Inlägg från: ursula |Visa alla inlägg
  • ursula

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

1234568 skrev 2014-09-30 17:52:47 följande:
    Vad jag inte kan förstå är varför detta är ett sådant stort dilemma. Majoriteten av sjukvårdspersonal har inte problem med att utföra aborter. Varför ska då den minoritet som inte av olika skäl vill utföra en abort tvingas till det? Det finns ju någon annan (ofta i rummet bredvid) som kan ta just det fallet där en abort ska utföras, medan den som inte vill kan göra något annat.

När man studerar sjukvård, och sedan jobbar med det..så är ju just denna del en jätte liten del av arbetet. Ska vi då se till att de som vill bli sköterskor, men inte vill vara med o just exakt den här delen, inte ska kunna studera vård då? Så får vi ännu mindre sköterskor? Det låter ju som en dum lösning.

Inom vården har vi många andra uppgifter som vårdare inte gillar att göra, och som man ofta byter bort med någon annan som inte känner på samma sätt för just den delen. Ta tex. spyor.. En hel del sköterskor som har extrema problem med just att torka spyor. Och naturligt blir ju att man diskret ber en kollega om dom kan göra det (ifall det är min egen patient) som spytt. Sedan så återgäldar man tjänsten med något annat. Detta är ju även för patientens bästa. inte kul att vara sjuk, spytt ner sig och sedan se sköterskan som halft spyr när hon ska torka upp efter den sjuke.

Men ska vi då tycka att alla som har "problem" med spyor int får bli vårdare. Och vilka andra grupper ska vi utesluta? Dom som inte gillar urin? Bajs? löss?..
    Alla som jobbar inom vården har något dom inte gillar.

Tycker mer den här debatten handlar om att dom som är abort motståndare ska "sättas på plats". Och det genom att tvingas göra aborter. Och det är ju bara äckligt! För det finns så mycket personal som är villiga att göra det, och inget behov av att tvinga den lilla majoritet som inte vill att ändå göra det.

Sen är det en helt annan sak att  man måste visa en person som gör en abort/vill diskutera en abort respekt. Personligen kan jag bra lyssna på någon/stötta någon som vill göra det. Men jag skulle aldrig vilja vara den som utför det. Det är en skillnad.
    Kan nog bli väldigt tråkigt i gruppen om en del vägrar arbetsuppgifter. Kan tänka mig att en förlossningsavdelning arbetar med teamkänsla och arbetsvägran att utföra aborter främjar inte arbetsmoralen på avdelningen
  • ursula
    1234568 skrev 2014-09-30 18:20:53 följande:
    Ska vi tänka på det viset om alla delar av vård yrket så kommer vi få klara oss utan personal snart.
    Jag har ännu inte träffat en vårdare som inte har någon del av yrket som dom verkligen inte vill utföra.
    Och alla dom tar ju upp en plats oxå..

Vet du hur många gånger i hemvården som jag fått höra : Jag vill inte åka till den platsen av "den eller den" anledningen, kan du göra det? Och javisst..varför inte..kanske du vill göra "det här då istället"..Och så byter man arbetsuppgift. Det här sker dagligen på alla vårdinrättningar.

Vad är problemet med det? Och nu är ju det här med just abort utförande en liten del av vården. Det finns betydligt vanligare vårduppgifter som betydligt fler vårdare inte vill/vägrar utföra.

Det här har blivit en stor grej av helt andra orsaker än att personalen som utför aborter inte skulle räcka till, om dom som inte vill utföra aborter inte behövde göra det. Som sagt, ser mer ut som det handlar om att abortmotståndarna ska sättas på plats.
    Hon kan jobba som barnmorska bara inte på en förlossning.
    Sen abort är en förlossning.
  • ursula
    1234568 skrev 2014-09-30 18:39:32 följande:
    Vad talar du om nu? Jag talade om vården överlag, inte om något specifikt fall.

