Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

1234568 skrev 2014-09-30 17:52:47 följande:

Vad jag inte kan förstå är varför detta är ett sådant stort dilemma. Majoriteten av sjukvårdspersonal har inte problem med att utföra aborter. Varför ska då den minoritet som inte av olika skäl vill utföra en abort tvingas till det? Det finns ju någon annan (ofta i rummet bredvid) som kan ta just det fallet där en abort ska utföras, medan den som inte vill kan göra något annat.

När man studerar sjukvård, och sedan jobbar med det..så är ju just denna del en jätte liten del av arbetet. Ska vi då se till att de som vill bli sköterskor, men inte vill vara med o just exakt den här delen, inte ska kunna studera vård då? Så får vi ännu mindre sköterskor? Det låter ju som en dum lösning.

Inom vården har vi många andra uppgifter som vårdare inte gillar att göra, och som man ofta byter bort med någon annan som inte känner på samma sätt för just den delen. Ta tex. spyor.. En hel del sköterskor som har extrema problem med just att torka spyor. Och naturligt blir ju att man diskret ber en kollega om dom kan göra det (ifall det är min egen patient) som spytt. Sedan så återgäldar man tjänsten med något annat. Detta är ju även för patientens bästa. inte kul att vara sjuk, spytt ner sig och sedan se sköterskan som halft spyr när hon ska torka upp efter den sjuke.

Men ska vi då tycka att alla som har "problem" med spyor int får bli vårdare. Och vilka andra grupper ska vi utesluta? Dom som inte gillar urin? Bajs? löss?..
    Alla som jobbar inom vården har något dom inte gillar.

Tycker mer den här debatten handlar om att dom som är abort motståndare ska "sättas på plats". Och det genom att tvingas göra aborter. Och det är ju bara äckligt! För det finns så mycket personal som är villiga att göra det, och inget behov av att tvinga den lilla majoritet som inte vill att ändå göra det.

Sen är det en helt annan sak att  man måste visa en person som gör en abort/vill diskutera en abort respekt. Personligen kan jag bra lyssna på någon/stötta någon som vill göra det. Men jag skulle aldrig vilja vara den som utför det. Det är en skillnad.

Bra inlägg! Jag får också en väldigt stark känsla av att man inte VILL lösa problemet. Utan att man vill sätta dessa samvetsömma läkare, sjuksköterskor, barnmorskor o.s.v. på plats. Deras åsikter är inte salongsfähiga, och då får de skylla sig själva när de inte får något jobb. Så kanske de lär sig att tycka rätt i fortsättningen, typ...
  • Centurione
    Tom Araya skrev 2014-09-30 18:29:30 följande:
    Fast frågan är om de får välja?

Jag skulle hellre sitta i en solstol på Bahamas än att gå upp kl 06 och reparera maskiner 8 timmar om dagen, men jag kan tyvärr inte välja bort jobbet.
    Fast att reparera maskiner kan faktiskt inte jämföras med att döda barn. Sorry.
  • Centurione
    Emma 89 skrev 2014-09-30 20:32:52 följande:
    Vilket skitsnack. Finns hur många muslimer som helst som jobbar inom sjukvården som utför arbetsuppgifter som inte är enligt deras religon varje dag.

Jag bor i ett mångkulturellt område, mitt barn går på mångkulturellt dagis, merparten av mina kollegor är invandrare, min egen man är invandrare och aldrig någonsin har jag hört något klagomål angående de saker invandrarna beskylls att protestera mot i Sverige. Mitt barn som är halvarab var pepparkaksgubbe på lucia förra året och inte fan sa någon något om det.
    GÖR de verkligen det..? Och nu menar jag inte de mer-eller-mindre sekulariserade muslimerna från Iran, Turkiet (förutom kurderna) eller länderna i Nordafrika. Utan muslimer från t.ex. Somalia, Eritrea, Etiopien eller hela Mellanöstern förutom Iran och Turkiet (förutom kurder som sagt).

