Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Barne skrev 2014-09-25 16:29:20 följande:

    Egenvärdet ligger i att det lägger grunden till en bra och disciplinerad studieteknik, vilket kan vara väldigt bra om man vill bedriva högre studier. Som jag förstod det fanns det även en analysdel i journalen, vilket är en absolut nödvändighet vid högre studier.

    Beträffande framtida användning av detta i yrkeslivet så tror jag du har missat att t.ex. konsulter och advokater ofta måste redovisa vad de har gjort och hur lång tid det har tagit för att få betalt, och det finns fler exempel.


    För att bedriva högre studier, gaaah.
    Jag har en civilingejörsutbildning bakom mig, utan att någon gång journalfört mina studier. Vet du, jag bara pluggade, på det sätt som passade mig bäst.

    Som sagt var, vi pratade om detta igår när jag träffade ett gäng väninnor. Där samtliga har högre utbildning bakom sig, med barn i skiftande åldrar.
    Nix, ingen har varit med om man journalfört läsningen hemma, alla hade inte ens läsläxor, speciellt inte de barnen som kunde läsa bra och ja, det går bra för alla i skolan

    Jag har inget emot läxor, men läxorna ska vara vettiga.
    Och eftersom det är så viktigt att kunna läsa, så anser jag under inlärningen och innan man behärskar läsningen, så ska det göras så positivt som möjligt.

    Däremot kan man som lärare rekommendera redskap, på den här nivån, till föräldrarna, som gör att man kan få igång en läsvana, absolut.

    Jag var en sådan där jobbig förälder, som inte alltid köpte skolan sätt att lära ut och det ska nog min tonåring vara glad för.
    Nej, det var inte skolan som lärde honom läsa, de verktygen de gav oss för att få honom knäcka läskoden var värdelösa. Min mamma, utbildad speclärare, plockade fram andra verktyg, och när vi använde dessa, så lossnde läskoden. De verktyg vi fick från skolan cementerade de svårigheter han hade Han hade inga problem med att ljuda fram stavelserna, men hade svårigheter att avkoda hela ord. Övningarna gick ut på att ljuda stavelserna. Min mamma hittade fram verktyg där man tränade på att avkoda hela ord istället.
    Samma sak med matten. De sättet man lärde ut matten var helt fel för min grabb.Jag kan lugnt påstå att det är jag som lärt honom den grundläggande matematiken. Om ni visste hur många gånger jag svurit över den moderna skolan med knepig pedagogik. Och jag vet att vi är fler, speciellt vi som har en högre utbildning har svurit över det sätt man lär ut.
    Sorry, men jag har ingen högre tilltro till den pedagogik som finns idag, inget personligt mot lärarna.

    Så här har det varit trappan i division hemma 8tack för en lärare som inte såg det negativa, tyckte nog som jag, att liggande stolen var inte det bästa sättet att lära ut division) och liggande subtraktion, nja, den skippade vi ganska snart hemma. Det blev ju bara fel, däremot om man gjorde på det sättet jag lärde mig i skolan, då trillade poletten ner
    Och ledsen lärare, det var inte er pedagogik som lärde min grabb läsa, det var den gamla hederliga som användes innan lgr 80.

    Om jag är nöjd med dagens skola, inte en chans. då jag tillbringat timmar, då menar jag många, många timmar, för att kompensera bristerna och jag kan lugnt säga, hade inte jag funnits, då hade min grabb inte varit där han är idag.


  • sextiotalist
    Vinterankan skrev 2014-09-26 08:18:01 följande:

    Jag förstår dig absolut. Tycker att lösning är viktigt och att det som du beskriver absolut tar ifrån glädjen i läsningen. Jag tycker du ska ta upp det ned läraren igen.

    Jag har alltid varit en läslus och älskat att läsa men jag har inga bra minnen av läsläxor av den där typen. Jag kan faktiskt tycka att det är bättre att få en "tråkig" text att läsa och sedan svara på några frågor i den texten än att man ska mäta och analysera läsande i böcker man gillar. Att tydligt dela upp det i läsa för lära och läsa för nöje. Läsa för nöje lär ju såklart jättemycket men om man "dödar" nöjesläsningen till tvång så kommer det nog inte att läsas så mycket långsiktigt.


