Neige Obskyr skrev 2014-09-29 20:53:00 följande:
Fast det är ju exakt det man gör. Sänker man abortgränsen så sager man ju till kvinnan att hon inte längre har rätt att välja om hon vill vara gravid eller ej under de veckor man tar bort. Då tar man bort rätten hennes rätt till sin egen kropp under de veckorna.
Och jag tycker verkligen att du hycklar.
Var det någon mer obotlig sjukdom, utöver infertilitet, du ville ge mig? Nu när vi ändå pratar.
Fast var man ska sätta gränsen för fri abort, har ju alltid varit öppet för diskussion, och MÅSTE alltid vara öppet för diskussion. Det är en "dragkamp" mellan barnets och kvinnans rättigheter, där kvinnans rättigheter överväger i början, när det bara är ett embryo det handlar om. I slutet, när barnet bara har ett par veckor kvar i magen innan det ska födas, tror jag inte att det finns NÅGON som tycker att kvinnans rätt överväger längre. Då är vi i Kina, där (som ett led i barnbegränsningspolitiken) läkaren kan ge barnet en giftspruta i fontanellen när det är på väg ut, helt fullgånget. För så länge som det fortfarande befinner sig i kvinnans födelsekanal, så räknas det inte som mord enligt deras lagstiftning...
Att Sveriges riksdag en gång satt gränsen 18 veckor, betyder inte att denna lag är stiftad av Gud och inte får diskuteras och inte får ändras. Jämför man med de flesta civiliserade länder, så är 18 veckor väldigt sent. De flesta länder som har fri abort överhuvudtaget, har 12-14 veckor som översta gräns. Och sedan, precis som vi, diverse undantag efter det - om barnet är svårt handikappat, om det är fara för moderns liv, om mamman missbrukar gravt, ibland även om barnet är resultatet av incest eller våldtäkt...