Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

Neige Obskyr skrev 2014-09-29 20:31:16 följande:
    Ja, nu skrev du det lite tydligare.

Däremot måste jag verkligen säga att jag inte håller med. En läkare som inte kan/vill ge blodtransfusioner utan måste tillkalla en kollega blir ju en fara för sina patienter. För förlorar man blod snabbt kan tiden det tar att tillkalla en ny läkare göra skillnad på liv och död.

En sådan läkare kan ju inte heller jobba ensam, eller enbart med andra läkare av samma övertygelse. Det blir ett enormt handikapp i yrkesutövandet. Och i den situationen tror jag måste sjukhusen få välja att anställa någon annan, som kan göra hela jobbet, istället.
    Ja, när det gäller blodtransfusioner så håller jag med dig. Blodtransfusioner är en så grundläggande del av läkarvetenskapen - det var en sensation när metoden kom, och den har räddat så enormt många. Kan man inte rädda liv på det mest uppenbara sättet, när det är en patient som håller på att förblöda, så kan man inte arbeta som läkare eller ssk. Går överhuvudtaget inte att jämföra med abort, som är att döda ett liv.

(Jo OK - det skulle kunna gå att jämföra med att vägra avsluta havandeskapet, om den gravida kvinnan lider av svår havandeskapsförgiftning. För annars dör kvinnan - och fostret med henne, så man vinner absolut INGET på det.)
  • Centurione
    IsaStardust skrev 2014-09-29 21:00:37 följande:
    jaha, så det pågår fullt kvinnoförtryck då i de länder som har den abortgränsen som SD vill att man ska börja använda i sverige?
    Ja, man undrar ju... Obestämd
  • Centurione
    Morsan 027 skrev 2014-09-30 07:14:23 följande:
    Jag kan hålla med om att den fria gränsen kan te sig överdrivet generös, men en sänkning av abortgränsen till vecka 12 innebär i praktiken bara mer byråkratiskt krångel. Vad har vi att vinna på det?.
    Något samband mellan överlevnad utanför livmodern finns inte heller i vecka 18. 
    Nä, men det är tillräckligt obehagligt för personalen att ta hand om ett foster som är avlivat i vecka 18... Eller 16 eller 17 för den delen. Ju mer barnliknande det är, desto värre.
  • Centurione
    Tow2Mater skrev 2014-09-30 13:33:54 följande:
    Ja, svensk lagstiftning är extremt pro-abort, och det verkar inte finnas nåt bidrag alls om alternativen i sjukvården eftersom de "bara" foljer lagen. Min kompis som hade bestämt sig for att behålla och uttryckligen inte ville ha info om abort, fick i kontakten med vården telenummer till abortmottagningen tryckt i sin hand mot sin vilja eftersom det är i enlighet med svensk lag, och ingen info alls om vilken hjälp man kan få. Helt absurt.
    Exakt. Jag har träffat många kvinnor som har drabbats av samvetsnöd och en stor ilska och bitterhet senare i livet, när de insett att de faktiskt hade KUNNAT behålla. Men att den insikten undanhölls dem. Väldigt ofta pushar ju också både killen och föräldrarna i riktning mot abort - och en ung tjej orkar inte kämpa emot dem alla, utan något stöd utanför familjen.
  • Centurione
    Dixie skrev 2014-09-30 15:21:46 följande:
    så om personalen på mitt barns förskola tycket det är fel att man äter kött - då är det ok om de endast serverar mitt barn vegetariskt? 
    Såklart inte, men även detta är ett dåligt exempel eftersom vi i alla tider har ätit kött i Sverige, medan fosterfördrivning i alla tider fram till för mindre än 40 år sedan har varit olagligt.

I ett land där man ser ett visst djur som heligt, t.ex. Indien, skulle det däremot kunna vara en rimlig jämförelse med om en anställd skulle vägra servera oxkött.
  • Centurione
    Vendelamarie01 skrev 2014-09-30 16:15:32 följande:

En medelväg hade kanske varit att sjukhusen när de utlyser barnmorsketjänster erbjöd olika typer av tjänster med mer preciserade uppgifter. Så att man om man söker en tjänst på t.ex. en förlossningsavdelning inte arbetar med att utföra aborter. Det finns säkert fler tjänster som skulle kunna separeras från utförandet av aborter. Då står det dig fritt att välja vilka tjänster du söker. Söker för få personer tjänsterna där abort ingår får man försöka locka med högre löner t.ex. Jag tycker absolut inte att aborträtten ska inskränkas. 

Jomen exakt. Det skulle bli LITE svårare att bemanna alla avdelningar på sjukhuset där barnmorskor arbetar, om inte alla ville göra alla arbetsuppgifter - det är sant. Men å andra sidan råder det stor brist på barnmorskor idag, och barnmorskor som vägrar att utföra aborter måste även i klinikledningens ögon vara bättre än obesatta tjänster...