    Exakt, bättre att ha en text att analysera som en läxa, istället för att göra som det ts dotters lärare gör.
    Jag en fd läslus.
  • sextiotalist
    Barne skrev 2014-09-26 09:24:12 följande:

    Sextiotalist, jag menade inte att man måste journalföra sina studier vid universitetet, men om du menar att du har klarat en civilingengörsutbildning utan att föra anteckningar och på något sätt analyserat kurslitteraturen så kan jag bara lyfta på hatten för dig.

    Jag menar bara att det kan vara bra i tidig ålder lära sig att organisera sina studier, något jag själv önskar att jag hade fått ta del av. Jag ser det inte som ett sätt för läraren att kontrollera vad som lästs, vilket du och TS verkar göra, utan som en I sig nyttig övning.

    Att man kan klara sig ändå vet jag mycket väl eftersom jag själv läste ungefär hälften av mina läsläxor under grundskolan och fick högsta betyg ändå.Och vad gäller dagens svenska skola så vet jag inget om den, men jag har definitivt Inga högre tankar om den, från grundskola till högskola.


    Nu var det inte frågan om studieteknik, hur man lär sig saker är väldigt indviduellt. Ja, jag antecknade massor under föreläsningarna, jag strök under och såg till att viktiga saker fanns med. Men det behövdes aldrig analysera en text, men däremot väldigt mycket aha-förståelse-upplevelser, det fick jag genom att räkna igenom väldigt många uppgifter.
    Mitt minne sitter i händerna brukar jag säga. Dvs för att jag ska memorera något, så måste jag skriva det (för hand faktiskt).
    Nej, jag skulle troligen inte fixa (eller vara intresserad) av en utbildning eller ett arbete där man måste analysera texter, utan för mig är det fakta som gäller och logik.
    Ge mig ett kretsschema så kan jag gladeligen analysera den, ge mig en text, så läser jag den och ta till mig fakta
  • sextiotalist
    Vinterankan skrev 2014-09-26 10:52:29 följande:
    Vad jag menar är att nöjesläsning blir förstört om det ska brytas ned till tidtagande, rapporter och analyser. Då är det bättre att läraren bestämmer "den här texten ska ni läsa och sedan svara på de här frågorna gällande texten". Så får man ha nöjesläsningen ifred från sådant.

    Jag som älskar att läsa och längtar efter att sätta mig med en bok på kvällen hade helt klart tyckt att läsningen blev förstörd om jag var tvungen att skriva ned hur mycket jag läste och hur länge och sedan redovisa det för sambon. Däremot så har jag ingenting emot om min chef ger mig ett långt avtal att läsa igenom och analysera inför ett möte med en kund dagen efter.

    Det är ju. precis som du skriver, helt olika saker. Låt nöjesläsning förbli nöjesläsning. Vissa barn kan behöva extra lästräning hemma, för deras skull. Men barn som knäckt läskoden, varför ska de journalföra sin läsnng, räcker det inte med att de kan läsa.
    just på det stadiet är barn väldigt olika långt framme. Det går inte att köra detta. Min egen grabb fick vi kämpa med hemma (nej, det var inte skolan som lärde honom läsa till slut, det var vi föräldrar, där missade skolan helt). För honom så gav dessa läsläxor inget. Det var först när vi skippade skolans läsläxor och använde annan strategi som det lossnade.
    Han har ingen dyselexi, utan läste helt obehindrat när han gick i mellanstadiet, senare än andra, men bättre än många som lärde sig läsa tidigare.

    Men för att återgå till ts situation. Om en läsläxa blir så utformad så att läslusten försvinner, så måste även en lärare fatta att man missat målet rejält. När flickan ber om att slippa saga för att det är helg, då är det fel någonstans.

    Läxor har jag inget emot, men det ska vettiga läxor, som ger ett mervärde.
    Även barn ska får möjlighet att inte behöva blanda ihop fritid med skolan.

