Vendelamarie01 skrev 2014-09-30 16:15:32 följande:
En medelväg hade kanske varit att sjukhusen när de utlyser barnmorsketjänster erbjöd olika typer av tjänster med mer preciserade uppgifter. Så att man om man söker en tjänst på t.ex. en förlossningsavdelning inte arbetar med att utföra aborter. Det finns säkert fler tjänster som skulle kunna separeras från utförandet av aborter. Då står det dig fritt att välja vilka tjänster du söker. Söker för få personer tjänsterna där abort ingår får man försöka locka med högre löner t.ex. Jag tycker absolut inte att aborträtten ska inskränkas.
Jomen exakt. Det skulle bli LITE svårare att bemanna alla avdelningar på sjukhuset där barnmorskor arbetar, om inte alla ville göra alla arbetsuppgifter - det är sant. Men å andra sidan råder det stor brist på barnmorskor idag, och barnmorskor som vägrar att utföra aborter måste även i klinikledningens ögon vara bättre än obesatta tjänster...
Jag tror dessutom inte alls att sådana praktiska hänsyn, som går att lösa med lite god vilja, är huvudorsaken till att vissa kämpar emot en samvetsklausul. Utan det är den vanliga trånga åsiktskorridoren som vi har här i Sverige. I andra länder kan barnmorskor och läkare utan problem arbeta på sjukhus - trots sina samvetsklausuler. Men här är vi som vanligt livrädda för människor som tycker annorlunda. Vi vill sopa det under mattan...
Det är likadant inom Svenska Kyrkan. Från början, när kvinnliga präster tilläts, infördes en samvetsklausul, så att de biskopar som ansåg att det var emot deras tro inte behövde viga en kvinna till präst. Men det dröjde inte många år innan den togs bort, och numera får ingen bli präst eller ens biskop, utan att ha uttalat sig positivt för kvinnliga präster. Jag är rädd att det mycket snart kommer att gå samma väg med prästernas rätt att viga samkönade par...
Jag undrar lite varför det BLEV så här ängsligt i Sverige..?