• Frallanz

Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!

Ztarduzt skrev 2015-02-25 05:57:11 följande:
    Precis! Dom kan vara det bästa som finns vissa dagar. Bara få umgås emellanåt är också skönt, hade riktigt mysigt igår men ändå ingen höjning... Hm..

Well. Min cykel var 29-31 dagar april-november, sen Decembers cykel blev 37 dagar och senaste 69 dagar.. Nu vet jag inte alls när äl borde vara men med tanke på hormonerna borde den redan varit tycker jag.. Kanske behöver dubbel dos för att fungera?! Bara fortsätta iallafall och hoppas på det bästa :)
    Ber om ursäkt för att jag inte är inne så ofta, men varit så mycket nu men ska försöka bli bättre på att uppdatera här :)

Jag vet inte hur det fungerar med hormonerna, men det kanske behövs en mens innan kroppen känner av hormonet lr så, ingen aning. Jag vet iaf att du snart kommer bli gravid, inom detta år :) det känner jag på mig!
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-03-01 19:04:41 följande:
    Det är lugnt! När jag är gravid kommer jag garanterat tänka på annat än att hänga här ;D

Woho, fick ägglossning för 4 dagar sedan, temphöjning och ett fint positivt äl-test. Vi mös dagen innan så jag hoppas det räcker, hade mjuk och hög tapp den dagen, dagen jag fick positivt äl-test var tappen hårdare så jag hoppas det räcker fint! :D bara vänta och se vad som händer nudå :) blir beräknad runt 20 November om jag har en liten i magen, är trött som ett as men tror förkylning är på G, orkade bara hälften av vad jag brukar igår på gymmet :|
    Ja jag menar det. Man har liksom lite annat runtom men alltid kul att läsa och prata med andra här på FamiljeLiv :)

Fick hämta ut järntabletter idag, typiskt. Så nu hoppas jag att jag är en av dem som får (ursäkta) lös mage istället för hård av dem.

Åååh hoppas det tar sig! Koppla av och gå inte och leta symtom (vet att det kan vara lätt att göra det), men faktiskt efter vårat försök så tänkte jag inte mycket på en graviditet. Jag intalade mig att det händer när det är min tur helt enkelt, så påsåvis så blev jag ganska avslappnad i kroppen och fokuserade på annat. Ett tips bara :) håller tummarna för er!
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-03-02 16:24:28 följande:
    Jo man har ju det, inte alltid man orkar sitta vid dumburken ;D

Jag äter järntabletter varannan dag för att magen inte ska bli hård, då håller den sig mer i trim :) alltid haft lågt järnvärde så lika bra att knapra!

Nädå, är 100 att det inte tagit så går och väntar på mensen och sysselsätter mig med jobb och hobbys istället för att ens tänka på det ;D lyckats gå ner 5kg nu så jag fokuserar på det helt enkelt!
    Jag har FamiljeLiv i telefonen :) laddade ner deras app och det funkar helt OK. Jag sitter aldrig vid en dator, så telefonen är mitt allt haha.

Okej, jag hoppas min mage kmr hålla sig som din då och inte bli ännu trögare än vad graviditeten gör den just nu :/ finns inget värre än att bli halvt förstoppad, haha!

Jag kan bara hålla tummarna för dig! Just nu är jag väldigt glad för din skull att din kropp verkar sammarbeta någorlunda :) vad kul att du gått ner! Jag ska tänka mer på min vikt när lillen är ute. Fick beröm av BM i torsdags när jag vägde mig. Gått upp endast 4 Kg sen inskrivningen i v 10 och jag är nu i v25 :) får hoppas att det håller i sig hela vägen ut, helst!
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-03-03 05:52:53 följande:
    Jag har kollat efter deras app men hittar den inte, men läser via webbläsaren i telefonen oftast, är få saker jag gör via datorn också. :) logga vissa saker måste jag ha datorn till då datumen inte går att ändra via appen :p

Mja äter jag varje dag är jag körd, håller tummarna att det går bra för dig!

