• Feline

Historieböcker för barn

Har ni någon bra historiebok att rekommendera till en riktig bokslukare?

Dottern är 9 och börjar tycka historia är riktigt intressant. Boken får gärna (läs: helst) vara både tjock och svårläst, bara det är intressant innehåll och bra skrivet. Rena faktaböcker tycker hon är lite tråkiga.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Svar på tråden Historieböcker för barn
  • Skuld

Barnens världshistoria är en grymt bra serie i sex delar som behandlar människans historia från tidig stenålder till sena nittiotalet. Förhållandevis lättläst, vackra illustrationer, inte rädd att behandla mörkare historiska episoder.

Tyvärr verkar den vara slut på förlaget, men kolla bibblan. Vet att serien var ganska populär, åtminstone i den här landsändan.

• Feline

Tack, bra tips, men hon har redan läst dem. Åtminstone en av dem.

De är också rätt 'enkla' för henne. Finns det något motsvarande för större barn?

• Feline

Barnens världshistoria har jag inte hört talas om, faktiskt.

Tror vi får ta en tripp in till stora biblioteket och se vad de har. Vårt 'hemmabibiliotek' börjar bli litet :)

• Skuld

Barnens världshistoria kan verka rätt enkla när man ser böckerna, men de tar verkligen läsaren på allvar, och beskriver även hemskheter på ett sätt som barn kan förstå och ta till sig utan att nödvändigtvis skrämma skiten ur dem.

Författaren Christer Öhman är historiedocent och har varit lektor inom Uppsala universitet sedan 1976, så han vet vad han snackar om.

• Feline

Oki, tack,
    vi skall se om vi kan hitta något exemplar på biblioteket.

Ledsen att jag var otydlig men svaret om för enkla böcker var egentligen riktat till Flickan och kråkan som gav ett gott råd om Flickornas historia.

• fluu

Absolut "Siden, sammet, trasa, lump"-serien.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tangent

Min son läste "Jag, Gustav Vasa" och "Jag, Gustav den andre Adolf" av Hans Petersson. Han tyckte de var rätt bra. Finns fler liknade böcker. De är klassade som lättlästa.

Svar på tråden Historieböcker för barn