Du menar att dessa beslöjade kvinnor tvättar män i underlivet och bistår vid aborter..? Och det vill du att jag ska tro på..?
  • Centurione
    ursula skrev 2014-09-30 20:55:59 följande:
    Hur tror du de äldres hygien fungerar i muslimernas hemländer fungerar, Jo kvinnor tvättar underliv även där
    OK - ÄLDRE män kan jag tänka mig att de tvättar. Men yngre män som är tillfälligt inkapaciterade att tvätta sig själva..?
  • Centurione
    Tow2Mater skrev 2014-09-30 21:14:35 följande:
    De blir väl tvättade av de muslimska Män som blivit anvisade av AF att arbeta inom vården istället for att gå arbetslösa, eller ? ha ha.
    Mycket troligt. Så måste det vara. Drömmer
  • Centurione
    Tow2Mater skrev 2014-09-30 21:00:31 följande:
    Det enda du skulle kunna jämfora med abortuppgiften är saker inom andra yrken som kan skapa liknande etiska dilemman for den enskilde, t ex medhjälp till självmord, sexakter (utfora sexrelaterade uppgifter ("runka av" har ju varit på tapeten forr, hur blev det med det?) inom hemtjänsten for de som är for handikappade att gora det själva), etc. Soldater har också t ex rätt att vägra utfora en order om de anser det strider mot mänskliga rättigheter, vilket ju är en tolkningsfråga i situationen.
    Exakt. Nu när du säger det, så är jag rätt säker på att en kvinna som blev anvisad ett jobb med att sälja sexleksaker, slapp få indragen A-kassa p.g.a. hon hänvisade till sin kristna tro. Så det kan tydligen funka ibland!
  • Centurione
    hännrick skrev 2014-09-30 21:39:25 följande:

Det handlar fortfarande om en person som medvetet valt en yrkesinriktning som delvis innehåller arbetsuppgifter hon/han av religösa/moraliska/whatever skäl inte är beredd att utföra. Att abortmotståndare tycker att de är bättre och liiiite heligare än alla andra hör egentligen inte alls till saken.

Att prata om mänskliga rättigheter och samtidigt vara emot kvinnans rättighet att bestämma över sin egen livmoder är skenheligt och inget annat än dubbelmoral.

Du tycker inte att det ska finnas någon gräns alls för när kvinnan inte längre ska få "bestämma över sin livmoder", eller..?
  • Centurione
    Morsan 027 skrev 2014-09-30 22:40:40 följande:
    Nu har vi ju inte samvetsklausul i Sverige, men jag kan lugnt säga att jag, och de allra flesta av mina barnmorskekolleger skulle tycka att det visst vore ett problem.
    Min erfarenhet är de flesta barnmorskor på förlossningen ser assistans vid aborter som något nödvändigt ont. Att få assistera vid fler, för att någon, på grund av övertygelse hellre vill ägna sig åt det på många sätt trevligare med "vanliga" förlossningar finns det inte många som skulle tycka vore acceptabelt.
    Som jag sa, så tror jag att separata abortkliniker - som man har i många andra länder - vore det allra bästa. Så hålls den personalen, som inte behöver vara utbildade barnmorskor, borta från barnmorskor som valt att tjäna livet. Och kvinnorna som gör abort, hålls borta från mammorna och spädbarnen - så slipper de två patientgrupperna mötas och kanske såra och uppröra varandra.

De som arbetar på abortkliniken, kan ju med fördel vara abortförespråkare som ser till kvinnans rätt kontra fostrets, feminismens landvinningar och allt det där. Borde inte vara så svårt att rekrytera. Och ÄR det det - svårt att rekrytera - så kanske vi måste ta en ny debatt om aborternas vara och icke-vara, samt på vilka grunder och till vilken vecka... På samma sätt som det inte är möjligt att ha dödsstraff i ett land, där ingen vill vara bödeln - när det kommer till kritan...
  • Centurione
    MajaNisse skrev 2014-09-30 23:17:47 följande:
    Eller att dagispersonal struntar i att ha hand om snoriga barn för dom tycker att dom borde stanna hemma.
    Eller brandmän som vägrar åka upp på stegen för att dom är höjdrädda.

Om man inte anser sig kunna sköter sina arbetsuppgifter så får man skaffa annat jobb.