Jag tror dessutom inte alls att sådana praktiska hänsyn, som går att lösa med lite god vilja, är huvudorsaken till att vissa kämpar emot en samvetsklausul. Utan det är den vanliga trånga åsiktskorridoren som vi har här i Sverige. I andra länder kan barnmorskor och läkare utan problem arbeta på sjukhus - trots sina samvetsklausuler. Men här är vi som vanligt livrädda för människor som tycker annorlunda. Vi vill sopa det under mattan...

Det är likadant inom Svenska Kyrkan. Från början, när kvinnliga präster tilläts, infördes en samvetsklausul, så att de biskopar som ansåg att det var emot deras tro inte behövde viga en kvinna till präst. Men det dröjde inte många år innan den togs bort, och numera får ingen bli präst eller ens biskop, utan att ha uttalat sig positivt för kvinnliga präster. Jag är rädd att det mycket snart kommer att gå samma väg med prästernas rätt att viga samkönade par...

Jag undrar lite varför det BLEV så här ängsligt i Sverige..?
  • Centurione
    Centurione skrev 2014-09-30 16:25:40 följande:
    Jomen exakt. Det skulle bli LITE svårare att bemanna alla avdelningar på sjukhuset där barnmorskor arbetar, om inte alla ville göra alla arbetsuppgifter - det är sant. Men å andra sidan råder det stor brist på barnmorskor idag, och barnmorskor som vägrar att utföra aborter måste även i klinikledningens ögon vara bättre än obesatta tjänster...

Jag tror dessutom inte alls att sådana praktiska hänsyn, som går att lösa med lite god vilja, är huvudorsaken till att vissa kämpar emot en samvetsklausul. Utan det är den vanliga trånga åsiktskorridoren som vi har här i Sverige. I andra länder kan barnmorskor och läkare utan problem arbeta på sjukhus - trots sina samvetsklausuler. Men här är vi som vanligt livrädda för människor som tycker annorlunda. Vi vill sopa det under mattan...

Det är likadant inom Svenska Kyrkan. Från början, när kvinnliga präster tilläts, infördes en samvetsklausul, så att de biskopar som ansåg att det var emot deras tro inte behövde viga en kvinna till präst. Men det dröjde inte många år innan den togs bort, och numera får ingen bli präst eller ens biskop, utan att ha uttalat sig positivt för kvinnliga präster. Jag är rädd att det mycket snart kommer att gå samma väg med prästernas rätt att viga samkönade par...

Det skulle förstås stå: "numera får ingen bli biskop eller ens vigas till präst..."
  • Centurione
    Centurione skrev 2014-09-30 16:25:40 följande:

"...prästernas rätt att VÄGRA viga samkönade par". Rätten att viga dem kommer nog inte att försvinna förrän Kd och Sd har egen majoritet tillsammans!
  • Centurione
    ursula skrev 2014-09-30 17:09:43 följande:
    DO har redan behandlat ett ärende och kommit fram att det inte är diskriminering och beslutet kan inte överklagas

Europakonventionen

Diskrimineringsombudsmannen har även prövat om det strider mot Europakonventionens bestämmelser om rätt till religionsfrihet.

Visserligen har landstingets beslut utgjort ett ingrepp i barnmorskans rätt till religionsfrihet, men även om det fått allvarliga konsekvenser för henne så måste man se det i ljuset av att åtgärden gjorts för att skydda andras fri- och rättigheter. Därför har det inte heller skett någon kränkning av barnmorskans rätt till religionsfrihet enligt Europakonventionen, anser DO.

Detta är rätt intressant. När det gäller en SVENSK KRISTEN KVINNA, så väger "andras fri- och rättigheter" högre än hennes rätt till religionsfrihet.

Men när det gäller MUSLIMSKA ELEVERS rätt till att slippa se fläsk i skolmatsalen, slippa se skinksmörgåsar på luciamorgonen, slippa gå i kyrkan, slippa sjunga kristna psalmer o.s.v.. Med hänsyn till deras religionsfrihet. DÅ ger ingen ett vitten för de andra, svenska elevernas "fri- och rättigheter".

T.ex. att få gå i kyrkan på skolavslutningen som de alltid har gjort, äta sin skinsmörgås på luciamorgonen som de alltid gjort, sjunga sommarspsalmer på avslutningen som de alltid gjort...
  • Centurione
    1234568 skrev 2014-09-30 17:37:24 följande:
    En sen abort är en förlossning, du föder fram barnet. Därför sker det på förlossningen.
    Det stämmer.

Jag kan faktiskt tycka, att det - som i många andra länder - borde finnas speciella abortkliniker. Både för att man då kunde anställa personal där som verkligen VILL (eller i alla fall inte har något aktivt emot) syssla med aborter. Och för kvinnans skull: så att hon slipper se alla lyckliga fullgångna kvinnor vanka i korridorerna, medan de håller på att föda sina barn, och höra spädbarnens skrik...
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?