    Jag är helt på din linje Vinterankan
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2014-09-26 13:06:58 följande:
    Jag lovar dig att det är YTTERST ovanligt att elever i årskurs två ska redovisa sin läsningskapacitet med åtföljande recension fem dagar i veckan. Det normala är att läraren vill att eleven ska läsa högt för en förälder tio (10) minuter/dag (max) för att träna sin läsning och för att få förälders input och närvaro. Närvaro är inte dumt även om det bara är tio minuter.
    Också något jag reagera för, jag har också hört det argumentet,. Jag lovar, vår grabb hade mycket mer än 10 minuters närvaro med sina föräldrar där vi samtalatde om allt mellan himmel och jord, utan att behöva en enda läxa.

    Att använda läxa som argument att barnen ska få närvaro med sina föräldrar.
    Nej tack, vi kunde (och kan) umgås utan att skolan schemalägger vårt umgänge.
  • sextiotalist
    Zenitha skrev 2014-09-26 14:24:10 följande:
    Du, jag är tämligen välutbildad- det var väl du som tyckte att det var bra med redogörelser och genomgång av vad man läst. Intressant att du nämner just "uträkningar" - där om någonstans borde man väl diskutera hur man nått fram till lösningar, istället för att statiskt indoktrinera ungar i att aritmetik enbart kan utföras på ett och endast ett sätt- samtidigt som man byter metoder då och då.

    Poängen blir att man samlar just "redovisningsmetodik" under ett ämne. Det kanske inte är så dumt. 
    Kul att du också tog upp det. För visst är det otroligt att man endast lär barnen ett sätt att lösa ett matematiskt problem, när det finns flera, etablerade sätt, som har fungerat bra i decenier innan
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2014-09-26 14:34:33 följande:

    TS barn går i årskurs två! Ska man i en åldern introducera flera olika sätt att räkna ut 18 plus 10 eller 35 minus 3?


    tja, vi lärde vår son ett annat sätt som fungerade bättre. Det är vi och inte skolan som lärt honom räkna. Han fick A när han lämnade nian
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2014-09-26 14:31:01 följande:

    Stackars alla småttingar med föräldrar som är på krigsstigen mot skolan från dag ett. Har mött dessa föräldrar alltför ofta. Ifrån det att barnet går i ettan (ja förskolan

     t o m)  tills det tar studenten så är det KRIG! Man är emot allt, jämt. Vi normala föräldrar med normala barn klarar oss fint men jag tänker på lärarna. Herregud så jobbigt.


    ja, man blev på krigsstigen när skolan inte kunde utföra sin uppgift.

    Nåja, lärarna var snälla men undervisningen eller snarare sättet man undervisade på var under all kritik.

    Nu går tonåringen på gymnasiet och har bra lärare och ingen konstig pedagogik.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2014-09-26 14:53:03 följande:
    Suck....tur man inte är lärare. Inte konstigt att man måste sänka intagningspoängen till lärarlinjen för att få sökande. Vare sig det gäller förskolan, grundskolan eller gymnasiet så är det inte barnen som är kruxet och problemet utan alla kinkiga, gnälliga och krävande föräldrar som tror att de alltid vet bäst.
    Javisst, vi är kinkiga och gnälliga, speciellt när man får driva undervisningen själv hemma och kämpa med det som skolan borde ha gjort.
    Eller så ger dom barnen knepiga hemuppgifter med pekpinnar. 10 minuters läsning så ni kan umgås med era barn.
    Kan väl tillägga att vi hade en timmes läsning varje dag, inte för att skolan krävde det, utan för att skolan inte gjorde något för att hjälpa grabben att knäcka läskoden, utan snarare cemtererade lässvårigheterna
  • sextiotalist
    mammalovis skrev 2014-09-26 18:21:08 följande:
    Jag hoppas du kan garantera att alla Sveriges barn har föräldrar som nöjesläser för och med sina barn. Så ÄR tyvärr INTE fallet. Vi har många nyanlända barn, vi har barn vars föräldrar inte har studievana, vi har föräldrar som inte gillar att läsa själva o s v. Sedan är det ju upp till ts att skilja på läxläsning och kvällens nöjesläsning. En läxa ska ju inte göras precis före läggdags mer än i nödfall. Det som nöjesläses på kvällen borde ju rimligen föräldern kunna skriva i. Smart är ju också att ha två olika böcker igång så blir det olika varianter. Sedan räknar läsforskare Ingvar Lundberg att det krävs 5000 timmar för att bli en mogen läsare och då krävs en del mängdträning även i hemmet.
    Jag skrev att man kan behöva ge föräldrar råd hur man stöttar sitt barn med läsningen och nej, alla föräldrar nöjesläser inte för sina barn. Jag vet flera barn i den åldern som läste själv, jag tillhörde dessa barn. Jag läste helt själv från det jag var sju, men tack och lov fick jag ha min läsning ifred, inga pekpinnar hur jag skulle läsa.
    Det jag är mest förvånad över hur vi fixade att bli så duktiga läsare utan en massa läsläxor och analyserande.
    Vi klarade ju både universitetet och PISA-undersökningarna (eller motsvarande) genom att ligga på topp. 
    Men jag tror jag vet varför, man fick läsglädje med oss. De första åren av skolan, då var läsningen helt kravfri på så vis att vi fick njuta av läsningen.
    Jodå, vi hade egen läsning varje vecka, ett par ggr minst, men det var roligt och vi läraren hade högläsning varje vecka, vi fick läsa böcker utifrån vad vi kunde och vi behövde aldrig redovisa hur mycket vi läste.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 21:26:00 följande:

