt så då fick jag sänka dosen igen och fick tiden för ultraljud. den kvällen (samma dag som  ul) skulle jag ta den sista sprutan för att sedan dagen efter vara helt fri från både injektioner och nässprej,
    Kändes jätte konstigt,, man hade vant sig vid vissa klockslag att de var något som skulle tillföras till kroppen.
    vilken sprutdag är du på nu?

Jag vet inte om jag skall tjuvtesta... vet inte om jag vågar... jag har också massa tester liggandes hemma så man blir bra sugen på att göra de men den sista sprutan ortrevilen kan ju ge falska utslag på testet har jag hört.

ja det känns lite jobbigt att inte ha någon som helt reserv i frysen alls,, så blir det inget denna gången får jag/vi vänta tills februari till nästa försök... det känns så långt dit. Vågar dock inte tro att detär ett guldägg men hoppet finns ju där ändå... det sägs ju att hoppet är de sista som överger oss.

Japp detta är våran första IVF.
    För er?

Kramar
    Hej!

Nu är det snart tisdag och snart torsdag Inte långt kvar till testdag för dig :)

Jag är på sprutdag 6 idag. Tog blodprov imorse och fick senare veta att jag svarat bra på hormonerna. Ska fortsätta på samma dos, sen blir ultraljud på onsdag. Började faktiskt inatt känna av att det händer något i nedre magen. Idag har jag känt mig lite svullen och som ett slags tryck när jag sitter ner. Lite jobbigt eftersom jag jobbar på kontor och vi inte har höj och sänkbara bord. Hoppas det går bra för mig på ultraljudet och att jag får göra äggplock snart.

Vet du varför du får vänta ända till Februari om det inte går vägen den här gången? Beror det på dina cyklar eller är det att Sahlgrenska har köer?

Det är också vår första IVF. Man hoppas ju verkligen att det ska gå vägen redan första gången, men det skulle ju nästan vara för bra för att vara sant. Men hoppas så otroligt mycket!

Kram
  • MAD86
    Ashurst Klara skrev 2014-11-24 21:32:30 följande:

Min doktor skickade iväg en remiss till Sahlgrenska idag, men det verkar vara väldigt lång väntetid. Har någon av er försökt använda er av vårdgarantin? Vad har ni i så fall fått för respons? Tror att det är 3 månader som gäller för ofrivillig barnlöshet...

Jag försökt, men det gick inte. Jag fick var från vårdgarantiansvarg på Sahlgrenska och de meddelade att de inte karar vårdgarantin. De har inte något avtal med annat landsting eller privat klinik. Så de följer inte lagen helt enkelt. Min man är jurist och enligt hon finns det inget att göra, tyvärr.

Men har ni möjlighet att komma med kort varsel så meddela dom det. Dom sätter i så fall upp er på en lista. Då ringer dom personerna på listan när de får en avbokad tid. Så ring senare i veckan och sätt upp er på listan om ni har möjlighet. Meddela även med hur kort varsel ni kan komma. Svara alltid i telefon om det är okänt nr som ringer. De ringer alltid från okänt nr. Min erfarenhet är at det lönar sig att vara jobbig. Ring ca en gång i veckan och kolla om d fått någon avbokad tid. Vår remiss skickade ca 29/8. 29/9 så ringde dom och hade en avbokad tid 45 minuter senare. 29/10 fick jag påbörja behandling med spray. Nu håller jag på med både spray och sprutor och snart ska vi göra vårat första äggplock :)

Lycka till!
  • MAD86
    Cegesi skrev 2014-11-24 22:41:50 följande:
    Vad roligt! Är såå skönt att vara igång.
    Såg att du ska på ultraljud på onsdag. Det ska jag med. :)
    Ja underbart att det äntligen händer något! Har de sagt något om när äggplock eventuellt blir för dig? Kanske syns i väntrummet. Ska dit 9.10. Lycka till på ultraljudet!
  • MAD86
    Ashurst Klara skrev 2014-11-25 15:52:55 följande:
    Oj, vad dumt. Så ni kände att det inte fanns någon chans att fortsätta driva det? Tänkte eftersom din man är jurist och allt...

Bra tips om att komma med kort varsel! Jag jobbar i Herrljunga, ca en timma från Göteborg. Jag ska göra en äggledarspolning den 15e som min remiss ska kompletteras med. Så jag ringer till Sahlgrenska direkt när remissen är komplett. Tusen tack för tipset! Vad heter förresten avdelningen som behandlar ofrivillig barnlöshet?
    Nej enligt honom var det ingen mening att driva det. Det skulle inte leda till att vi fick utnyttja vårdgarantin.

Avdelningen på Sahlgrenska heter Reproduktionsmedicin http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/1/Verksamhetsomraden/Gynekologi-och-reproduktionsmedicin/Enheter/Reproduktionsmedicin/. 031-342 70 70 tror jag det är ni ska ringa. Vi gjorde utredningen på Sahlgrenska och det sista jag gjorde innan remissen skickades var också spolning. Hoppas ni slipper lång väntetid!

• MAD86
    trina skrev 2014-11-25 06:54:08 följande:

Pco kan bli ganska intressant med sprutor. Jag fick ingen äl med pergotime men vårt andra ivf försök fick vi ut över 30 ägg!

Jag ska till sahlgrenska nästa onsdag och lämna blodprov. Ska försöka hinna med en stimulerad FET innan julen!

Det var måna ägg! Kul att det gick bättre för dig med sprutor. Hoppas ni hinner göra FET innan JUL :)
  • MAD86
    Cegesi skrev 2014-11-24 23:04:05 följande:
    Har ju inte träffat någon än. Kanske får någon indikation på onsdag men det har jag svårt att tro. Är tydligen svårstimulerad och så har jag PCO-äggstockar så de kan inte gå ut för hårt heller. Skulle gissa på att det blir vecka 50.
    Har tid 10:40 så om du inte är där extremt länge så lär vi missa varandra. Är ju lite "roligt" när en sitter i väntrummet med massa andra par som en kanske har skrivit med här utan att veta om det. :)

Lycka till du med!
    Okej, det verkar vara väldigt individuellt hur fort det går innan man får gör äggplock. Vi fr helt enkelt vänta tills imorgon och se hur det går. Dom har i alla fall sagt att preliminärt äggplock för mig är vecka 49, så får hoppas att mina äggstockar följer planen.

Hehe, hoppas inte jag ska behöva vara där till 10,40, men de sa att jag eventuellt kunde få vänta då de var väldigt fullbokade. Ja det är kul att man ovetande kanske stöter på andra från familjeliv i väntrummet :)

Ha det så bra så håller vi tummarna för oss imorgon :)
  • MAD86
    Cegesi skrev 2014-11-26 14:48:00 följande:

Hade mängder med äggblåsor men de största var runt 9 mm. Läkaren sa att det var minst 20 stycken på varje äggstock. Lite skrämmande. Blir nytt VUL på fredag. 

Oj, det var många! Sa de något om att det fanns risk för överstimulering? Skönt att du ska tillbaka på fredag igen.

Jag hade ca 7 blåsor på varje äggstock. De flesta var mellan 11-13 mm tror jag. Så beräknat äggplock blir måndag eller tisdag. troligtvis måndag sa dom. Men jag ska också tillbaka på nytt VUL på fredag. Dom sa även att jag skulle vara uppmärksam på om jag mår illa. Då ska jag höra av mig. Fortsätter med samma dos gonal-f som innan.
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15