Ja, någonting händer iallafall så vi får se vad som händer :) hur faen har du lyckats med det?! :o jag vill också bara gå upp så lite ^^ min mamma hade havandeskapsdiabetes när hon väntade mig, så nolltolerans för socker har jag redan då jag blir gravid och har i princip slutat med det redan nu! Har Honung eller stevia som sötningsmedel dom gånger jag vill ha det. Vill inte behöva gå igenom sanmma som hon gjorde :)
    Jag har ingen aning, jag har inte direkt ansträngt mig med vikten. Äter som vanligt, frukost lunch och middag, sen en fika/mellanmål på kvällen då jag blir hungrig igen. Går promenader med sambon, men det är korta promenader då jag inte går spec fort nu för tiden o får lätt ont pga foglossningen. Men antar jag bara haft tur hittills, det enda som vuxit är ju magen.

Oj, det lät inte kul alls med havandeskapsdiabetes :( trist att man kan få det. Vilket påminner mig om att jag ska in och göra sockerbelastning den 24e denna månad :( vill inte! Det var hemskt första gången.
  • Frallanz
    Maglizz skrev 2015-03-03 19:23:23 följande:
    Kan säga att jag hatade mitt belastningstest, vidrigaste jag varit med om! Tyckte dessutom min BM skötte mitt "fall" oerhört dåligt. Jag har lite högt BMI, detta mycket av att jag suttit stilla i 3 månader pga bruten fot i gips. Så hon bestämmer att detta belastningstest ska ske, och säger då att jag högst troligen kommer ha graviditetsdiabetes.. Ca 2 dagar innan var jag hos min pappas fru som är diabetiker och tar mitt blodsocker efter jag ätit mat samt fika och låg på 6,3(man ska ligga över 9 för att få graviditetsdiabetes).

Kommer in då 2 dagar efter dricker denna äckliga blandningen( ca 45 min senare ön tänkt för min BM GLÖMT AV MIG!!) och 2h senare tar hon blodprov och ligger på stabila 6,0. Då säger hon "ja, man blir ju aldrig chockad. Skönt att du trots ditt BMI ligger bra till"....

Gick ARG från min barnmorska!

Jag tyckte inte att det var så farligt som de flesta sa att det skulle vara, när jag gjorde mitt första gången. Har hittills haft en bra graviditet utan något illamående eller andra jobbiga symtom. Endast trötthet jag haft problem med då i början. men började må fruktansvärt illa efter nästan 2 timmar efter sockerbelastningen, men sa till mig själv att "nej, spy INTE. Då måste jag göra om allt igen". Just därför är jag nervös inför nästkommande belastning, rädd att må sådär illa igen. 

Du borde byta BM kan jag tycka... en BM ska vara peppande och förstående. En sån BM har jag, hon är helt underbar och får mig alltid att känna mig betydelsefull när jag lämnar besöken. En sån BM är du och alla andra också värda att ha! Jag har själv högt BMI och behövde just därför genomgå en, och kommer göra en nu med pga det. Men hon pratar snällt om saker och ting, nu är inte jag en som tar åt mig OM någon skulle kommentera min vikt eller så. Byt BM!

Ztarduzt skrev 2015-03-03 16:17:31 följande:
    Hm, får väl göra så jag också då, haha ;p borde vara skönt att komma tillbaka till sitt forna jag snabbt efter förlossningen :)

Men uh, det låter inte alls trevligt, varför ska du göra det? Gör man alltid det?

Ja, jag hoppas att kilona ska rasa via amningen sen som jag fått höra att de kan göra, men i mitt fall är väl det bara en dröm haha :)

Jag tror att man alltid gör en sockerbelastning, men jag gör två pga högt BMI.
    Det är inte så farligt, men det är inte heller speciellt mycket nöje i det :P dricka vatten som smakar vaniljsocker ungefär, blä men det går. Värre att sitta och vänta två timmar efter dryck innan proven skall tas och det är då jag började må illa och var nära att kräkas. Men detta sa jag till min BM också så hon skyndade på proven lite, fast jag hade ju trots allt suttit 1 h och 40 min innan illamåendet kom också så det var väl ingen större fara så sätt.

