Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Smutsiga sanningar om SD!

Snäll men inte tråkig skrev 2018-05-11 21:17:38 följande:
    Svetsarn?
    Är det något anmärkningsvärt eller märkligt med att ledaren för Sveriges ARBETAR parti har jobbat många år inom ett LO-yrke och den vägen kommit in i politiken?

Skulle det vara bättre att som Jimmie Åkesson aldrig någonsin (eventuellt bortsett från något sommarjobb / extrajobb under studietiden) ha haft en annan arbetsgivare än sitt parti?!.

Det här tycker jag är bland det mest patetiska av allt med Sverigedemokraterna. De vill gärna ge sken av att de företräder "Folket" mot "Eliten" men partitoppen består av ett gammalt kompisgäng som lärde känna varandra vid universitetet i Lund och har diverse hållhakar på varandra. Märklig definition på motsatsen till Elit..
    Egentligen ska det väl inte spela någon roll vilken bakgrund en politiker har - inte så länge man tycker att hens åsikter är vettiga och att hen är bra på att förmedla dem.

Men visst finns det undantag - som en tidigare folkpartistisk finansminister som ansåg att alla borde ha en årslön sparad på banken eller som Jimmie Åkesson som är mer av en broiler än de grillade kycklingar man kan köpa på ica.

Att Stefan Löfven har en gedigen bakgrund inom - och kunskap om - tillverkningsindustrin skadar knappast - och att somliga tycks vara så svårt allergiska mot arbete att svetsare blivit ett skällsord är knappast Löfvens problem utan deras.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FräsJan skrev 2018-05-16 23:32:57 följande:
    Det är intressant att när en lågutbildad medelålders man blir statminister så är det bra. När en man med samma intellektuella kapacitet p.g.a livskris röstar på SD så är denne mans bakgrund värd att håna.
    Nja, Anne Wibble som jag berörde i det inlägg du citerade var inte lågutbildad.

Ett mått på kapacitet är förmågan till anpassning.

Det finns märkligt nog förmågor vars kapacitet är så outvecklad att de inte ens har förmåga att föra fram sina åsikter på FL utan att bli utvisade.

Tur att så få av våra invandrare har en lika obefintlig anpassningsförmåga som dessa, vore det så illa skulle Sverige ha gigantiska problemSolig
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2018-05-17 10:46:33 följande:
    Fast, många invandrare är duktiga på att anpassa sig till den sk "hemmafrumodellen". Så viss anpassning tycks fungera.......bra.

Eller nåt.

www.expressen.se/ledare/staten-ska-inte-skapa.../
    Javisst, vi lever knappast i den bästa av världar där folk borde kunna pyssla med vad de nu önskar pyssla med och förvänta sig att bli försörjda av samhället.

Men jag förstår inte riktigt vad invandrare har att göra med att somliga nätaktivister ständigt fladdrar omkring i sina offerkoftor och envist undviker att begripa så gott som varje tänkbart samband utom att allt är invandringens och pk-samhällets fel.
  • FDFMGA

Det är fortfarande så att vi svenskar känner en kompakt avsky inför SD och vad partiet står för eller för att knyta an till ts - vi är medvetna om de smutsiga sanningarna.

64 procent av oss definierar SD som ett hemskt parti, vilket innebär att det utanför SD-leden är få som vill ta i "smutsen" en med tång eller snarare dyngspade.

www.svd.se/fordubbling-av-svenskar-som-tycker-mp-ar-hemskt

• FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2018-05-24 21:09:29 följande:
    Vilka är "vi"?

Enligt senaste DN/Ipsos undersökningen ligger ju nu SD hack i häl med socialdemokraterna. De har potential att bli största politiska parti i riksdagsvalet. De är redan största parti bland alla röstberättigade män. Jag skulle snarare säga att de flesta svenskar ser SD som det enda hoppet i mörkret innan man lämnar landet.
    Nja, det finns en tydlig polarisering i inställningen till SD. Sympatisörernas inställning till partiet får ju ofta nordkoreansk personkult att framstå som svalkande likgiltighet vid en jämförelse, medan de som inte delar partiets smygrasistiska populismodling ofta är mycket negativa till SD.

Det är ju därför SD inte har lyckats finna någon samarbetspartner inom rikspolitiken, övriga partier vill varken omfamna eller omfamnas av det SD står för.

