Nervös inför första besöket
Nu är det bara dagar kvar innan vårt första besök på gyn för att börja vår fertilitetsutredning.. Börjar vara ganska mycket nervös..
Någon fler som är i liknande sits?
Nu är det bara dagar kvar innan vårt första besök på gyn för att börja vår fertilitetsutredning.. Börjar vara ganska mycket nervös..
Någon fler som är i liknande sits?
Varför har du inte fått hjälp? Och vad menar du med hjälp?
Vad har ni gjort på era möten då?
Gick du privat eller via landstinget?
Får man fråga hur mycket du vägde eller vad du behövde väga för att de ska hjälpa er?
Okej, ja, vi blev också nekad hjälp pga min vikt hos landstinget.
Ringde en privat mottagning och fick tid om 2 veckor för första samtal.
Jo, skulle tippa att gyn är lika hårda, men känns skönt att bara komma och prata med någon.
Ja, jag vet att det är en kriteri.
Och det räcker att man försökt ca 1 år, att man har haft koll på ägglossning/cykel ...om man nu inte har en störning i det.
Man får man lämna blodprov både mannen och kvinnan (om man söker i par och då som heteropar) och mannen lämnar spermaprov. Detta gör man innan själva mötet med läkare. De kollar blodsmittor, hur äggreserven ser ut och hur mannens spermier är till antal.
Sen fick vi träffa läkare när provsvaren var klara.
Man pratar menscykel och lite allmänt runt hur man lever (alkohol, rökning, motion, arbete/arbetstider) och gör en gynundersökning där de kollar folliklar/äggblåsor och hur livmoder och slemhinna ser ut.
Vi har vårt första möte den 3de november. Är lite nervös men känns också så tryggt och skönt på samma gång! Jag försöker att hålla mig lugn :)
Hej,
vi ska gå på Hermelinen i Luleå