• Diamant

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Spin-Off tråd för oss som följdes åt, stöttade och hejade på varandra i tråden 'Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU' och som nu plussat!

Här fortsätter vi följas åt, stötta och dela erfarenheter med varandra :)

• Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!
  • Diamant
    Luttanlej skrev 2014-10-15 12:10:14 följande:
    Hur ser man om man äter för lite? Jag har inte varit och tagit prover än för det skulle ske i vecka 9-10 sa min bm.

Jag äter tre stora mål om dagen med typ 4 mellanmål. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål och kanske något mer på kvällen annars kan jag inte sova. Mellanmålen kan bestå av frukt eller fullkornsbröd.

Håller med dig angående apelsiner. Men jag har fastnat för blodgrape, mums. Äter så mkt av det så vår vägg i vardagsrummet är helt prickig haha
    Urinprov vid inskrivningen!

Låter som att du äter som du ska, det var som din mall som BM tyckte att jag skulle äta :)

Jag försöker verkligen, idag har jag ätit ett knäckebröd med leverpastej och en clementin, nu sitter jag o tvingar i mig thaimat på jobbet..
  • Luttanlej
    Hemlig78 skrev 2014-10-15 12:55:03 följande:
    Hur stor var din söta klump i magen? Stämde det med din uträkning?
    Klumpen var 9,6 mm och det stämde ganska så exakt minus 3 dagar men samtidigt sa läkaren att det var svårt att mäta ( deras maskin är oldschool) så det kan lika gärna vara som jag tror. Så jag kör på det. Lättare att byta på söndagar än onsdagar. Allt är så ovisst så tidigt. Men han sa att mitt nya bf var 2/6-15 men att det kan ändras på rul.

Ska du göra vul?
  • Luttanlej
    Diamant skrev 2014-10-15 13:19:02 följande:
    Urinprov vid inskrivningen!

Låter som att du äter som du ska, det var som din mall som BM tyckte att jag skulle äta :)

Jag försöker verkligen, idag har jag ätit ett knäckebröd med leverpastej och en clementin, nu sitter jag o tvingar i mig thaimat på jobbet..
    Jag lämnade iof urin igår.

Vad jobbigt du verkar ha. Är det för att du mår illa som du har svårt att äta?
  • Hemlig78
    Luttanlej skrev 2014-10-15 14:13:34 följande:
    Klumpen var 9,6 mm och det stämde ganska så exakt minus 3 dagar men samtidigt sa läkaren att det var svårt att mäta ( deras maskin är oldschool) så det kan lika gärna vara som jag tror. Så jag kör på det. Lättare att byta på söndagar än onsdagar. Allt är så ovisst så tidigt. Men han sa att mitt nya bf var 2/6-15 men att det kan ändras på rul.

Ska du göra vul?
    Jag har gjort i måndags och det var 3-4 dagar förlitet. men men de växer tydligen olika.
    Var i v 7+4 istället för 7+6/8+0.
    den var 13mm
  • Diamant
    Luttanlej skrev 2014-10-15 14:14:54 följande:
    Jag lämnade iof urin igår.

Vad jobbigt du verkar ha. Är det för att du mår illa som du har svårt att äta?
    Aha, men om det inte är några konstigheter så hör man ju oftast inget. Det är nog mer att de säger till om de hittar något avvikande! :)

Nja det är nog lite allt möjligt, illamåendet är en del av det men jag har fortfarande inte repat mig från matförgiftningen, låg inne med dropp 2 dar förrförra helgen. Var jättedålig i en vecka och det har varit svårt att börja äta igen efter det, sen är jag ganska nydiagnostiserad med celiaki (magtarmsjukdom som ger glutenintolerans) så jag hade problem med mat redan före plusset. Så det är nog en kombo som gör att mat är lite jobbigt just nu!

Men clementiner innehåller ju mycket bra grejer o jag äter massa kosttillskott så det är ingen fara för fostret iallafall :)
  • Fjällsippa

Jag har också redan gått upp i vikt. Är precis i början av v 7. Jag är hungrig hela tiden men oftast inte sugen på något. Om jag är sugen så är det oftast på potatis i olika former. Men det är inget vi brukar ha hemma så jag tycker inte jag äter så förfärligt mycket, och ändå går jag upp?!

Ett annat bekymmer jag har är att jag är väldigt, Ja VÄLDIGT hård i magen. Jag äter mycket fiber, har alltid gjort det, men det hjälper inte! Någon med samma problem?

• Luttanlej
    Diamant skrev 2014-10-15 15:09:03 följande:
    Aha, men om det inte är några konstigheter så hör man ju oftast inget. Det är nog mer att de säger till om de hittar något avvikande! :)

Nja det är nog lite allt möjligt, illamåendet är en del av det men jag har fortfarande inte repat mig från matförgiftningen, låg inne med dropp 2 dar förrförra helgen. Var jättedålig i en vecka och det har varit svårt att börja äta igen efter det, sen är jag ganska nydiagnostiserad med celiaki (magtarmsjukdom som ger glutenintolerans) så jag hade problem med mat redan före plusset. Så det är nog en kombo som gör att mat är lite jobbigt just nu!

Men clementiner innehåller ju mycket bra grejer o jag äter massa kosttillskott så det är ingen fara för fostret iallafall :)
    Stackare! Ja jag såg att du hade varit dålig. Hemsk start på graviditeten. Då förstår jag svårigheten för dig! Skönt att du hitta något som känns bra att äta. Kanske kan du göra smoothies? Hoppas det ger med sig senare.
  • Luttanlej
    Hemlig78 skrev 2014-10-15 14:27:01 följande:
    Jag har gjort i måndags och det var 3-4 dagar förlitet. men men de växer tydligen olika.
    Var i v 7+4 istället för 7+6/8+0.
    den var 13mm
    Då va din större än min. Men som du säger så kan det vara så olika. Och nu kommer väl tillväxtperioder va? Spännande är det i alla fall. När har du bf?
  • Luttanlej
    Fjällsippa skrev 2014-10-15 16:00:42 följande:

Jag har också redan gått upp i vikt. Är precis i början av v 7. Jag är hungrig hela tiden men oftast inte sugen på något. Om jag är sugen så är det oftast på potatis i olika former. Men det är inget vi brukar ha hemma så jag tycker inte jag äter så förfärligt mycket, och ändå går jag upp?!

Ett annat bekymmer jag har är att jag är väldigt, Ja VÄLDIGT hård i magen. Jag äter mycket fiber, har alltid gjort det, men det hjälper inte! Någon med samma problem?

Jag har samma problem. Jag gråter typ när jag går på toa. Nu har jag köpt katrinplommon pure (barnmat) som jag använder på gröten. Vi får se hur det går.
  • sussapuff

Hej allihop!

Jag var inte med i er tidigare grupp men hoppar in ändå om jag får? Är 31 år och gravid med första barnet, BF 10 mars 2015, så 19 veckor nu. Har gjort KUB-test med goda resultat och gjorde RUL för knappt två veckor sen :) Har lite att ta igen här, skummade igenom lite vad ni skrivit tidigare...brukat ni prata eller hålla kontakten på något annat sätt än här? Är med i en annan grupp som skapat en fb-grupp och planerar mamma-fika :)

Bloggar även om graviditeten på gravidresan.blogg.se

Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!