Det finns däremot inget som hindrar att SD får 18 procent i en opinionsundersökning och att de ändå är det mest impopulära partiet.

För mig personligen är det inte ens den numera lite nedtonade rasismen som är mest avskräckande, utan den oförblommerade dumheten, okunnigheten och i synnerhet den lögnaktiga grund partiets propaganda vilar på.

Med SD tillbaka upp i träden där vi enligt en reversibel evolution återgår till att kasta skit på grannflocken i trädet bredvid, typSkrattande

Men naturligtvis kan man ha synpunkter på Sifos slutsats att 64 procent av oss svenskar anser att SD är avskyvärda, men det känns som överkurs i det här sammanhanget där jag nöjer mig med att konstatera att SD och FI enligt Sifo är de minst populära partierna.
  • FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2018-05-25 19:05:51 följande:
    Man kan nog snarare dra slutsatsen att SD är impopulära bland sina motståndare. SD blir om inte Sveriges största parti i valet 2018 så i vart fall det näst största. Skulle inte bli förvånad om de blir allra störst och då har jag nog svårt att se partiet som det minst populära, annat än hos extremliberaler, globalister och vänsterfolk.
    Ja, om du med motståndare avser oss svenskar. Enligt Sifo tycker vi svenskar sämst om de två ytterlighetspartierna SD och FI där, återigen enligt Sifo, 64 procent av oss svenskar tycker att partierna är avskyvärda.

För min egen del är det inte ens rasismen jag tycker sämst om, utan okunnigheten och ynkryggsmentaliteten.

Jag betvivlar att det ens finns någon SD-aktivist som har förmåga att förstå varför Sifos resultat utifrån den metod de använder kan ifrågasättas.Skrattande

Däremot kan man knappast ifrågasätta att SD är Sveriges mest avskydda riksdagsparti.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2018-05-26 10:12:13 följande:
    Samma lista visar att MER än hälften av svenskarna finner Vänsterpartiet vara det mest avskyvärda...!

Samma lista visar att MER än var fjärde svensk finner moderater vara dom mest avskyvärda inom politiken. Var fjärde svensk.......det är en helvetes massa människor.....!

Samma lista visar att närapå hälften av svenskarna tycker att KD och MP är dom absolut mest avskyvärda....

Samma lista visar att MER ÄN VAR FJÄRDE, faktiskt på god väg mot var tredje, av oss svenskar finner Löfven och hans gelikar vara dom mest avskyvärda.

Intressant lista. Sannerligen.
    Noterar att du inte riktigt förstått metoden i Sifo-undersökningen, därav blir det lite tokigt när du summerat procentandelar och utifrån ditt perspektiv krossar metoden genom att konstatera att summan blir mer än 100 procent.

Ditt första tankefel är att du tror att man har tillfrågats om vilket parti som är mest avskyvärt respektive mest perfekt, så är det inte utan man har fått gradera samtliga partier på en tiogradig skala och utifrån dessa svar kan man iofs påstå att FI och SD är de mest avskydda partierna.

Nåja, det kan vara en väldigt avancerad övning att försöka förstå en undersökningsmetodSkrattande

Hoppas att du får en synnerligen skön och avkopplande sommarlördag nuSolig
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2018-05-26 12:56:22 följande:
    "utifrån dessa svar

kan man iofs påstå

att FI och SD är de mest avskydda partierna".

"kan man iofs påstå".......jaja, du är ju, som vanligt, rena rama oraklet här.

Och "alla vi andra" är intilligensbefriade lantisar som inte fattar ett jävla jota. Du är ju så klok. Och smart.

Min lördag började med att jag fick en vidunderlig avsugning och sen våffelbrunch och nu blir det ut och fika vid havet.
    En RIKTIGT.....skön lördag. Så oroa dig inte för min avkoppling, fd, den kan knappast bli bättre.

Om du frågar mig.

MHV //Anton
    Mm, här var det slamsugning i morse, stopp i avloppet i källaren. Huruvida slamsugningen var vidunderlig eller inte vill jag låta vara osagt - men syftet uppnåddes hursomhelst. Besvärligt med gamla igensatta rör överhuvudtaget.