    Eller så beror det på sådana orsaker som forskare lyfter fram utifrån pisa, pirls och andra internationella undersökningar .

    Sedan vet jag inte riktigt om jag köper din beskrivning av "den gamla goda tiden". Jag har föräldrar som jobbat som lärare sedan 60-talet (med obs-klasser bland annat och alldeles vanliga elever), min syster är född på 60-talet och jag på 70-talet. Jag vet inte riktigt.....du tror inte din beskrivning är aningens subjektiv och kanske inte kan tas som en objektiv sanning på ett generellt plan?

    Jag skulle tippa på att du upplevde läsningen kravfri för att du faktiskt läste obehindrat och att läsningen aldrig var något problem för just dig. Jag tyckte inte heller att läsningen i skolan var något betungande, däremot var jag aldrig någon bokmal. Det var däremot min syster ut i fingerspetsarna. Turligt nog för mig så gjorde det inget att jag tillhörde den (inte alltför lilla skara) som fuskade på alla tänkbara sätt med bänkboken, uppskrivning av antalet lästa sidor (ja, det var väldigt vanligt förekommande tidigare också) och diverse recensioner som skulle skrivas (också jättevanligt). Jag hade föräldrar och en äldre syster som högläste för mig tills jag var i högstadieåldern. Jag levde i en familj med studiekultur. Det fanns mycket böcker i hemmet, alla (utom jag) nöjesläste, vi såg regelbundet nyheter och jag hade ett intresse i facklitteratur. 

    Alla hade det inte som jag. Det fanns även då en skara som inte kunde läsa eller som inte läste så bra, som kämpade med läsläxan. Och ja, de fanns förr också men kunde man läsa så behövde man ju knappast göra dem. Man kunde ändå högläsa i klassrummet när det efterfrågades....och ja, det var jättevanligt på den tiden att man gick radvis nedför bänkraderna och högläste....hade klasskompisar som svettades igenom dessa tillfällen. Och ett par stycken från varje klass gick regelbundet ett par gånger i veckan till specialpedagogen för att extraträna. Du tillhörde förmodligen inte

    dem. 


    min mamma har varit lärare sedan slutet av 50-talet, min mormor och hennes syster var lärare, min moster var lärare

    när min mamma tog över klasser i mellanstadiet så kunde i princip alla läsa. När hon slutade som klasslärare och blev speclärare så var det ett fåtal som behövde extra stöd på,högstadiet när hon slutade och gick i pension så var det väldigt många som behövde stöd och även på gymnasiet. I samma område, ungefär samma socioekonomisk struktur

    Så ja, det blev sämre.

