Inlägg från: IsaStardust |Visa alla inlägg
  • IsaStardust

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

Mrs VW skrev 2014-09-30 08:12:31 följande:
    De får inte högre lön som ssk än bm. Att se barn dö i cancer är inte lätt det heller men man vet att man gör allt i sin makt för att rädda barnet, vill det sig inte ändå är det hemskt men man vet att man försökt. Bm vid abort är motsatt, låta det ske.

Men denna diskussionen är inte vad Ts frågar. Jag svarar bara att jag tycker att en bm ska kunna få välja bort just aborter om hon/han mår dåligt av det. Även för kvinnan som utför abortens skull
  • IsaStardust
    ica skrev 2014-09-30 07:05:46 följande:

Om man tar ett jobb så får man lov att utföra de arbetsuppgifter som ingår. Eller byta jobb. En barnmorska träffar kvinnor som funderar på abort och de ska bemötas utan fördomar. Det handlar om att vara proffessionell.

ja, just därför är det väl bättre om kvinnorna som funderar på abort tas om hand av någon som inte är personligen emot det? hur man känner inför något är inte något man kan ändra på och också något som är svårt att dölja. då är de bättre att de gör andra arbetsuppgifter inom yrket.
  • IsaStardust
    Morsan 027 skrev 2014-09-30 11:46:08 följande:
    Nja, som personal är det för patienternas skull man är där. Kan man inte agera professionellt och sätta sig över sin personliga övertygelse för att hjälpa en patient i dennes situation har man valt fel inriktning.

Professionell personal är patientens rättighet.
    jag tycker det är professionellt agerande att säga ifrån sig de arbetsuppgifterna, och istället ägna sig åt andra arbetsuppgifter. även om man agerar emot sin känsla och övertygelse, inte säger något etc så finns de ju en risk att patienter uppfattar den iallafall. och det är inte bra för någon.
  • IsaStardust
    Centurione skrev 2014-10-01 16:40:51 följande:

Som jag sa, så tror jag att separata abortkliniker - som man har i många andra länder - vore det allra bästa. Så hålls den personalen, som inte behöver vara utbildade barnmorskor, borta från barnmorskor som valt att tjäna livet. Och kvinnorna som gör abort, hålls borta från mammorna och spädbarnen - så slipper de två patientgrupperna mötas och kanske såra och uppröra varandra.

De som arbetar på abortkliniken, kan ju med fördel vara abortförespråkare som ser till kvinnans rätt kontra fostrets, feminismens landvinningar och allt det där. Borde inte vara så svårt att rekrytera. Och ÄR det det - svårt att rekrytera - så kanske vi måste ta en ny debatt om aborternas vara och icke-vara, samt på vilka grunder och till vilken vecka... På samma sätt som det inte är möjligt att ha dödsstraff i ett land, där ingen vill vara bödeln - när det kommer till kritan...

Centurione skrev 2014-10-01 16:43:32 följande:

Fast "barnmorska" och "abortör" är inte samma yrke. Det finns absolut ingen självklarhet i att just barnmorskor ska medverka i aborthanteringen.

• IsaStardust
    Tow2Mater skrev 2014-10-02 13:19:42 följande:

Nu går du ju bara runt runt. Klart det är ett undantag det handlar om, just pga arbetsuppgiftens stora direkta etiska natur. Kan direkt bara jämforas med uppgifter av liknande natur, som redan diskuterats flertalet gånger i tråden.

• IsaStardust
    Limpan1234 skrev 2014-10-03 01:21:20 följande:
    Fast barnmorskorna har ju hela tiden vetat om att aborter ingår i arbetsuppgifterna. En person inom fängelsevården som får dessa giftinjektioner på halsen efter en lagändring har ju inte haft möjlighet att ta med detta i sitt yrkesval. 