Nåväl, till saken. Tja, procentsumman kan naturligtvis bli över 100, viket kan tyckas vara orimligt - men bara om man bollar med äpplen och päron utan att förstå att skillnaden dem emellan. 

Så påstår man att man måste vara ett orakel för att förstå metoden bakom en enkel Sifo-undersökning, ja då utgår man från den egna begränsningar också måste vara andras. 

Själv är jag övertygad om att de flesta förstår hur det kommer sig att SD och FI kan få 64 i hemskhetsindex, V 51 och MP 49, KD något liknande  och de övriga partierna drygt 20 procent utan att detta innebär någon form av falsk matematik - men såklart förstår jag att vetskapen om att SD är riksdagens mest avskydda parti bland oss svenska suger om man har den läggningen.

Hoppas du får en vidunderligt tillfredsställande afton Solig
  • FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2018-05-27 19:18:07 följande:
    Knappast. Jag tror de har goda chanser att bli det allra största partiet i valet nu i höst.
    Fast enligt den politiskt korrekta matematiken är 20 procent mindre än 80 procent, men den här tråden vssar ju med önskvärd tydlighet att vissa vurmar för inkorrekt matematik.Skrattande
    nihka skrev 2018-05-26 15:41:08 följande:
    Hur du än räknar så är ca 20% mycket mindre än resterande ca 80%. SD kanske växer med ca 7% sedan förra riksdagsvalet, men de är fortfarande en minoritet och både djupt och brett hatade utanför det egna lägret.

SD - fortfarande och över lång tid Sveriges mest hatade parti.
    Ja, och det kommer det säkert att förbli oavsett om anhängarna fördjupar sig i "Fem myror är fler än fyra elefanter" och liknande pedagogiska matematiska grepp eller inte. Alltså att SD är Sveriges mest avskydda politiska parti.

Men diskussionen skulle åtminstone underlättas om anhängarna lärde sig en smula matematik, man kan ju nästan misstänka att det är matematikens arabiska koppling som inneburit att anhängarna inte är så "nog"-räknande.
  • FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2018-05-27 22:35:41 följande:
    Varför har du snöat in på att SD bara skulle få 20 procent i valet? Jag tror snarare på runt 25%, men kan även hända att de får bortåt 30% också. Det är ju välbekant vid det här laget att SD blir slaviskt underestimerade i opinionsundersökningarna. Åker sedan småpartier som mp och kd ur riksdagen, blir det ytterligare mandat att fördela proportionerligt över övriga partier.

Ska bli mycket intressant att se vad vi får för regeringsbildning efter valet och hur stark den regeringen blir.

Ser väl egentligen tre möjliga alternativ där SD egentligen kommer ut som vinnare alldeles oavsett:

1) Svag allians- eller röd regering. SD kommer få vågmästarroll och kan sänka regeringen i fråga efter fråga.

2) Blocköverskridande samarbete mellan S och M, vilket befäster SD:s roll som enda oppositionsparti.

3) Moderaterna bryter isen med SD och regerar ensamma med passivt stöd av SD i utbyte mot att SD får ordentligt inflytande i migrationspolitiken.

Finns visserligen några alternativ som att S+L+C skulle regera ihop, men de får knappast ihop någon majoritet. Dessutom tror jag att en sådan regering skulle fälla krokben på sig själva då C arbetsmarknadspolitik ligger ljusår ifrån socialdemokraternas. Det skulle uppstå splittringar mycket snart.

Kommer helt klart att bli ett spännande val!
    Nej, det var Nihka som nämnde cirka 20 procent som ett möjligt valresultat för SD, själv tror jag att de får mindre än så.

Men upprinnelsen till sifferexersisen var populistapostlarnas skygglappar inför det faktum att SD är det mest avskydda riksdagspartiet, vilket har inneburit att matematiken skenat.

Enligt Inizio är SD det i särklass mest avskydda partiet, 4 procent väljer SD som det parti vars åsikter man ogillar mest, närmast kommer MP med 21 procent och därefter V med 9 procent.

Om man leker med tanken att man både hade en positiv och en negativ röst att fördela i valet så skulle SD förmodligen få avsevärd mindre än noll procent efter att rösterna sammanräknatsSkrattande
Svar på tråden Smutsiga sanningar om SD!