Och ganska lustigt är att jag för 15 minuter sedan skrev exakt dom orden åt någon annan som undrade.."att en sen abort är en förlossning"

Men nu hör ju inte sena aborter till vardagen i vårt land. Dom flesta aborter sker innan man talar om en förlossning. Man får ett recept, får gå hem och ja...eller så är man kvar på avdelningen och det kommer ut..men inte en förlossning i den bemärkelsen.
    Så jag ser inte problemet med att det skulle finnas några barnmorskor på en förlossningsavdelning som inte vill utföra en sen abort.
    (Och det är ju en stor skillnad på ett sent missfall och en sen abort när det kommer till att inte vilja utföra det)
    Hur har du tänkt att moralen på en avdelning skulle bli om vissa skulle slppa ta hand om det otrevliga i yrket och bara behöva ägna sig åt det possitiva .Jobbar man där man klart ock tydligt anger en arbetsbeskrivning får man göra det som åläggs en. Då kan ju person efter person säga det där vill inte jag göra.Till slut leder det till anarki
  • ursula
    Centurione skrev 2014-09-30 20:42:31 följande:
    GÖR de verkligen det..? Och nu menar jag inte de mer-eller-mindre sekulariserade muslimerna från Iran, Turkiet (förutom kurderna) eller länderna i Nordafrika. Utan muslimer från t.ex. Somalia, Eritrea, Etiopien eller hela Mellanöstern förutom Iran och Turkiet (förutom kurder som sagt).

Du menar att dessa beslöjade kvinnor tvättar män i underlivet och bistår vid aborter..? Och det vill du att jag ska tro på..?
    Känner inga muslimer som är barnmorskor men nog tvättar de underliv på männen på mina farföräldrars äldreboende
  • ursula
    Centurione skrev 2014-09-30 20:42:31 följande:
    GÖR de verkligen det..? Och nu menar jag inte de mer-eller-mindre sekulariserade muslimerna från Iran, Turkiet (förutom kurderna) eller länderna i Nordafrika. Utan muslimer från t.ex. Somalia, Eritrea, Etiopien eller hela Mellanöstern förutom Iran och Turkiet (förutom kurder som sagt).

Du menar att dessa beslöjade kvinnor tvättar män i underlivet och bistår vid aborter..? Och det vill du att jag ska tro på..?
    Hur tror du de äldres hygien fungerar i muslimernas hemländer fungerar, Jo kvinnor tvättar underliv även där
  • ursula
    IsaStardust skrev 2014-10-05 17:38:07 följande:
    Obehagligt och skrämmande men inte förvånande. ALLA måste ju stödja abort. Tillbed den heliga kon eller bli bränd på bål av rabiata kvinnorättskämpar (egentligen kvinnoförtryckare).
    Nu är det så att det ingår i arbetsbeskrivningen för de tjänster hon har sökt och då väljer såklart arbetsledningen en person som in har några problem med det. Hon har nog bränt alla sina broar vid det här laget. Däremot kan hon söka tjänst på många privata kliniker eller t.o.m öppna eget.
  • ursula

För två veckor sedan fattade en majoritet i landstingsstyrelsen ett kompromissbeslut i frågan och rekommenderade i stället en utredning. Men bara två dagar senare svängde politikerna efter omfattande kritik.

När frågan slutligen avgjordes i fullmäktige var det bara de tre KD-ledamöter som stod bakom förslaget som röstade ja, medan 57 ledamöter skickade motionen till papperskorgen

Kronoberg har tänkt om
  • ursula
    Frank Banner skrev 2014-11-29 03:27:05 följande:
    Jag tycker det inte ska ingå som en obligatorisk arbetsuppgift att ta liv. Sjukvården ska göra allt de kan för att rädda liv. 
    I Svensk lagstiftning är aborter tillåtna och då måste sjukvården utföra de uppgifterna
  • ursula
    modsey skrev 2014-11-29 11:12:59 följande:
    det är nog ingen som tycker att vården inte ska erbjuda aborter, men enskild personal ska ju inte tvingas att utföra den sysslan om det går emot deras tro och övertygelse.
    Om arbetsbeskrivningen innehåller momentet aborter  måste man göra dem annars får man söka annan tjänst.
    Det är arbetsgivaren som bestämmer vilket arbetsinnehåll tjänsten omfattar.

• ursula
    modsey skrev 2014-11-29 15:28:12 följande:

fast om arbetsgivaren kan lösa det, varför i hela friden skulle de inte göra det?!