Som det är nu, håller sig troligtvis de flesta abortmotståndare ifrån barnmorskeyrket eftersom det är en arbetsuppgift som ingår. Om man tillåter att barnmorskor får välja, kan det ju hända att många fler som inte vill utföra aborter nu ser sin möjlighet att välja barnmorskeyrket - vilket kan skapa större problem när andelen som vägrar aborter ökar. Om det helt plötsligt är 50/50 - eller ännu mer (varför göra det om man slipper?), då kan det ju helt plötsligt bli kris på riktigt.
    jag ser inte det som något positivt, att vissa håller sig borta från barnmorskeyrket. när man själv ska föda barn, vad vill man helst ha, en människa som valt sitt yrke för att tjäna livet helt och fullt, eller någon med mer tveksamheter och otydligheter angående det och med oklarare regler för vad som är liv och vad som är cellklump? jag väljer det första. inte minst för att slippa riskera att mitt älskade, ofödda barn ses som en cellklump av någon alltför hjärntvättad.

sen tror jag inte att det kommer vara så stor andel vägrande att det blir en kris. det ser man ju tydligt här i tråden hur många som är positivt inställda till abort, och åt vilket håll det lutar. det är de som inte är alltigenom positiva det finns en brist på, de som styrs av sina samveten (enligt vissa i för hög grad), och de ska det värnas om! de ska inte kastas ut ur yrket.
  • IsaStardust
    Limpan1234 skrev 2014-10-03 02:32:32 följande:
    Jag håller inte med om att de som vägrar göra aborter nödvändigtvis och till fullo "valt sitt yrke för att tjäna livet helt och fullt" och vice versa. För att man är beredd att genomföra aborter måste man inte ha "tveksamheter och otydligheter", vara hjärntvättad (!?) och se på ofödda barn som cellklumpar. Om detta skulle vara fallet - ja då är ju alla dagens barnmorskor hjärntvättade och har massa "tveksamheter kring vad som är liv" eftersom de måste utföra aborter idag. 

Vad folk skriver på Familjeliv är inte representativt överhuvudtaget - väldigt naivt att tro att det går att dra generella slutsatser endast utifrån detta. 

Om folk inom vården helt plötsligt kan välja vilka uppgifter som känns ok - dvs skräddarsy sina tjänster - ja, då har vi problem. 
    nej man måste inte, men det finns ju en risk. speciellt när man träffar på "det är bara en cellklump"-attityden i princip överallt idag. jag skulle känna mig mycket tryggare om jag visste vart barnmorskan står någonstans.

nej man kanske inte kan generalisera från familjeliv, men attityden överlag känns ganska rabiat-positiv, så pass att man inte får andas minsta lilla kritik utan att bli bränd på bål. så nej, jag tror verkligen inte det skulle bli ett stort problem med en rätt att vägra aborter, det är nog ändå ganska få som skulle nyttja den, och de som kommer nyttja den har förmodligen väldigt starka skäl till det.
  • IsaStardust
    Tom Araya skrev 2014-10-03 02:38:45 följande:
    ...och sedan får vi poliser, brandmän, målare, mekaniker, ekonomer, socialtjänstemän mm som vill göra likadant.
    och inget av de yrkena går det att generalisera till från det här fallet. som nämnts tidigare i tråden.
  • IsaStardust
    Limpan1234 skrev 2014-10-03 03:12:57 följande:

"det är nog ändå ganska få som skulle nyttja den, och de som kommer nyttja den har förmodligen väldigt starka skäl till det." 

Vad grundar du denna uppfattning på? Eget godtycke och önsketänkande, månne?  Att utföra en abort känns ju kanske lite mindre positivt för många än att förlösa ett friskt barn - varför skulle någon barnmorska vilja göra aborter om man bara kunde kryssa i "nej" så slapp man?

Jag tror att det blir problem om alla yrkesgrupper inom t ex vård och annan samhällsservice får välja vilka uppgifter de har lust att utföra, ja. 

Med tanke på hur man ser på och behandlar abortkritiska så tror jag inte att så många skulle vägra. Sen måste ju självklart reglerna vara tydliga så att det är just de med riktiga skäl, inte de som bara inte har lust, som blir befriade.

