• lizafredrika

Hjälp med att banta min kisse

Hej!Jag har två hankatter på snart 7mån som blev kastrerade för två veckor sedan. Min veterinär såg att min ena katt vägde lite för mkt. Han väger 4,3kg och hon ville att jag skulle få ner honom till 3,5kg.

Jag har kört med blötmat och torrfoder i kombination och jag använder bozita feline castrated and indoors och orijen regional. Fodret funkar fin fint och jag har börjat portionera och ger 50g blötmat morgon och kväll och ger 25g till min normalviktiga katt och 15g till min tjockis :)

Jag undrar när det ska börja ge resultat och hur mkt ni portionerar när ni har en katt på bantning?

• Svar på tråden Hjälp med att banta min kisse
  • IgoroMaria

Tycker inte katten låter så stor men ett bra knep att banta katter på är att ge fiskbullar, Dom kan äta hur mycket dom vill för det är så få kcal i. Tänk på att hankatter ska vara ganska stora bara. Och min katt har torrfoder framme hela tiden för jag tror det är bäst att dom får äta när dom vill.

• nemo1

Bort med torrfodret helt och ge enbart blötmat. En bov i dramat är Bozitan, hela 33,2 % kolhydrater och endast 14 % fett. En katt blir inte tjock av animaliskt fett utan av kolhydraterna. En katt behöver 20-22 % fett då de utvinner sin energi därifrån och inte från kolhydrater som vi människor.

• maggank
    IgoroMaria skrev 2014-10-03 00:18:53 följande:

Tycker inte katten låter så stor men ett bra knep att banta katter på är att ge fiskbullar, Dom kan äta hur mycket dom vill för det är så få kcal i. Tänk på att hankatter ska vara ganska stora bara. Och min katt har torrfoder framme hela tiden för jag tror det är bäst att dom får äta när dom vill.

Men fiskbullar kan ju inte vara bra för en katt. Innehåller laktos som de är allergiska mot, fisk är inte bra i för stora mängder till en katt och absolut inte som basföda. Innehåller salt, och kryddor (kanske lök som katter är allergiska mot?). Innehåller även potatismjöl och potatis reagerar en del katter på. Katter ska äta _kattmat_ ingenting annat.

Kaloriräknande är en förlegad syn på mat. Om en katt är överviktig så behöver den ett foder med hög kötthalt och hög fetthalt, och väääldigt lite kolhydrater och definitivt inget spannmål.
  • celluliten

Hur mycket man ska portionera är ju väldigt olika beroende på foder. Om katten verkar hungrig kan det vara bra att ge den lite mat och ofta. Se över innehållet i fodret; ett bra foder är a och o. Prata med någon djuraffär eller veterinären för att hitta något som kan passa. Många foder innehåller tyvärr massor med "skit".

Försök även få katten att röra lite mer på sig, promenera, lek och aktivera den så den inte bara ligger hela dagarna

• BuoBä

Ska man verkligen "banta" en katt på 7 mån??

Den växer ju fortfarande, och kan växa i säkert 7 mån till. Ok att man kan hålla lite koll på hur mycket den äter så det inte blir överdrivet mycket mat, men jag skulle inte oroa mig så mycket för vikten innan katten är ett år åtminstone.

Det finns fö många knepiga veterinärer. Jag träffade en som sa att huskatter aaaaaaldrig ska väga över 3,6 kg, varken hanar eller honor. Säg det till min mammas skogisblandning som är tunn som ett streck men lååååång och väger in på dryga 5kg...

• BuoBä

Oj, gammal tråd. Hoppas du har två fina hanar som växt i sin vikt vid det här laget.

• Anonym (kattälskaren)

då får katten bara börja träna och minska maten!

När den är lite hungrig kan du ta fram lite snax eller något och sedan visa de för katten. Sedan kan du ju springa lite med det så han springer efter det! En riktigt motionsrunda!!!!

Svar på tråden Hjälp med att banta min kisse