    OBS-klasser, de fanns, men i min mellanstadieskola drygt 100 elever, så var det kanske 5-6 stycken i den klassen
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-28 11:38:21 följande:
    Men att läsförståelsen är klart mycket sämre idag är det ju ingen som ifrågasätter. 
    Däremot så delar jag inte din uppfattning om vad orsaken är.

    Du säger att det är för att barn idag inte får läsa fritt som de själva vill. Men det stämmer ju inte. Det har varit den svenska skolkulturen att just låta barn läsa skönlitteratur fritt och själva under det som varit mellan- och högstadiet under mycket lång tid. Det är egentligen först nu som man börjat inse att det kanske inte är så bra och man har i lgr11 en starkare koppling till forskning kring läs- och skrivinlärning. Vi har varit dåliga på - och inte bara sedan pisa-undersökningarna - att arbeta med läsförståelse efter den begynnande avkodningsinlärningen.

    Barn i år två idag avkodar inte sämre än de gjorde på slutet av 80-talet. Svenska skolan har alltså inte blivit sämre på att lära barn avkoda och formellt läsa under de första skolåren. Det svenska barn blivit allt sämre på under lång tid är att förstå det de läser. Vi har en massa ungdomar som kan läsa med flyt men som inte förstår. 

    Det man vet och som alla kunniga på området är rörande överens om är vikten att lära barn strategier för förståelse liksom lärarens roll för att lära barnen detta. När du och jag var små så var det mycket mer lärarledd undervisning än vad det är idag. Det var mycket högläsning gemensamt exempelvis, där man gick bänkrad upp och ner samtidigt som svåra ord, sammanhang etc förklarades av läraren. Med undantag av då just skönlitteratur som lustlästes i form av bänkbok vanligtvis. Lustlästes av dem som gillade att läsa och lästes inte alls av dem som inte funnit tjusningen. Men läsförståelse får man inte enbart genom skönlitteratur så även sådana som jag som inte funnit tjusningen och som fuskade sig igenom/undvek all läsning av skönlitteratur i grundskolan fick med oss det i annan undervisning, eller hemma (det höglästes mycket mer generellt förr hemma).

    Det som hände var dock att man började kritisera katederundervisningen (idag skulle nog en lärare bli mer eller mindre lynchad om alla elever tvingades högläsa inför klassen på det viset som var vardag när du och jag gick i skolan). Läraren skulle snarare vara en handledare där eleverna ägnade sig åt självstudier. Det är egentligen inget fel på tanken som sådan, men det är ett arbetssätt som är extremt resurskrävande på ett sätt som svenska skolan inte är i närheten av att klara. Barn sattes att läsa och arbeta på egen hand i alla ämnen. Barn lustläste och forskade för glatta livet.....eller kanske inte lustläste och forskade......

    Du och jag har en uppväxtmiljö som faktiskt inte riktigt kan stå som exempel. Vi har båda vuxit upp i lärarmiljö. Jag har också fler lärare än mina föräldrar i min närmsta släkt. Du kunde läsa obehindrat när du började skolan, så även jag. Du var en lustläsare, jag var det inte. Jag gick igenom årskurs 4-9 utan att ha läst mer än 2-3 böcker från pärm till pärm. 

    Jag klarade mig fint ändå. Jag fick språket, litteraturen, studietekniken och ett allmänt kunskapsintresse hemifrån även om jag i den åldern hade grymt svårt att finna ro och mening med att själv läsa skönlitteratur. Lustläsningen kom nog inte förrän i gymnasiet då vi inte "bara läste", utan innehåll, språk etc även sattes i ett sammanhang och för mig fick en betydelse. Du klarade dig också fint. Däremot är du totalt omedveten om alla de rätt komplexa lässtrategier du ständigt använder dig av och har använt dig av sedan barnsben. Du hävdar till och med att du inte tolkar och analyserar i ett tidigare inlägg. För långt ifrån alla kommer detta automatiskt.......för dig det kanske gjort det (om det inte är så att du fått det via dina föräldrar). Utan att du lagt märke till det har du tillägnat dig det i alla fall. Så är det för vissa, men återigen verkligen inte för alla......för den större skaran så kommer den inte automatiskt enbart genom att läsa, varken med lust eller utan. 