Som nämnts tidigare så är det ju inte många fall man kan generalisera till, förutom t.ex dödshjälp. Och som också sagts tidigare handlar det inte om att "inte ha lust"
  • IsaStardust
    Tom Araya skrev 2014-10-03 14:28:05 följande:
    Välj ett yrke där man inte hanterar skador, sjukdomar och död då, det är faktiskt valfritt.
    Jag ser inga som helst skäl till att man ska få göra yrkesval där man riskerar sätta andra på pottan av egna moraliska begränsningar i att utföra yrkets uppgifter.
    det är annan sak att försöka rädda människor nära döden, och att sen ändå få hantera den när den kommer, än att hantera en död som valts. det enda det går att jämföra med är dödshjälp.
  • IsaStardust
    Limpan1234 skrev 2014-10-03 12:56:25 följande:
    Att byta sal kan man väl göra om det finns någon att byta sal med. Ja, det kanske är få som inte kan av religiösa skäl - men ska inte alla ha rätt att välja då... oavsett skäl? Och om alla får kryssa i ja eller nej, tvivlar jag på att många kryssar i "ja". Varför skulle de?
    men nu handlar det ju SOM SAGT inte om de som inte "har lust", det är de som har religiösa skäl som ska få slippa, det är ju så det måste utformas också. och jag tror faktiskt att det är ytterst få som skulle hävda sig ha religiösa skäl som inte har det. vad har man för människosyn om man antar att vårdpersonal i hög grad kommer att ljuga för att få slippa en arbetsuppgift?

• IsaStardust

jag förstår inte varför så många fortsätter att försöka generalisera till andra yrken och arbetsuppgifter. nu handlar det om det här yrket, och den här specifika arbetsuppgiften. tror ni att det överhuvudtaget skulle bli en diskussion om till exempel vårdpersonals rätt att vägra torka spyor eller byta blöjor eller polisers rätt att vägra ta hand om berusade personer? förmodligen inte. det enda det kan generaliseras till, och där det skulle kunna bli en liknande diskussion är om det handlar om dödshjälp eller dödsstraff. man måste vara rejält paranoid om man tror att bara för att barnmorskor får rätt att vägra aborter kommer människor från alla möjliga yrken börja vägra att utföra alla möjliga arbetsuppgifter.

• IsaStardust
    Tom Araya skrev 2014-10-03 15:28:15 följande:
    JAG skulle nog överväga det.
    Ingen kan/ska döma hur JAG känner inför en arbetsuppgift i mitt yrke jämfört med vad Greta känner för att utföra abort eller något annat inom sitt yrke. Ingen ska heller värdera min skäl som mindre värda än exempelvis religiösa skäl.
    Passar inte jobbet så ska man välja ett annat, det ska gälla alla.
    jasså, men varsågod att vägra vad du vill då. jag tror allvarligt talat, som tur är, att det inte finns så många som dig som skulle börja vägra arbetsuppgifter som inte faktiskt har att göra med att döda.

det är nästan lite barnslig avundsjuka över det hela "har HON rätt att vägra har jag det MED! ;)

• IsaStardust
    Centurione skrev 2014-10-04 02:28:31 följande:

Det märkliga är ju bara, att här i Sverige tar vi hela tiden hänsyn till invandrare med annan tro än vår, i synnerhet muslimer. Deras religiösa övertygelse måste respekteeeeeeras, och de kan skylla på den för att slippa en massa saker. Men när det är någon infödd svensk som är troende i vår egen religion, d.v.s. kristendomen, och därför vill slippa något som går emot tron - så ska det inte räknas, utan snarare nedvärderas och hånas...

Mhmmm. Otroligt mycket hyckleri. Det ena får kritiseras men det andra är heligt.
  • IsaStardust
    mr me skrev 2014-10-05 15:31:48 följande:

Skrämmande resultat i undersökningen, att så många som 70% anser sig ha rätt att tvinga sig på en annan människa på ett så brutalt sätt som en abort ändå är för den som inte stöder ingreppet.

Typisk marxism. Obehagligt, riktigt riktigt obehagligt.

Obehagligt och skrämmande men inte förvånande. ALLA måste ju stödja abort. Tillbed den heliga kon eller bli bränd på bål av rabiata kvinnorättskämpar (egentligen kvinnoförtryckare).
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?