Separerade från min sambo på barnets 1-års dag (tragiskt men ...). Innan dess har han haft hand om barnet ca 1 timma i veckan, då jag tjatade till mig hjälp.
När vi separerade så skulle han "minsann ha 50/50". Självklart sa jag, men vi får ha någon typ av upptrappning. Och det hade vi.
Körde 2-2-3 nätter direkt, dvs att han tog över 50% av nätterna (gissa vad glad jag blev att få äntligen sova en HEL natt). Första och andra veckan träffade jag barnet 6 dagar i veckan (även på hans dagar), andra och tredje 5 dagar i veckan osv tills barnet vande sig att vara med pappa och inte träffa mamma så ofta.
Det har varit lite jobbigt första månaden men det är bara att hålla på rutinen så vänjer sig barnet snabbt och förlorar inte tryggheten, samtidigt bygger upp ett band till pappan. Detta funkar för oss då vi bor nära och pappan bor kvar i barnets hem. Ingen dagis än så inga stora förändringar på en och samma gång.
Han är en underbar pappa nu, sådan som jag önskat han kunde vara under vår tid tillsammans. Så släpp kontrollen och oron, det kommer att bli bra så länge ni båda tror på det och gör det bästa för ert barn!
Vissa behöver utöva sin föräldraroll i ensamhet för att själva känna att de klarar det, och DET GÖR ALLA!
Håll inte barnet ifrån pappan. Växelvis boende funkar men med täta överlämningar (dvs inte vecka-vecka direkt) så länge ni båda jobbar på det och har en genomtänkt upptrappning till det. Om barnet redan klarar av 8 nätter hos pappan så blir inte 15 något större problem efter en upptrappningstid.