    Jag säger absolut inte att det är fel att lustläsa. Tvärtom. Lust till läsning är jätteviktigt. Något som triggar läslust är att förstå, och det behöver man träna på som det mesta här i livet.
    OT
    Att man skippade den lärarledda undervisningen har nog varit en katastrof.
    Men likväl om nu kommer till pudelns kärna, om det är så att detta analyserande på så tidigt stadium, denna journalförning, skapar olust att läsa, då är det fel.
    Jag har aldrig sagt något om att man kan ge föräldrarna verktyg, men om man vet med sig att det finna barn som är duktiga på att läsa, varför ska de då hanteras med pekpinnar och regler som inte behövs, på sin fritid.

    Det är inte meningen att barn ska bli skoltrötta redan under lågstadiet om det är så illa, då har läraren / skolan misslyckats totalt.
  • sextiotalist
    Skrabban skrev 2014-09-29 09:27:10 följande:

    Hej

    Hitta riktigt roliga o spännande böcker till din dotter. Kanske med ljudillustrationer eller interaktivt med problemlösning och överaskningar. Kanske med saker hon ska göra. Färglägga något, slå en kullerbytta. Kort sagt något lustfyllt som gör att hon längtar efter lässtunden. Bara inte godis!

    Lycka till!


    Du missade att ts dotter var läskunnig, som jag uppfattade, bättre än många i den åldern, skulle tippa på att dina förslag passar bättre ett barn som inte kan läsa alls.

    Ha, jag läste kittyböcker i den åldern, hade någon kommit med de förslagen så hade jag känt mig som ett lekisbarn som inte kunde något alls.

    Som sagt var, bra förslag till ett barn som inte kan läsa, uruselt förslag till ett barn som är läskunnig och inte har problem med läsningen utan mer att läsningen ska vara strukturerat.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-29 11:09:25 följande:
    Men tror du verkligen på det? Jag tror snarare att det handlar om att det är jobbigt att högläsa - vilket det är - och att det är jobbigt att tänka själv kring det lästa för att inte tala om att formulera dessa tankar i skrift. Det är en svår uppgift och jag tror snarare att det är bristen på just struktur och verktyg inför uppgiften som ställer till problem.

    Om barnet tidigare gladeligen högläste 50 minuter i veckan så har jag lite svårt att tro att det faktum att hon ska skriva vilka sidor hon läst under veckan får henne att tappa all läslust. Det är liksom inte rimligt. Det tar sådär 5-10 sekunder/vecka. Om den del där hon i skrift ska formulera vad hon tycker och varför som är för svår och jobbig och suger musten ur henne så behöver ju läraren hjälpa henne - och troligtvis många andra - med just verktyg och struktur. Att de ska reflektera är inte galet däremot kan det vara galet om de inte fått verktygen för hur och lämnas att lösa det själva hemma. Lösningen blir inte "Ja, men då slutar vi att reflektera." 

    Summa summarum, det som vi gjorde naturligt i klassrummet är numera förlagt till hemmiljön och med andra ord, man får som resultat att de som tyckt det var roligt att läsa hemma, har tröttnat på det, de barn som verkligen hade behövt extra stöd i läsningen får det troligen inte, eftersom deras föräldrar inte har lust/kunskap/tid att kunna hjälpa dom.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-29 14:40:11 följande:
    OK, så nu är det ok att arbeta med förståelsen bara man inte gör det hemma. Det var ju en rejäl vändning. Här kan jag dock hålla med dig, även om jag tycker att man som elev - när läraren har modellerat, när man tränat färdigheten i grupp, när man fått möjligheten att även öva på egen hand i skolan - ja, då kan man troligtvis även göra det hemma som just färdighetsträning. 

    Och fortfarande så har det inget med "fritt läsande" att göra. Det fungerade inte förr och fungerar inte nu. 
    Ja, att man i skolan läser på ett annat sätt, arbetar med texten, ser jag inga problem med, att man även behöver ha vissa läxor, är det inte heller några problem.
    Det är när man styr upp det så hårt som gjort det i ts fall, då är det åt helvete fel.
    Jag kan se det som läraren skrivit att man ska göra som ett av flera verktyg (inte det enda) som kan göra att man kan få igång läsandet.
    Men om man ska läsa en text och analyesera den, så ska det ske under skoltid.
    En elev som redan har läsandet och om eleven kan visa att han/hon förstått texten så ska det inte behövas någon journalförning.