Vi kan inte ha en massa människor som bara tänker göra dom arbetsuppgifter dom själva tycker att dom borde göra.
    Fast "barnmorska" och "abortör" är inte samma yrke. Det finns absolut ingen självklarhet i att just barnmorskor ska medverka i aborthanteringen.
  • Centurione
    modsey skrev 2014-10-01 08:05:02 följande:
    att informera eller svara på frågor om abort är inte heller ett problem för dem jag känner, men att vara med och aktivt delta under ingreppet är en annan och självklart är man professionell i alla lägen oavsett tro! Vet du, vi tar hand om personer som är sjuka som utfört våldtäkter och haft ihjäl någon rattfull i en biloycka också och är korrekta som personal-
    Fallet om narkosläkaren som är katolik, ÄR på ett mycket litet sjukhus. Inte heller det är ett problem eftersom mycket få sjukhus endast ex har en narkosläkare i tjänst....
    En abort går ju dessutom att flytta om det av någon väldigt osannolik slump inte skulle finnas en enda läkare eller barnmorska som vill befatta sig med den. Så vida det inte är absolut sista dygnet det är tillåtet, då - men det är ju ovanligt.
  • Centurione
    Tom Araya skrev 2014-10-01 16:46:17 följande:
    Det räcker med en plats och tidpunkt då det inte går att lösa så är det ett problem, även om du inte ser det.
    Fast å andra sidan blir det ÄNNU större problem om den barnmorskan ALDRIG arbetar på sjukhuset - utan den tjänsten är vakant år efter år... För så är det ofta nu p.g.a. den stora bristen på barnmorskor.
  • Centurione
    Gena skrev 2014-10-01 17:35:17 följande:
    Det första pillret får man två dagar innan fostret drivs ut. Då måste det finnas personal som tar emot patienten när den kommer tillbaka efter de två dagarna. Det går inte att flytta hur som helst.

Dessutom är abort en psykiskt påfrestande upplevelse och det är snarare så att man får förtur om man är i behov av det.

Svenska sjukhus organiseras så kostnadseffektivt och slimmat som möjligt. Det finns ingen luft i systemet som gör att man kan låta en personal hoppa över något som ingår i dennes arbetsuppgifter, eftersom andra med samma yrkeskompetens kan vara upptagna med annat.
    Ja, jag vet att det är så. Men det brukar fortfarande fungera även om en barnmorska blir sjuk den dagen, eller cyklar omkull på väg till jobbet, eller måste vabba - eller hur..? Allting står inte och faller med EN barnmorska.
  • Centurione
    Gena skrev 2014-10-02 07:02:54 följande:
    Du tror alltså att den som är för aborträtten tycker att aborter är bra och trevliga? De är snarare ett nödvändigt ont.
    Men fortfarande borde ju de som ska utföra aborterna i verkligheten, väljas bland personer som inte har etiska, moraliska eller religiösa invändningar emot aborter i princip.

Jämför med om vi skulle återinföra dödsstraff i Sverige (vilket jag verkligen hoppas inte kommer att hända). Tycker du då att en fängelseläkare eller fängelsesjuksköterska, som hela tiden varit emot dödsstraffets återinförande - ska kunna tvingas att injicera det dödliga giftet..? Det är precis samma sak som att tvinga en barnmorska att medverka vid aborter!
  • Centurione
    Tom Araya skrev 2014-10-02 14:40:06 följande:
    De som har sådana begränsningar för vårdyrket ska välja bort yrket, alternativt väljas bort.
    Fast aborter är ju en yttepytteliten del av vårdyrkena. Om alla som var emot det skulle avstå från att utbilda sig till sjuksköterska, undersköterska, läkare o.s.v., så skulle vården kollapsa...
  • Centurione
    goaskalice skrev 2014-10-03 23:28:03 följande:
    Självklart inte, men religiösa tror ofta att de har en särskild moral eller etisk övertygelse pga sin religion som är viktigare än andras.
    Det märkliga är ju bara, att här i Sverige tar vi hela tiden hänsyn till invandrare med annan tro än vår, i synnerhet muslimer. Deras religiösa övertygelse måste respekteeeeeeras, och de kan skylla på den för att slippa en massa saker. Men när det är någon infödd svensk som är troende i vår egen religion, d.v.s. kristendomen, och därför vill slippa något som går emot tron - så ska det inte räknas, utan snarare nedvärderas och hånas...
  • Centurione
    Tom Araya skrev 2014-10-04 02:36:29 följande:
    Håller med och det handlar om rädslan att ses som främlingsfientlig.
    Själv är jag lika mycket mot alla religioner och önskar ett än mer sekulariserat samhälle samt att det ska gälla även de som kommer från andra länder.
    ...och jag skulle vilja se en uppvärdering av gamla, traditionella, kristna värderingar... Inte så att alla måste bli troende och börja gå i kyrkan, men jag vill att alla som ÄR troende och håller på dessa värderingar - och då menar jag inte galna sekter utan mer mainstream nordeuropeisk kristendom - ska respekteras.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?