• Frallanz
    Maglizz skrev 2015-03-04 22:13:41 följande:
    Själva testet i sig var väl inte så farligt, mest att det var vidrigt att dricka. Däremot mådde jag aldrig illa, men frös oerhört och kände mig trött.

Får se hur hon är nästa besök, alla har ju rätt till en dålig dag liksom... Hon var ju jättebra alla andra gånger så jag ska ge henne en chans till annars byter jag.

Nu behöver inte jag göra nytt förrän v28-29 så det känns jäkligt bra :)
    Javisst kan man ha en dålig dag, absolut! Men man kan ursäkta sig för sånt också, om man är medveten om vad man säger o gär fel :) hoppas för din skull att hon bara hade en dålig dag.

Ja själv ska jag på belastning igen den 24e mars. Är då i v28 :) så det är snart, skönt att få det överstökat inom kort!
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-03-05 17:19:31 följande:
    Hur högt bmi snackar vi om? Kanske får se till att rasa innan bebbe blir till ;p problemet är väl att jag mår illa efter typ 1 bulle/5 smågodisar och ska jag då dricka 1 liter socker kommer min kropp skrika rakt ut. Vill inte bli gravid längre -.-
    Alla med bmi högre/lägre än "normalt" måste genomgå en glykosbelastning sa min BmI med :) just för säkerhetensskull.

Jag själv äter heller inte mycket godis osv, drack mycket läsk fram till förra året dock. Men slutade med det, eller klart jag kan äta/dricka sött men det är i "normala" längder nu mera.

Tro mig, när jag skulle göra mitt första glykos prov så kände jag som du - att jag aldrig kommer klara det, att jag skulle kräkas och må jättedåligt. Men det var inte farligt alls faltiskt. Jag drack det som det var, visste att jag var tvungen så det var bara att klunka och se glad ut :D det var bara efter närmare 2 timmar som jag började må hemskt illa, men det mest för att jag fastat som man måste göra, och magen fick då i sig enbart vätska o denna blandning, så det var därför. Men jag blev illamående om jag gick hungrig för länge i början av graviditeten så kan tro det var därför, dessutom så tog hon snabbt prover på mig när jag talade om att jag började må dåligt så sen fick jag ju gå ut o gå hem så det gick ju fint :) men klart det är individuellt hur man reagerar o tycker, men jag tror du kommer klara det fin fint :)

Jag berättar om hur det gick för mitt andea prov den 24e mars så får vi se om jag mådde lika då eller inte :)
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-03-07 09:48:55 följande:
    Uuh. Vill icket :p verkar vara nödvändig ondska dock.. Får väl stå ut med det för barnets skull, känns dock som att barnet blir sockerberoende om den bara får socker den morgonen innan man får i sig mat :p karln får utstå blodprov han hatar, så jag får väl utstå sockervatten.

Hur har det gått med järntabletterna?

Ja, gör det! Jag hoppas du mår bra så lugnar det ner mig lite också ;)
    Ja, alltså det låter värre än vad det är :) klart man gärna slipper tvinga i sig det, men det är ju för barnets och sitt eget bästa så det går. Jag tänkte att "äsch, ska jag gå igenom en förlossning så lär jag klara detta med" ;) haha!

