• Anonym (T)

Nervös inför första besöket

Oroa dig inte för utredningen, jag har själv gjort en (är gravid efter vår första IVF nu) och det känns skönt att komma igång. Jag betalade och gjorde utredningen privat då det kändes bäst. Själva IVFen är sen landstingsbekostad då vi fick remiss och jag kom tillbaka till den privata kliniken vi besökt genom vårdgaratin.

Vikten tar det upp oavsett om man går genom landstinget eller privat. Man får inte ha ett BMI som ligger mellan 19-25, dvs. varken under- eller övervikt. Det är för att man ska ha så höga chanser som möjligt att lyckas med behandlingen. Så även om man betalar behandlingen själv så kan de neka en.

Lycka till!

• Anonym (T)

Och det räcker att man försökt ca 1 år, att man har haft koll på ägglossning/cykel ...om man nu inte har en störning i det.

Man får man lämna blodprov både mannen och kvinnan (om man söker i par och då som heteropar) och mannen lämnar spermaprov. Detta gör man innan själva mötet med läkare. De kollar blodsmittor, hur äggreserven ser ut och hur mannens spermier är till antal.
    Sen fick vi träffa läkare när provsvaren var klara.
    Man pratar menscykel och lite allmänt runt hur man lever (alkohol, rökning, motion, arbete/arbetstider) och gör en gynundersökning där de kollar folliklar/äggblåsor och hur livmoder och slemhinna ser ut.

• Anonym (T)
    Anonym (Majjis) skrev 2014-10-02 18:04:11 följande:

Tack för dit svar!

Har fört anteckningar sen förra året över mensen, så ska ha med mig de papperna för att visa svart på vitt hur det ser ut och den är jämn.. 32 dagars intervaller..

Men det jag tror kommer att hända under vårt möte är att vi pratar med gynekologen om vår livsstil, arbete osv men jag tror att vi kommer få höra att de inte gör något förrän jag har gått ner mer i vikt.

Hade ju varit skönt om de kunde hjälpa oss eftersom de ser hur jag kämpat detta år med min vikt, att jag har ett mål och att jag tänker komma dit också. Hade varit som en sporre om de kunde skriva ut pergotime med premissen att jag ska fortsätta träna såsom jag gör och äta efter det program jag följer..

Det räcker med att du berättar, de tror ju på dig :)

Med oss diskuterades aldrig Pergotime. Om man sökt till en privat IVF klinik så har jag fått för mig att de endast riktar in sig på IVF av olika slag. Vill man testa annat innan så är det en gynekolog man ska prata med.

Men jag kan ju inte säga vad som gäller er. Det beror ju på vad utredningen visar, har du ägglossning utan störning gör ju Pergotime ingen skillnad.
  • Anonym (T)

Majjis, ah då förstår jag. Hoppas ni får den hjälp ni behöver. Även med eventuell viktnedgång.

De är vänliga och hjälpsamma och förstår att det är ett känsligt problem.

Svar på tråden Nervös inför första besöket