Det är verkligen som jag skrivit i tråden inte helt ovanligt.

Självklart som arbetsgivare anställer man den mest flexibla personen och inte den som vägrar göra arbetsuppgifter. Sen som arbetsgivare vet man inte hur övriga arbetstagare reagerar om en del anställda ska glida runt i en gräddfil
  • ursula
    Frank Banner skrev 2014-11-29 16:22:22 följande:
    Med liknelsen med en brevbärare, så delar denne ut post. Om en dag det lagförs att brevbärare har rätt att förstöra brev som kunderna inte vill ha. Då kommer vi också få en debatt om vad yrket ska innebära. Tillbaka till sjukvården, så måste en ny yrkesgrupp skapas som har till uppgift att endast abortera. En ny tjänst helt enkelt, utbildning till en modern änglamakerska. Barnmorskan ska ju faktiskt se till att barn kommer till världen och inget annat. Många som söker till yrket känner att det är vad dom utbildar sig till och inte tvingas att avsluta ett liv bara för att få jobba kvar. 
    Vad har du fått det ifrån att barnmorskan bara ska få barn att komma till världen ?
    Nej hon ska också medverka vid aborter , Sveriges Rikes lag tillåter aborter och det ska sjukvårdspersonal utföra.

.Det är kvinnans val om hon vill avbryta graviditeten, och det är aldrig ett lätt beslut. Ska hon då läggas på ännu mer skuld för att det står en barnmorska mitt emot henne som inte vill beblanda sig med hennes omvårdnad för att hon är emot aborter?

Rätten till abort innebär att alla kivnnor, när som helst (före vecka 18) skall kunna vända sig till vården och få hjälp med ingreppet. Det utan att bemötas av skepsis eller ifrågasättanden. Ingen skall behöva vara orolig för att den barnmorska man kanske gått hos under lång tid och har förtroende för plötsligt vänder sig emot en när man nämner att man funderar på abort. Därför är det grundläggande att de som arbetar inom kvinnosjukvården, på gynmottagningar, kvinnokliniker och barnmorskemottagningar fullt och fast ställer sig bakom den svenska aborträtten
  • ursula
    modsey skrev 2014-11-29 20:53:57 följande:

vill du förbjuda de här personerna att läsa utbildningen eller hur menar du?

Det måste innefatta även läkare med stark tro.
    och alla sjuksköterskor som kan komma i kontakt med aborter även om man inte direkt arbetar med det i sitt dagliga jobb.
    tro mig, problemet är inte så stort irl som tråden tycks tro!

I det aktuella fallet i kronoberg betaade landstinget vidareutbildnibgen till barnmorska . När hon sent i utbildningen deklarerade att hon inte ville utföra aborter ville landstinget inte längre betala lön.

Religion är en privatsak och det är inte arbetsgivares ansvar att ta hänsyn till privata ståndpunker,
    Söker man en tjänst är det herregud arbetsgivaren som bestämmer villkoren.

• ursula
    modsey skrev 2014-11-29 20:53:57 följande:

vill du förbjuda de här personerna att läsa utbildningen eller hur menar du?

Det måste innefatta även läkare med stark tro.
    och alla sjuksköterskor som kan komma i kontakt med aborter även om man inte direkt arbetar med det i sitt dagliga jobb.
    tro mig, problemet är inte så stort irl som tråden tycks tro!