Det går bra med tabletterna :) trodde jag skulle bli förstoppad ännu mera av dem, men det blev lite tvärtom så jag är rätt glad nu eftersom jag haft problem med tarmarna de senaste veckorna, förstoppning osv men nu går det bra *peppar peppar* men jobbigt att behöva komma ihåg att ta en tablett varje kväll, men det ska man väl kunna göra till en vana antar jag :)

Hur går det för dig? Närmar sig BIM dagen snart? :)
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-03-07 18:36:36 följande:
    Jag man får väl se det så! En förlossning lär ju vara värre än det där, hoppas min höga smärtgräns hjälper mig genom den :D

Skönt att det blev så! Vara förstoppad är ju det värsta som finns, kan tänka mig att det är ännu jobbigare när man är gravid :p du får nog in rytmen snart, tycker det är lättare med en dosett som ligger på bänken /matbordet. :)

Har BIM på tis eller ons enligt appen, och då är jag 13-14 DPO, så allt beror på hur lång lutealfas jag har. Försöker inte leta symtom, men känner lukt av mens och är illamående, så får se vad tusan det betyder.. :p
    Har också hög smärtgräns, men tror inte det spelar så stor roll när det väl är dags :p hoppas kan man ju. Det enda jag fokuserat på är att läsa på om de olika skedena under en förlossning, så man är med lite i vad som kommer hända osv. Det känns tryggt att vara lite påläst tycker jag :) i början grät jag, och var tokrädd. Men nu känns det tryckt och jag ser fram emot den dagen med skräckblandad förtjusning :p

Ja, men jag har ett städskåp i hallen med tre hyllor, som jag även kallar för "medicin skåp", där jag förvarar värktabletter och mina järntabletter då jag har två katter så vågar jag inte ha något framme ifall de skulle komma på golven. Nu kanske inte järntabletter är farligt på katter eller så, men tar hellre det säkra före liksom :) men annars så skulle jag gjort som du säger, ha en dosett framme som man kan titta på och komma ihåg. Men nu påminner min sambo mig varje kväll så det går bra än sålänge :)

Okej, vad spännande! Nu längtar jag till tis-ons och håller tummarna sååå hårt!

Kanske är det lite som mig, märkte inte av nåt symtom alls. Förutom en enorm trötthet, och mensvärk o ömma bröst, men dem två sakerna brukade jag alltid ha innan mens så det var ju inte speciellt nåt nytt :) hoppas vi kan få se en bild på ett posetivt gravtest från dig snart!
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-03-08 10:01:20 följande:
    Ska också läsa mig in i förlossning, andningsövningar osv för att lyckas, min mamma skrek aldrig med någon av oss utan grymtade mest lite och jag har högre smärtgräns än henne, så jag har en del att leva upp till, haha ;) läste om en som använde yoga för att andas ut bebisen utan skrik osv, utan lyssnade på kroppen och så var bebis ute :p

Vi har också katter, två busfrön men dom är aldrig på bänken bredvid spisen så har min dosett där :) dom har varit o famnen medans vi lagar mat och kollat, men avskytt fräset maten gör så dom hoppar aldrig upp :) ja, sålänge han påminner dig är det ju bra, då är ni två :)

Jag också, hoppas på ett fint plus denna månad. Då vet jag vad som krävs då syskon ska bakas :)

Ja trötthet känner jag, men det har jag alltid innan mens så ingenting att gå efter :p däckade 9 i fredags och sov till 8, så hoppet växer i samband med tempen men vill inte bli besviken heller så håller mig neutral och lever som vanligt ^^
    Ja, det är alltid positivt att vara påläst :) jag finner trygghet i att veta så pass mycket om vad som komma skall iaf, även fast man inte ritigt vet hur förlossningen blir o så, och det är väl det som skrämmer varje kvinna antar jag.

Våra är heller aldig på bänken lr borden, inte vad vi vet när vi är hemma och vakna iaf, haha. Men man vet aldrig. Kan ju iofs ha det ovanför fläkten osv, men funkar bra i medicin skåpet :)

Snart dags för ett test för dig :) känner mig som om det är jag som ska testa, haha!

Ja du gör rätt i att leva som vanligt, på så sätt håller man kroppen lugn och en lugn kropp är viktigt i bebisverkstaden. Stor kram till dig och låt oss hålla tummarna hårt! :)
Svar på tråden Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!