• Leonas

Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!

Hej alla! Det är så spännande att läsa om allas försök och de plus som dyker upp :) Lycka till allesammans!

Jag och fästmannen har bestämt oss för att försöka få vårt första barn. Jag är 29 år, slutade med p-piller den 18/8-14 efter att ha tagit dem sedan 16 års ålder. Hade sista mensdagen den 28/8-14 och har sedan dess ännu inte fått någon ny mensperiod sedan jag slutade med p-piller. Dock fick jag en mellanblödning, eller vad man ska kalla det, den 9/9-14 (nidblödning?)

Gjorde graviditetstest med Clear Blue efter Beräknad Icke Mens (BIM 19/9) om jag fortfarande hade tagit p-piller: fick negativt 23/9 med urin från sena kvällen och negativt 29/9 med morgonurin.

Fortfarande ingen ny mensperiod och jag tror mig känna diverse geaviditetstecken: ömma bröstvårtor, värk i magen (mensvärk?), rapar (mer än vanligt;) gasig (inte mer än vanlig, med min laktos-/glutenintolerans), mår illa emellanåt (mår annars sällan illa).

Ja, antingen har vi haft vråltur och lyckats pricka in första ägglossningen efter p-pillerstoppet, men att hcg-nivån inte är tillräckligt hög för att ge utslag på stickorna. Eller så jobbar kroppen med att komma i ordning efter p-pilleruppehållet och att mensen kommer när som helst. Uppdatering kommer!

• Leonas

Ja, här utevlev både mens och plus i september. Får se vad helgen bjuder på, för värk i magen av något slag, det har jag konstant nu. Kroppen är allt bra spännande :)

• Leonas
    kaaatie skrev 2014-10-02 13:45:57 följande:

Hej! Jag hoppar också in här och hoppas det är okej. Jag och min sambo har tagit beslutet att nu är det dags för tillökning. Jag har precis haft mens och slutat med mina P-piller. Nu inväntar vi ägglossningen så vi kan påbörja bebisbakandet.

Jag har ätit P-piller i 11 år och vet att det kan ta ett tag innan det blir någon bebis. Någon som har erfarenheter av detta? Hur långt tid tog det för er?

Jag slutade med p-piller 18 aug efter 13 års användande.. Har ännu inte fått min första mens efter det, bortsett från en mellanblödning i slutet av aug (men hoppas nu på att det innebär ett plus! ;) Ska testa i helgen :)
  • Leonas

Frallanz:

Tror jag också skulle bli stressad av äl-test. Får se, kanske något man önskar prova senare. Förstår att det känns i motvind emellanåt. Det är så lätt att säga "försök att inte tänka på det", när det samtidigt kan kännas som en nåbar dröm! Tummar och tår hålls för Ditt (och alla andras) plus!! Kram till dig :)

• Leonas

Alex92: välkommen in i värmen och lycka till! :))

För mig är det frustrerande oklart (ja, norrlänning;) när Bim är. Väntar o väntar på första tant röd efter p-pillerstopp i augusti... Känns väldigt trist att vänta på fast än det är en förutsättning för att hela karusellen ska kunna börja snurra :)

• Leonas

Spännande LovelyD!! :D

Pearl10: ajajaj, låter väldigt jobbigt! Hua.. Hoppas du med stormsteg får må bättre och bättre

• Leonas

Går jag till överdrift? Spenderar helgen hos svärföräldrarna som önskar bjuda på vin, charkuterier och mögelostar. Ja, jag älskar det och det vet att jag brukar äta sånt. Nu säger jag "nej tack" så artigt jag kan och vill ju inte prata om att: jag har ÄL NU(!) och vi nuppar så gott vi kan där vi kan ;) och vill inte råka sabba något av att äta och dricka sådant som KAN påverka foster.. Alltså, äta, dricka lite? Så jäkla svårt..men tackar nej iaf, känns bäst så. Men samtidigt kan de väl räkna ett plus ett antar jag ;)

• Leonas
    Hippo83 skrev 2014-10-22 07:31:20 följande:

Plussade med digitalt nu på morgonen. Skakar fortfarande en timme efteråt, känns livsomvälvande...

Oooh! Grattis! Så kul, hippo83! :D Skaka på du, det är ju som att vinna på lotto ^. ^
  • Leonas

emzerus: jag ser allt ett plus! Grattis! :D jag har inte kommit i närheten av ett sådant plus ännu (men är lite sugen på att kolla ikväll).

När jag nyligen var på cellprovstagning och berättade för barnmorskan där att vi försöker bli gravida, så tipsade barnmorskan mig att så snabbt som möjligt efter ett plus kontakta dem. Här är det tydligen många gravida kvinnor och få tillfällen för träffar, så de önskar tidig kontakt så att träffar kan bokas in i tid :)

• Leonas

Det är aldrig särskilt kul att visa upp sig på det viset inför läkarfolk, men man kan tänka att det är deras jobb - som de faktiskt valt själva och utbildat sig till och de har varit med om lika situationer förr. Cellprov går väldigt snabbt. Det gör inte ont än det känns obekvämt att ligga där och så. Jag brukar tänka på att ha en längre tröja som jag kan dra ned över rumpan när jag får hoppa ned från stolen. Liksom snabbt återfå lite av min integritet :)

• Leonas

Frallaz: en gång fick jag ta på mig en sådan stor vit sjukhusrock/skjorta ovanpå mina andra kläder. Det gillade jag och tycker att man alltid borde bli erbjuden. För då blev det som att jag "slapp se" vad som "hände där nere". :) Så det kan du ju fråga efter om du vill, en sån rock/skjorta.

• Leonas

Frallanz: Äh, helt normalt skulle jag säga :) Det kommer kännas lättare nästa gång :)

När något lite jobbigare väntar mig, så brukar jag fokusera på tiden efter det. Om ett jobbigt möte är kl 14, så vet jag ju att kl 15 så har jag klarat det, yay! Och då är det redan dåtid och plötsligt har det också gått en hel dag sedan den jobbiga timmen, osv.. Låter kanske lite enkelt, men den tanken brukar hjälpa mig innan :)

• Leonas
    Lagerbäck skrev 2015-01-08 18:40:09 följande:

Hur går det för alla? Några +  på gång? 

Bim +1 här och ingen mens i sikte ännu. Gravtestar på lördag om ingen mens kommit tills dess (bim +3 då) :)
  • Leonas

Bim +3 här och ingen mens. Lurig månad många av oss verkar ha ;) Hoppas det visar sig några plus tillslut!

Svar på tråden Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!