    Och för övrigt, varför är det så viktigt med just högläsningen. Jag har alltid avskytt att läsa högt, att hålla framförande har aldrig varit några problem, men läsa en text rakt upp och ner, efter några minuter så är jag så uttråkad att jag somnar till min egen röst.

    Nej, jag läste inte mycket sagor, men jag berättade mycket för min grabb varje kväll, mycket samtal och mycket funderigar, så hittade jag på egna sagor.
    Det minns jag bäst från när jag var liten, det var pappas egna berättelser, de andra sagorna var jag inte intresserad av
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-29 15:22:06 följande:
    Ja, men då har vi ju inte så olika åsikter när det kommer till kritan . Jag tycker att det är svårt att avgöra exakt hur läxan ser ut för ts barn. Jag har en snart 7-åring som har läsläxa varje dag (utan uppgift till). 15 minuter ska han högläsa.

    Nu har jag också ett barn som läser bra så till vida att han utan problem avkodar och har automatiserat sin läsning. Jag är ju inte så dum att jag sitter med tidtagarur för att han enligt läraren ska läsa 15 minuter varje dag. Ibland läser han mer, andra dagar mindre. Han har en läxbok som vi oftast läser färdigt under veckan, men vi läser också mycket annat som han hellre vill läsa för att han tycker att det är tråkigt att läsa om. Eftersom han har kommit så pass långt med det formella så har han ju heller inte behovet av att läsa om många gånger för igenkänningens skull. Det innebär ju inte att det är en idiotisk uppgift eftersom många av hans kamrater inte har kommit dit. Min 5,5-åring som inte automatiserat sin läsning utan befinner sig på avkodningsstadiet har mycket glädje av att läsa om samma text just för igenkänningen.

    Som många redan påtalat här i tråden så är det ju förståelsen samt samtalet med andra om det lästa som ger en verkligt fördjupad läsupplevelse och därmed även läslust. 

    Att högläsa ger ju möjlighet för den som lyssnar att upptäcka svårigheter barnet har i läsningen. Igår pratade jag mycket med min son om intonation, betydelsen av skiljetecken etc. Har man inte förstått det (man förstår det ju inte bättre för att man tystläser) så förlorar man mycket förståelse. 

    Hur tänker du att läraren ska veta att eleven förstått det lästa om eleven ska tystläsa och heller inte på något vis ska behöva visa att han/hon kan inferensläsa? Man är ju tyvärr inte tankeläsare som lärare .

    En förälder som du och jag kan självklart rätta till det, men det är många föräldrar som saknar kunskap och känsla för språket (man behöver bara gå hit och läsa hur folk inte kan skilja på objekt och subjekt eller inser hur särskrivning påverkar en text)
    Ja, jag tipsar tonåringen hemma att läsa texten högt, när han ska lämna in en uppsats, för att just kunna se hur punkter, kommatecken, styckeindelning fungerar.
    Men jag har svårt att se vitsen att läsa högt bara för att, att man kan behöva göra det pga ett syfte köper jag helt och hållet, så ja, jag kan köpa att man "den här läxan har vi som högläsning" men inte högläsning för högläsningens skull.

    Dvs varje läxa ska ges med ett syfte och indviduella läxor är inte helt fel.
    Kalle behöver träna multiplikationstabellen, då får han extra tal, Lisa har svårt att läsa en text flytande, då får hon träna på dte.
    Johan slarvar när han läser, då får han som uppgift att redovisa en speciell läsläxa etc.

    Jenny, nej, hon behöver inte träna på något speciellt, men hon behöver en utmaning, så hon får till uppgift att läsa en svårare bok och sedan kan hon med egna ord berätta vad den handlade om, men jag litar på att hon gör det och hon behöver inte redovisa varje kapitel.

Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust