Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

Ja, det borde vara självklart. När man väljer att utbilda sig till ett vårdyrke, så gör man (förhoppningsvis...) det för att man vill tjäna Livet. Och en vårdpersonal som tvingas eller lånar ut sig till att medverka i aborter - gör ju inte det. Han eller hon tjänar Döden.

Jag tycker snarare att det är märkligt att denna samvetsklausul inte funnits med från början - ända sedan det blev tillåtet med fri abort i Sverige..? Man har inte tänkt på personalen alls. ÄVEN om man blir härdad när man arbetar inom vården, när det gäller att möta människor som råkat ut för fasansfulla saker - så betyder det inte att man utan samvetskval kan SE och MEDVERKA till att barn dödas...

• Centurione
    Dixie skrev 2014-09-29 14:22:03 följande:
    men om du är anställd som tex bm - menar du då att man ska kunna välja bort de arbetsuppgifter som man personligen tycker är fel?
    ska det även gälla andra yrken? bör ens personliga värderingar få påverka vad man gör på jobb? 
    Fast TÄNK lite nu. Tror du själv att en ung kvinna som drömmer om att bli barnmorska - har dessa drömmar, för att hon tycker att det ska bli så roligt att ta emot ett 20-veckorsfoster som ännu lever, och som hon inte får hjälpa för att modern valt bort det..? Tror du att hon drömmer om att lägga fostret på en hylla i sköljrummet, medan det förtvivlat kippar efter luft och vill leva - och gå ut och stänga dörren..?
  • Centurione
    Tow2Mater skrev 2014-09-29 18:38:56 följande:
    Tror nog det är ovanligt att en barnmorska som är mot abort skulle soka sig till ett ställe som i huvudsak utfor aborter och propsa på att inte behova utfora dem.

Men vad händer med de barnmorskor som soker tjänster där man inte utfor aborter, men blir arbetslosa och av arbetsformedlingen tvingas soka alla tillgängliga bm tjänster? Ska de inte kunna neka och få A-kassa ändå? 

Ska man inte kunna utbilda sig till bm om man inte vill utfora aborter, går yrket miste om en stor andel kompetenta och annars lämpliga personer.
    Exakt så. Det som genomsyrar barnmorskekåren i min erfarenhet, är en stark vördnad och respekt inför Livet. Att då tvingas medverka i aborter, går emot allt man trott på och kämpat för att uppnå...
  • Centurione
    Pallas skrev 2014-09-29 18:42:37 följande:

Ska en distriktsveterinär som inte vill avliva djur kunna neka, när det ingår i arbetsuppgifterna?

Det där är inte jämförbart, eftersom avlivning av djur är något som i alla tider och alla länder ingått i veterinärens arbetsuppgifter. Djur har heller inget människovärde, och inom kristenheten finns det inga problem med att avliva djur - t.ex. för deras kött. D.v.s. - att döda ett djur går inte utanför vår religions bud. Att döda barn däremot, går långt, långt utanför detta...
  • Centurione
    Julligulli skrev 2014-09-29 19:17:43 följande:

Ni som tycker att barnmorskor ska få ha samvetsklausuler, tycker ni då även att exempelvis läkare som tillhör Jehovas Vittnen ska kunna neka patienter blodtransfusion med hänvisning till sin tro? Ska de också kunna få en samvetsklausul inskrivet i sitt kontrakt?

NEJ det tycker jag inte. Inte som det ser ut idag - när det är fullt frivilligt att ge blod, och endast vuxna, myndiga människor tillåts att ge blod. Då finns det ingen anledning att ha dåligt samvete varken för att man tar emot blodet, eller för att man är den som ordinerar det. Eller den som sätter nålen.

...hade det varit så, att vi t.ex. tvingat interner eller arbetslösa att ge blod... DÅ hade det varit jämförbart med, att delta i aborter!
  • Centurione
    Neige Obskyr skrev 2014-09-29 19:32:50 följande:
    Jag förstår att du inte vill diskutera med mig, men jag tanker ändå förklara hur jag tänker.

I vecka 20 kan ett foster knappt urskilja ljus från mörker. Det kan inte skilja på olika ljud. Det är på gränsen att det kan göra frivilliga rörelser. Nervcellerna i hjärnan är inte sammankopplade med varandra vilket gör att fostret självklart inte kan tänka, eller ens drömma. Hjärnan är alldeles för outvecklad för att kunna reglera kroppfunktioner.

En ko däremot kan både se och höra. Den kan känna glädje, sorg och skräck. Den styr sin egen kropp, gör egna val, och har relationer med andra levande varelser. Den kan visa tillit och kärlek, såväl som ilska. Den kan kommunicera med andra kor genom kroppspråk, och när den sover så drömmer den.

Är det verkligen ologiskt att känna mer sympati för kon än för fostret?
    Nej, det är inte ologiskt... om man HELT avsagt sig konceptet om människovärdet. Och har man en gång gjort det, så har man - i vanliga fall - inte heller något problem med att döda vuxna människor längre... om man enligt t.ex. sin politiska ideologi endast ser fördelar med det.
  • Centurione
    IsaStardust skrev 2014-09-29 19:35:36 följande:
    Tycker det är jättesorgligt att människor ska behöva byta yrke för att de inte får göra det som de är utbildade och brinner för. Vården går miste om många bra barnmorskor.
    Och som jag sagt tidigare, jag skulle hellre välja en barnmorska att förlösa mitt barn som valt bort att utföra aborter. Jag skulle känna mig mer säker och trygg för jag vet att personen har ett starkt samvete och agerar utifrån det, och verkligen ser barnen som barn och inte som "cellklumpar".
    Exakt så! Hundra tummar upp!

Jag tror att de som inte har erfarenhet från vård av gravida, eller födande kvinnor, eller nyfödda... helt enkelt inte kan förstå vad vi säger här!
  • Centurione
    Julligulli skrev 2014-09-29 20:14:12 följande:
    Jag vet ju inte hur det fungerar i de länder där detta finns, men om det är som du säger så försvinner lite av de farhågor jag tog upp, ja. Lite. Inget säger ju att det skulle bli så här i Sverige om vi tillät detta. Alldeles för mycket utlämnat till enskilda människors tro/religion/moralism, tycker jag. 

Precis som vid samvetsklausuler gällande abort. I dag kan en barnmorska inte sitta och predika sin egen övertygelse när hon har samtal inför en abort, inte utan att riskera att bli anmäld i af. Jag ser helst att det förblir så. Det vore verkligen inte trevligt om abortmotståndare skulle kunna arbeta med dessa frågor och helt fritt kunna proppa sin egen övertygelse på patienterna. 
    Inte för att jag vet om det är så mycket bättre som det är idag. Idag säger många barnmorskor regelmässigt till en ung kvinna: "jaha då ska vi boka tid för abort", när hon konstaterat graviditeten.

Hon upplyser inte ens om alternativen: att det faktiskt går att få bidrag från soc första året tills barnet kan vara på dagis (alla vet inte det), att det går att få bo tillsammans med sitt barn i ett familjehem första tiden och få hjälp och stöd av mamman där (om man inte kan få den hjälpen av sin egen mamma), att man kan låta placera barnet men ändå träffa det regelbundet tills man är mogen att ta det hem till sig, att inhemska adoptioner faktiskt förekommer - och att de kan få vara "öppna".
  • Centurione
    Julligulli skrev 2014-09-29 20:25:48 följande:
    Var ser du allt detta? Jag ser snarare motsatsen. Speciellt nu när SD har joinat KD i abortmotståndet, det är snarare de som står för kvinnoförtrycket och kräver att kvinnor ska anpassa sig och sina kroppar till att bli levande barnfabriker.  Ärligt talat tvivlar jag också på att det är i "barnens intresse" de gör det, det mesta av abortmotståndet brukar emanera från en väldigt obehaglig tanke om att kvinnor (och främst deras sexualitet och reproduktionsförmåga) bör kontrolleras (av män). 
    Jag upplever att fler kvinnor än män är abortmotståndare. Eller rättare sagt kanske så här: fler kvinnor engagerar sig i frågan över huvudtaget, och kan då gå åt ena eller andra hållet, eventuellt EXTREMT mycket åt det ena eller andra hållet. Medan få män bryr sig alls, eller vet något om vad det innebär.
  • Centurione
    Neige Obskyr skrev 2014-09-29 20:53:00 följande:
    Fast det är ju exakt det man gör. Sänker man abortgränsen så sager man ju till kvinnan att hon inte längre har rätt att välja om hon vill vara gravid eller ej under de veckor man tar bort. Då tar man bort rätten hennes rätt till sin egen kropp under de veckorna.

Och jag tycker verkligen att du hycklar.

Var det någon mer obotlig sjukdom, utöver infertilitet, du ville ge mig? Nu när vi ändå pratar.
    Fast var man ska sätta gränsen för fri abort, har ju alltid varit öppet för diskussion, och MÅSTE alltid vara öppet för diskussion. Det är en "dragkamp" mellan barnets och kvinnans rättigheter, där kvinnans rättigheter överväger i början, när det bara är ett embryo det handlar om. I slutet, när barnet bara har ett par veckor kvar i magen innan det ska födas, tror jag inte att det finns NÅGON som tycker att kvinnans rätt överväger längre. Då är vi i Kina, där (som ett led i barnbegränsningspolitiken) läkaren kan ge barnet en giftspruta i fontanellen när det är på väg ut, helt fullgånget. För så länge som det fortfarande befinner sig i kvinnans födelsekanal, så räknas det inte som mord enligt deras lagstiftning...

Att Sveriges riksdag en gång satt gränsen 18 veckor, betyder inte att denna lag är stiftad av Gud och inte får diskuteras och inte får ändras. Jämför man med de flesta civiliserade länder, så är 18 veckor väldigt sent. De flesta länder som har fri abort överhuvudtaget, har 12-14 veckor som översta gräns. Och sedan, precis som vi, diverse undantag efter det - om barnet är svårt handikappat,  om det är fara för moderns liv, om mamman missbrukar gravt, ibland även om barnet är resultatet av incest eller våldtäkt...
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?