När jag anställer personal gör jag en arbetsbeskrivning, Vägrar nägon göra arbetsuppgifter som ingår i arbetet är det arbetsvägran oavsett vilken religion man har och avsked som gäller .
  • ursula
    modsey skrev 2014-11-29 21:47:23 följande:
    hur kan du avskeda någon som söker jobb Drömmer
    OM det inte är möjligt just på den klinik du arbetar att ha en barnmorska eller anestessissk / läkare som inte kan göra jobbet så är det väl så-
    Där jag arbetat och arbetar så har de bara bytt sal och det är ett icke problem. Det är ju lika många ortopedpatienter ( om inte fler) som ska sövas som de kvinnor som ska göra en planerad abort.
    Klarar man inte det som chef har man nog lite svårt med logistiken...
    Jag anställer inte folk som inte går med på att göra vad arbetsbeskrivningen innebär.
    Om någon som redan är anställd vägrar göra något som hen är anställd att göra får hen givetvis avsked pga arbetsvägran .
  • ursula
    modsey skrev 2014-11-29 22:22:26 följande:
    och så finns det en del ag som är mer lösningsfokuserade.
    Anestesiläkare växer inte på träd och jag tycker att en ag som inte ser om det finns en mycket enkelt lösning är en ganska...hm fyrkantig ag.
    Vi utbildar gärna personal på företagets bekostnad men då förväntar vi oss att personalren gör sina arbetsuppgifter
  • ursula
    modsey skrev 2014-11-30 12:29:04 följande:
    som jag sagt, där jag jobbat och där jag jobbar är det inte ett problem!
    Ingen kvinna som är i den svåra läget att hon överväger abort ska behöva möta en barnmorska som är mot aborter någon gång under graviditeten.
  • ursula
    modsey skrev 2014-11-30 12:47:19 följande:
    du vet vi klarar mycket värre saker än så utan att visa vår personliga åsikt. Jag är med och räddar liv på både våldtäktsmän och förövare på barn och visar inte med en min att jag tycker de är vidriga
    Vilken otrolig egoist du är, Du lastar över det många gånger tragiska arbetsuppgifterna på andra för du vill bara göra det som är possitivt, Har man ett yrke som barnmorska får man ta båda delarna
  • ursula
    modsey skrev 2014-12-01 07:23:25 följande:
    japp jag vet vad du tycker. Men jag undrar hur mycket insikt du har i problemet egentligen eftersom det egentligen är ett icke problem och dessutom int enbart gäller barnmorskor utan narkosläkare, narkossköterskor och operationssjuksköterskor, samt undersköterskor.
    Det är liksom ett icke problem i verkligheten även om jag anser att personen det handlade om från början som fick betald utbildning självklart borde upplyst om saken! Men det är liksom en annan frågeställning.

ps/ jag känner inte till ett enda sjukhus med stor förlossning där endast två barnmorskor arbetar och det är på operationsavdelningen aborter görs. Förlossningen gör de mycket mycket få sena aborter där kvinnan föder ut fostret.
    Om ett landsting anställer en BM som vägrar göra aborter och bara de possitiva arbetena som att förlösa gravida och kollegerna får ställa upp och göra de ofta traumatiska sysslorna som aborterna är så har du inte en aning om hur kollegerna till henne kommer reagera, Kan bli så att fler kommer att vägra de sysslorna medan arbetsgivaren har en skyldighet att se till att jobbet blir gjort.
  • ursula
    modsey skrev 2014-12-01 16:40:40 följande:
    åter under de 20 år jag arbetat har jag aldrig mött kolleger som bytt på det vis jag säger något negativt om den de kristna kollegorna. Och åter det ör ganska få aborter bmsk är med på. ...jobbar du själv inom detta område och har du erfarenhet av att deg inte fungerar ?
    Jag vet hur det fungerar med arbetsledning överhuvudtaget och om någon försöker smita undan vissa arbetsuppgifer är det inte sällan konflikter och misstämning utbryter.
    Om en person vägrar arbetsuppgifter som står i arbetsbeskrivning så är det arbetsvägran som leder till avsked om det upprepas
  • ursula
    modsey skrev 2014-12-01 23:13:45 följande:
    ja alternativet är ju att personen söker sig till ett arbete där man försöker och ganska enkelt kan lösa problemet....och eftersom det är en enorm brist på barnmorskor, operationssjuksköterskor, narkossjuksköterskor och narkosläkare så lär det inte vara så svårt för dem.'
    Men som chef med en sådan situation skulle jag inte tveka 2 sekunder att se på en lösning...UTAN att anställa extra personal. Vilket lär ske om personen går.
    Det är nog inte så svårt att få fram tillräckligt med barnmorskor om man öka antalet utbildningsplatser . Hösten 2014 var det 105 st som ansökte men inte kom in. Kanske en morot också att flera barnmorskor jobbade lite mer-
    Varannan barnmorska jobbar deltid Över hälften av Stockholms barnmorskor jobbar deltid. Ingen annan personalgrupp inom vården har en så hög andel deltidsarbetande
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?