-
En sen abort är en förlossning, du föder fram barnet. Därför sker det på förlossningen.Vendelamarie01 skrev 2014-09-30 17:19:53 följande:Usch, det hade jag ingen aning om. Det hade ju varit bra om en annan lösning gick att hitta kan jag tycka.
-
Vad jag inte kan förstå är varför detta är ett sådant stort dilemma. Majoriteten av sjukvårdspersonal har inte problem med att utföra aborter. Varför ska då den minoritet som inte av olika skäl vill utföra en abort tvingas till det? Det finns ju någon annan (ofta i rummet bredvid) som kan ta just det fallet där en abort ska utföras, medan den som inte vill kan göra något annat.
När man studerar sjukvård, och sedan jobbar med det..så är ju just denna del en jätte liten del av arbetet. Ska vi då se till att de som vill bli sköterskor, men inte vill vara med o just exakt den här delen, inte ska kunna studera vård då? Så får vi ännu mindre sköterskor? Det låter ju som en dum lösning.
Inom vården har vi många andra uppgifter som vårdare inte gillar att göra, och som man ofta byter bort med någon annan som inte känner på samma sätt för just den delen. Ta tex. spyor.. En hel del sköterskor som har extrema problem med just att torka spyor. Och naturligt blir ju att man diskret ber en kollega om dom kan göra det (ifall det är min egen patient) som spytt. Sedan så återgäldar man tjänsten med något annat. Detta är ju även för patientens bästa. inte kul att vara sjuk, spytt ner sig och sedan se sköterskan som halft spyr när hon ska torka upp efter den sjuke.
Men ska vi då tycka att alla som har "problem" med spyor int får bli vårdare. Och vilka andra grupper ska vi utesluta? Dom som inte gillar urin? Bajs? löss?..
Alla som jobbar inom vården har något dom inte gillar.
Tycker mer den här debatten handlar om att dom som är abort motståndare ska "sättas på plats". Och det genom att tvingas göra aborter. Och det är ju bara äckligt! För det finns så mycket personal som är villiga att göra det, och inget behov av att tvinga den lilla majoritet som inte vill att ändå göra det.
Sen är det en helt annan sak att man måste visa en person som gör en abort/vill diskutera en abort respekt. Personligen kan jag bra lyssna på någon/stötta någon som vill göra det. Men jag skulle aldrig vilja vara den som utför det. Det är en skillnad. -
Ska vi tänka på det viset om alla delar av vård yrket så kommer vi få klara oss utan personal snart.Tom Araya skrev 2014-09-30 18:08:33 följande:Är de så få så kan vi klara oss utan dem.
Arbetsgivare är generellt sett mycket försiktiga med att anställa personal med begränsningar. Personen ifråga tar ju upp n plats, kanske är den ende på plats i vissa sammanhang o.s.v. Det är helt enkelt ett problem man vill slippa.
Jag har ännu inte träffat en vårdare som inte har någon del av yrket som dom verkligen inte vill utföra.
Och alla dom tar ju upp en plats oxå..
Vet du hur många gånger i hemvården som jag fått höra : Jag vill inte åka till den platsen av "den eller den" anledningen, kan du göra det? Och javisst..varför inte..kanske du vill göra "det här då istället"..Och så byter man arbetsuppgift. Det här sker dagligen på alla vårdinrättningar.
Vad är problemet med det? Och nu är ju det här med just abort utförande en liten del av vården. Det finns betydligt vanligare vårduppgifter som betydligt fler vårdare inte vill/vägrar utföra.
Det här har blivit en stor grej av helt andra orsaker än att personalen som utför aborter inte skulle räcka till, om dom som inte vill utföra aborter inte behövde göra det. Som sagt, ser mer ut som det handlar om att abortmotståndarna ska sättas på plats. -
Vad talar du om nu? Jag talade om vården överlag, inte om något specifikt fall.ursula skrev 2014-09-30 18:24:09 följande:Hon kan jobba som barnmorska bara inte på en förlossning.
Sen abort är en förlossning.
Och ganska lustigt är att jag för 15 minuter sedan skrev exakt dom orden åt någon annan som undrade.."att en sen abort är en förlossning"
Men nu hör ju inte sena aborter till vardagen i vårt land. Dom flesta aborter sker innan man talar om en förlossning. Man får ett recept, får gå hem och ja...eller så är man kvar på avdelningen och det kommer ut..men inte en förlossning i den bemärkelsen.
Så jag ser inte problemet med att det skulle finnas några barnmorskor på en förlossningsavdelning som inte vill utföra en sen abort.
(Och det är ju en stor skillnad på ett sent missfall och en sen abort när det kommer till att inte vilja utföra det) -
Personligen tror jag att största delen av dom som jobbar på en förlossningsavdelning inte har något problem med att det finns någon som inte vill utföra en abort.ursula skrev 2014-09-30 18:16:40 följande:Kan nog bli väldigt tråkigt i gruppen om en del vägrar arbetsuppgifter. Kan tänka mig att en förlossningsavdelning arbetar med teamkänsla och arbetsvägran att utföra aborter främjar inte arbetsmoralen på avdelningen
Däremot kan man ju störa sig på alla dom som inte vill torka spyorna under en förlossning..och dom är betydligt fler.
Och det handlar väl mest om att tex torka spyor är något dom flesta inte gillar.."så varför ska jag göra det bara för att du inte gilar det...när inte heller gillar det".
Däremot när det kommer till sena aborter så har man ofta mer förståelse vilka känslor det kan väcka i folk av olika anledningar..som ofta är helt andra än "det är äckligt". Kan ju vara en barnmorska som själv haft ett sent missfall, och att alla gånger hon tvingas göra en sen abort så gråter själen. Det gör ju inte henne till en dålig barnmorska bara för att den här lilla delen av bården inte är något hon vill utföra.
Din teori angående det här tror jag bara inte håller. Och då har jag jobbat i vården i 15 år.
-
Den jämförelsen är ju inte den samma. Inte frågan om att dom skulle vilja välja att inte gå till jobbet.Tom Araya skrev 2014-09-30 18:29:30 följande:Fast frågan är om de får välja?
Jag skulle hellre sitta i en solstol på Bahamas än att gå upp kl 06 och reparera maskiner 8 timmar om dagen, men jag kan tyvärr inte välja bort jobbet.
Och man kan inte jämföra maskiner med liv. Att skrota en bil kan säkert vara känslosamt oxå, men att vara en del av att avsluta ett liv är inget man ska tvinga folk till. Inte heller vårdare.
Och nu är det ju inte som att en vårdare säger att dom inte vill göra aborter...utan istället sitta i en solstol på Bahamas..Det är ju väldigt starka skäl som dom har för att inte utföra aborter, och dom är säkert villiga att utföra någon annan uppgift som inte är så populär för någon annan istället..
Kallas samarbete...
Det här är ju inte vardagsmat för dom flesta arbetare inom vården. Så jag kan inte se problemet i saken. Skulle vi ha "abortkliniker", så skulle det ju vara en annan sak..där ska ju inte en person jobba som inte klarar av att utföra en abort. Men som det ser ut idag så är det inga problem att kunna utföra sitt jobb utan att delta i aborter. Och den grupp som inte vill utföra aborterna är ju en minoritet. Så det här är inget det finns en anledning att skapa ett problem om.
Och riktigt fel blir det ju när folk som inte ens jobbar inom den här sektorn ska bestämma hur vi som gör det ska arbeta!