Limpan1234 skrev 2014-10-03 01:21:20 följande:
Fast barnmorskorna har ju hela tiden vetat om att aborter ingår i arbetsuppgifterna. En person inom fängelsevården som får dessa giftinjektioner på halsen efter en lagändring har ju inte haft möjlighet att ta med detta i sitt yrkesval.
Som det är nu, håller sig troligtvis de flesta abortmotståndare ifrån barnmorskeyrket eftersom det är en arbetsuppgift som ingår. Om man tillåter att barnmorskor får välja, kan det ju hända att många fler som inte vill utföra aborter nu ser sin möjlighet att välja barnmorskeyrket - vilket kan skapa större problem när andelen som vägrar aborter ökar. Om det helt plötsligt är 50/50 - eller ännu mer (varför göra det om man slipper?), då kan det ju helt plötsligt bli kris på riktigt.
jag ser inte det som något positivt, att vissa håller sig borta från barnmorskeyrket. när man själv ska föda barn, vad vill man helst ha, en människa som valt sitt yrke för att tjäna livet helt och fullt, eller någon med mer tveksamheter och otydligheter angående det och med oklarare regler för vad som är liv och vad som är cellklump? jag väljer det första. inte minst för att slippa riskera att mitt älskade, ofödda barn ses som en cellklump av någon alltför hjärntvättad.
sen tror jag inte att det kommer vara så stor andel vägrande att det blir en kris. det ser man ju tydligt här i tråden hur många som är positivt inställda till abort, och åt vilket håll det lutar. det är de som inte är alltigenom positiva det finns en brist på, de som styrs av sina samveten (enligt vissa i för hög grad), och de ska det värnas om! de ska inte kastas ut ur yrket.