• fluu

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

Nej. Fixar man inte det bör man välja ett annat jobb. "Jag vill bli slaktare bara jag slipper döda djuren".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    IsaStardust skrev 2014-09-29 18:14:52 följande:
    Nu är ju aborter en liten del av yrket, som skulle kunna utföras av de som inte har problem med det. Jag tror förövrigt inte att man blir barnmorska för att man vill döda foster, utan det är nog nåt helt annat som driver en till det.
    Det ingår i vilket fall i jobbet. Och man bör kunna utföra alla delar av sitt yrke... Är det så problematiskt så får man utbilda sig till något annat liksom...
  • fluu
    IsaStardust skrev 2014-09-29 18:14:52 följande:
    Nu är ju aborter en liten del av yrket, som skulle kunna utföras av de som inte har problem med det. Jag tror förövrigt inte att man blir barnmorska för att man vill döda foster, utan det är nog nåt helt annat som driver en till det.
    Med den attityden blir det också väldigt mycket annat som "andra" kan göra. Vilken arbetsgivare har råd(eller vill...) anställa fler personal bara för att alla inte gör allt?
  • fluu
    Ingram skrev 2014-09-29 18:14:09 följande:
    Det är stor skillnad, en slaktare har som huvuduppgift att arbeta med döda djur...en sjuksköterskas primära är inte att utföra aborter.
    Jo, det är samma sak. Det är lika mycket en del av arbetet och så svårt att tänka om är det inte.
  • fluu
    FrökenLöken skrev 2014-09-29 19:45:59 följande:
    It's all fun and game until dumheten sprider sig och färre och färre barnmorskor vill utföra aborter. Hur gör vi då, stolpskott?
  • fluu
    ica skrev 2014-09-30 07:05:46 följande:
    Om man tar ett jobb så får man lov att utföra de arbetsuppgifter som ingår. Eller byta jobb. En barnmorska träffar kvinnor som funderar på abort och de ska bemötas utan fördomar. Det handlar om att vara proffessionell.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?